-
Financiële administratie & outsourcing
Ondernemers die de financiële administratie uitbesteden verminderen de administratieve en hebben meer tijd en ruimte om zich te focussen op groei.
-
Financieel inzicht
Wij helpen je om financiële gegevens om te zetten in waardevolle inzichten die je ondersteunen bij het nemen van weloverwogen beslissingen.
-
Financiële compliance
Grip op financiële compliance met correcte rapportages en praktisch advies.
-
Duurzaamheid in het mkb
In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, is het essentieel voor mkb-ondernemers om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de eisen van de toekomst.
-
Impact House
Hoe kun je verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Impact Campus
Via onze Impact Campus bieden we jou of jouw medewerkers workshops, cursussen en opleidingen in duurzaamheid en impact aan.
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Deal Advisory
Succesvolle transacties beginnen met betrouwbare adviseurs – maximaliseer waarde, minimaliseer risico’s en met vertrouwen vooruit.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Het bepalen van de juiste waarde van jouw onderneming is cruciaal bij belangrijke beslissingen zoals fusies, overnames, aandeelhouderswisselingen of juridische geschillen. Een onjuiste waardering kan leiden tot financiële verliezen, ongunstige deals of juridische complicaties. Dit kan de stabiliteit en groei van jouw bedrijf ernstig beïnvloeden.
-
Controle jaarrekening
Als ondernemer wil je er zeker van zijn dat je jaarrekening volledig en betrouwbaar is. Dit is niet alleen belangrijk voor compliance, maar versterkt ook het vertrouwen van investeerders, klanten en andere stakeholders.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
Nationaal belastingadvies
Op zoek naar fiscaal advies in Nederland? Wij helpen ondernemers met belastingadvies op maat: van structuur en compliance tot innovatie en duurzaamheid.
-
Internationaal belastingadvies
Werken over de grens? Ons internationale belastingadvies helpt je met structuur, compliance en kansen. Strategisch, praktisch en toekomstgericht.
-
Private wealth services
Hoeveel vermogen heb je nodig om je wensen de komende jaren te realiseren? Kun je belastingvoordeel behalen door nu al vermogen over te dragen?
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Welke verplichtingen heb je bij een zieke werknemer? Hoe pak je een reorganisatie aan? Als ondernemer wil je duidelijke antwoorden en praktische oplossingen voor jouw arbeidsrechtelijke vragen.
-
Sustainable legal
Duurzaamheid is meer dan een buzzword - het vormt de kern van onze juridische begeleiding naar duurzaam succes. Van het opstellen van duurzame contracten, integreren van duurzaam HR-beleid en ESG-Due Diligence binnen onze M&A praktijk tot het adviseren over ESG en andere (nationale en internationale) wetgeving: Wij denken graag pragmatisch en proactief met u mee.
-
HR-services
Met de diensten van HR-services ben je standaard voorzien van een personeels- en HR-administratie van hoge kwaliteit, goede HR-begeleiding en het juiste (internationale) advies.
-
Arbeidsvoorwaarden advisering
Met een goed beloningsbeleid bind en behoud je werknemers aan jouw onderneming. Dit draagt bij aan het goed functioneren van jouw onderneming en ondernemingsstrategie. Onze Human Capital Services specialisten adviseren jou hier intensief bij.
-
Loonbelasting
Als werkgever draagt u loonbelasting en premies werknemersverzekeringen af over het salaris van uw werknemers. Uit de salarisadministratie volgt de hoogte van de in te houden loonbelasting. Die inhouding is echter afhankelijk van meerdere factoren.
-
Sociale verzekeringen
Hoe voorkom ik onverwachte heffing van premies werknemersverzekeringen?
-
Personeels- en salarisadministratie
Hoe organiseert u uw personeels- en salarisadministratie zo efficiënt mogelijk? Om snel inzicht te hebben voor uzelf en uw stakeholders (zoals verzekeraars of uw CFO). En dat allemaal het liefst centraal in één overzicht.
-
Pensioenadvies
Wilt u als ondernemer of werkgever optimaal zijn voorbereid op gebied van pensioen en andere toekomstvoorzieningen? Grant Thornton kan u volledig adviseren en beschikt over de AFM Vergunning Pensioenadvisering zodat we ook kunnen bemiddelen in collectief werknemerspensioen.
-
Global Mobility Services
Als werkgever van een internationaal opererende onderneming vraagt het uitzenden van jouw werknemers naar een ander land om effectief management.

