-
Financiële administratie & outsourcing
Ondernemers die de financiële administratie uitbesteden verminderen de administratieve en hebben meer tijd en ruimte om zich te focussen op groei.
-
Financieel inzicht
Wij helpen je om financiële gegevens om te zetten in waardevolle inzichten die je ondersteunen bij het nemen van weloverwogen beslissingen.
-
Financiële compliance
Grip op financiële compliance met correcte rapportages en praktisch advies.
-
Duurzaamheid in het mkb
In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, is het essentieel voor mkb-ondernemers om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de eisen van de toekomst.
-
Impact House
Hoe kun je verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Impact Campus
Via onze Impact Campus bieden we jou of jouw medewerkers workshops, cursussen en opleidingen in duurzaamheid en impact aan.
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Deal Advisory
Succesvolle transacties beginnen met betrouwbare adviseurs – maximaliseer waarde, minimaliseer risico’s en met vertrouwen vooruit.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Het bepalen van de juiste waarde van jouw onderneming is cruciaal bij belangrijke beslissingen zoals fusies, overnames, aandeelhouderswisselingen of juridische geschillen. Een onjuiste waardering kan leiden tot financiële verliezen, ongunstige deals of juridische complicaties. Dit kan de stabiliteit en groei van jouw bedrijf ernstig beïnvloeden.
-
Controle jaarrekening
Als ondernemer wil je er zeker van zijn dat je jaarrekening volledig en betrouwbaar is. Dit is niet alleen belangrijk voor compliance, maar versterkt ook het vertrouwen van investeerders, klanten en andere stakeholders.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
Nationaal belastingadvies
Op zoek naar fiscaal advies in Nederland? Wij helpen ondernemers met belastingadvies op maat: van structuur en compliance tot innovatie en duurzaamheid.
-
Internationaal belastingadvies
Werken over de grens? Ons internationale belastingadvies helpt je met structuur, compliance en kansen. Strategisch, praktisch en toekomstgericht.
-
Private wealth services
Hoeveel vermogen heb je nodig om je wensen de komende jaren te realiseren? Kun je belastingvoordeel behalen door nu al vermogen over te dragen?
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Welke verplichtingen heb je bij een zieke werknemer? Hoe pak je een reorganisatie aan? Als ondernemer wil je duidelijke antwoorden en praktische oplossingen voor jouw arbeidsrechtelijke vragen.
-
Sustainable legal
Duurzaamheid is meer dan een buzzword - het vormt de kern van onze juridische begeleiding naar duurzaam succes. Van het opstellen van duurzame contracten, integreren van duurzaam HR-beleid en ESG-Due Diligence binnen onze M&A praktijk tot het adviseren over ESG en andere (nationale en internationale) wetgeving: Wij denken graag pragmatisch en proactief met u mee.
-
HR-services
HR is geen bijzaak, maar een strategische factor voor succes. Toch worstelen veel organisaties met vraagstukken rond personeelsbeleid, verzuim, arbeidsvoorwaarden en wet- en regelgeving.
-
Arbeidsvoorwaarden advisering
Met een goed beloningsbeleid bind en behoud je werknemers aan jouw onderneming. Dit draagt bij aan het goed functioneren van jouw onderneming en ondernemingsstrategie. Onze Human Capital Services specialisten adviseren jou hier intensief bij.
-
Payroll & loonbelasting
Van foutloze salarisverwerking tot optimaal gebruik van de WKR: wij zorgen voor grip op kosten én compliance.
-
Pensioenadvies
Pensioen is méér dan een verplichting. Het is een strategische arbeidsvoorwaarde die raakt aan je werkgeversmerk, financiële ruimte en zorgplicht.
-
Global Mobility Services
Als werkgever van een internationaal opererende onderneming vraagt het uitzenden van jouw werknemers naar een ander land om effectief management.
-
CSRD: Corporate Sustainability Reporting Directive
De CSRD verplicht bedrijven om te rapporteren over hun impact op mens, milieu en bestuur. Dit gaat verder dan eerdere duurzaamheidsrapportages: het draait om dubbele materialiteit, verplichte standaarden (ESRS) en externe assurance.
-
CSDDD: Corporate Sustainability Due Diligence Directive
Mensenrechten en milieuschade in jouw waardeketen identificeren, voorkomen en herstellen.