Er is sprake van een verplicht belaste levering van een onroerende zaak als de ondernemer deze levert voor, op of binnen twee jaar na de eerste ingebruikname. Let goed op de uitzondering bij ingebruikname vóór levering! De Rechtbank Gelderland besliste namelijk begin dit jaar dat de samenloopvrijstelling niet van toepassing was bij de verkrijging van een pand dat nog niet gereed was, maar wel al in gebruik was genomen. De zaak lag als volgt.
Een ondernemer moest in 2018 noodgedwongen zijn bedrijf verhuizen naar zijn nieuwe locatie die nog in aanbouw was. Het nieuwe pand was nog lang niet gereed, maar omdat zijn huurcontract voor de oude locatie afliep en het voor hem financieel niet mogelijk was om een andere locatie te huren, had hij geen andere keus. Ondanks dat het pand nog niet gereed was, kon hij het met behulp van noodvoorzieningen toch in gebruik nemen. In 2019 was het pand nog steeds niet gereed, maar heeft hij het in die toestand toch verkocht aan vier gezamenlijk optredende kopers. Voor de omzetbelasting was de levering in 2019 een verplicht belaste levering, omdat sinds de eerste ingebruikname medio 2018 nog geen twee jaar waren verstreken. Ondanks de ingebruikname in 2018, probeerden de kopers toch de samenloopvrijstelling voor de overdrachtsbelasting toe te passen. Om geen risico's te lopen, hebben de kopers wel overdrachtsbelasting afgedragen waarna ze vervolgens bezwaar maakten tegen hun eigen aangifte.
Standpunt kopers
De kopers zijn van mening dat de betrekking van het pand in 2018 niet als ‘ingebruikname’ in de zin van de samenloopvrijstelling gold omdat het pand nog niet gereed was én omdat de verkoper in 2018 noodgedwongen zijn bedrijf moest verplaatsen naar een pand dat ‘half gereed’ was. Volgens de kopers kon het pand op het moment van de verkoop, objectief gezien, nog niet duurzaam zijn betrokken volgens de bestemming. Dat de verkoper al tijdens de bouwfase gebruikmaakte van het pand is, gezien de bijzondere omstandigheden waarin de verkoper verkeerde, volgens hen een subjectief gegeven.
Standpunt Belastingdienst
De Belastingdienst is echter van mening dat het bij een feitelijke ingebruikname niet van belang is dat het gebouw nog niet geheel af en/of opgeleverd is. Doorslaggevend is dat het gebouw feitelijk in 2018 in gebruik is genomen, het personeel in het pand werkte, de volledige inventaris en/of bedrijfsmiddelen zijn overgebracht van het oude naar het nieuwe pand en het feitelijk gebruik van het pand in overeenstemming is met de bestemming waarvoor het gebouw is ontworpen en dus duurzaam was.
Uitspraak Rechtbank
De Rechtbank gaf de Belastingdienst gelijk. Blijft u dus alert op het moment van de eerste ingebruikname. Ook al is het pand bij ingebruikname nog niet af en heeft u noodvoorzieningen nodig om het pand überhaupt te kunnen gebruiken. Is dat gebruik in overeenstemming met de bestemming waarvoor het gebouw is ontworpen, dan is dat de eerste ingebruikname en kan dat de toepassing van de samenloopvrijstelling verhinderen. Let op: kán verhinderen.
Biedt de projectontwikkelaarsregeling nog mogelijkheden?
Op de uitsluiting van de samenloopvrijstelling na de eerste ingebruikname geldt namelijk nog een uitzondering: de projectontwikkelaarsregeling. Deze regeling houdt in dat de samenloopvrijstelling toch van toepassing is wanneer de verkrijging binnen zes maanden na de eerste ingebruikname plaatsvindt en de koper de btw geheel of gedeeltelijk kan aftrekken. Deze projectontwikkelaarsregeling is ooit ingevoerd om projectontwikkelaars niet te hinderen bij de verkoop van zakelijk beleggingsvastgoed: in verhuurde staat verkoopt dat namelijk beter dan leegstaand. Helaas hielp de projectontwikkelaarsregeling de ondernemer in deze casus niet omdat in die zaak ongeveer een jaar was verstreken na de eerste ingebruikname.
Heeft u vragen?
Vraagt u zich af of u gebruik kunt maken van de samenloopvrijstelling? Neem dan contact op met één van onze adviseurs.