Waarom is samenloopvrijstelling gunstig?
Bij de directe levering van nieuwe onroerende zaken en/of bouwterreinen bent u momenteel 21 procent btw verschuldigd. De samenloopvrijstelling zorgt ervoor dat u niet én btw én overdrachtsbelasting hoeft te betalen. Sinds 2011 mag u de samenloopvrijstelling ook toepassen op de verkrijging van aandelen in een onroerendezaakrechtspersoon (OZR) waarbij de vrijstelling ook van toepassing zou zijn bij een directe verkrijging van de onroerende zaken zelf.
Het is momenteel mogelijk om nieuwe onroerende zaken en/of bouwterreinen (voor de btw) over te dragen via een aandelentransactie zonder dat u daar belastingen over betaalt. Een levering van aandelen in een vennootschap is namelijk vrijgesteld van btw. Een aandelentransactie met nieuwe onroerende zaken en/of bouwterreinen leidt voor de btw dus meestal tot een lagere belastingdruk in vergelijking met wanneer de btw een niet aftrekbare kostenpost vormt. Heeft een koper geen recht op btw-aftrek? Dan is een aandelentransactie interessant. De belastingdruk is dan namelijk beperkt tot de niet-aftrekbare btw op bijvoorbeeld bouw- en ontwikkelkosten.
Met deze vrijstelling bespaart u belasting. Dit kan leiden tot ongelijkheid tussen marktpartijen. Daarom heeft het kabinet een conceptwetsvoorstel opgesteld om de samenloopvrijstelling bij aandelentransacties aan te passen. Naar aanleiding van de reacties op de internetconsultatie over het conceptwetsvoorstel, zijn nu een aantal wijzigingen aangebracht.
Aanvullende wijzigingen samenloopvrijstelling bij aandelentransacties
De aangekondigde aanvullende wijzigingen van de samenloopvrijstelling bij aandelentransacties moet disproportionele belastingheffing – door de aanpassing van de samenloopvrijstelling – voorkomen:
- Vrijwaring overdrachtsbelasting van aandelentransacties die betrekking hebben op nieuwe onroerende zaken voor de btw. Voorwaarde is dat u deze binnen twee jaar na verkrijging voor minimaal 90 procent voor btw-belaste activiteiten (bijvoorbeeld hotels, logistieke panden en supermarkten) gebruikt.
- Vier procent overdrachtsbelasting op aandelentransacties die betrekking hebben op nieuwe onroerende zaken voor de btw en die u voor minder dan 90 procent voor btw-belaste activiteiten gebruikt (zoals woningverhuur en zorgvastgoed). Dit zorgt voor een evenwichtige belastingdruk tussen directe vastgoedtransacties en aandelentransacties, aangezien bij de laatste ook sprake is van niet-aftrekbare btw op het niveau van de vastgoedentiteit.
- Introductie overgangsregelingen voor projecten waarvoor u vóór Prinsjesdag 2023 al een intentieovereenkomst hebt gesloten en waarbij de levering van de aandelen voor 1 januari 2030 is gepland.
Naar verwachting treedt het wetsvoorstel met ingang van 1 januari 2025 in werking.
Welke impact heeft dit wetsvoorstel op de bouwsector?
Deze wijzigingen kunnen gevolgen hebben voor u als ondernemer in de bouwsector, zoals:
- Voorheen kon u gebruikmaken van de samenloopvrijstelling om belasting te besparen bij de verkrijging van nieuwe onroerende zaken en/of bouwterreinen. Met de afschaffing van de samenloopvrijstelling wordt u mogelijk geconfronteerd met een hogere belastingdruk.
- De wijziging kan ook leiden tot stijgende prijzen in de bouwsector omdat men de hogere belastingdruk bij de verkrijging van nieuwe onroerende zaken en/of bouwterreinen doorberekent aan afnemers.
Blijf op de hoogte!
Wij volgen de verdere uitwerking van het wetsvoorstel op de voet en houden u hier uiteraard van op de hoogte. Voor meer informatie over dit onderwerp en andere gerelateerde onderwerpen, kunt u contact opnemen met één van onze specialisten. Zij staan klaar om u te helpen en te adviseren bij uw fiscale vraagstukken.