-
Financiële administratie & outsourcing
Hoe weet ik of mijn onderneming goed loopt? Een accurate financiële administratie geeft u de informatie die u nodig heeft om de juiste beslissingen te nemen.
-
Financieel inzicht
U wilt de juiste financiële beslissingen nemen op basis van betrouwbare en overzichtelijke managementinformatie. U wilt op ieder moment weten hoe u ervoor staat en waar u moet bijsturen.
-
Financial compliance
Is uw onderneming internationaal actief? Dan wilt en moet u voldoen aan de (financiële) wet- en regelgeving in de verschillende landen waar u actief bent. Maar hoe houdt u financieel overzicht?
-
Duurzaamheid in het mkb
In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, is het essentieel voor mkb-ondernemers om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de eisen van de toekomst.
-
Impact House
Hoe kunt u verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Deal advisory
Hoe krijg ik het (ver)koopproces van mijn bedrijf voor elkaar zonder al teveel kopzorgen? Wij zorgen voor een stevig fundament voor beslissingen bij de aan- en verkoop van bedrijven.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Verkoopt u uw aandelen, koopt u een andere aandeelhouder uit of laat u nieuwe investeerders toetreden? Werkt u aan een juridische of fiscale herstructurering? Bent u in gesprek met de fiscus voor de overdracht naar uw kinderen of medewerkers? Zit u met een geschil? Of wilt u voldoen aan uw verslaggevingsvereisten, zoals Purchase Price Allocation en Impairment Testing? Allemaal situaties waarbij de waarde van uw onderneming belangrijk is. De dynamiek kan per situatie echter heel verschillend zijn: waarde is namelijk altijd contextgevoelig.
-
Controle jaarrekening
U moet zich financieel verantwoorden, bijvoorbeeld aan aandeelhouders en andere stakeholders. Financiële informatie moet dus betrouwbaar zijn.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
ISAE & SOC Reporting
Zakelijk Nederland is de afgelopen jaren flink veranderd. De overheid confronteert organisaties met toenemende regulering en compliance vereisten.
-
Pre-audit services
Pre-audit services staat voor het ‘controlegereed’ maken van de gehele financiële administratie voordat de externe accountant start met de controle van de jaarrekening.
-
Sarbanes Oxley controle en advies
De SOx wetgeving schrijft voor dat management structureel verantwoording af moet leggen over de interne controle met betrekking tot de financial statements. Dit moet bewezen worden door een verklaring van een onafhankelijke accountant.
-
Subsidieverklaringen
Is uw onderneming niet wettelijk verplicht tot controle, maar wilt u toch zekerheid verkrijgen over de getrouwheid van de cijfers?
-
Belastingadvies voor het mkb in Nederland
Hoe kan ik gebruikmaken van de innovatiebox? Kan ik die steeds terugkerende belastingaangiftes uitbesteden? Wat kost het als ik morgen wegval? Hoe regel ik mijn oudedagvoorziening? Voldoe ik wel aan alle nieuwe regelgeving? Zal ik NOW3 aanvragen? Allemaal goede vragen. Wij helpen met de antwoorden.
-
Belastingadvies voor Nederlandse multinationals
Als ik die interessante Head of sales in Frankrijk wil aannemen, hoe zit dat dan fiscaal? Welke vennootschap kan het beste een overname doen? Hoeveel scheelt het, als ik al onze belastingaanslagen wereldwijd bij één partij neerleg? Voor wie kan ik gebruikmaken van de 30%-regeling? En hoe? De boete van ‘niet melden’ 830.000 euro? Wat moet ik precies wél melden bij grensoverschrijdende fiscale constructies? Goede vragen. Wij beantwoorden er dagelijks honderden wereldwijd. Scherp en met aandacht voor uw situatie. In welk land dan ook.
-
Btw-advies
Als ondernemer heeft u te maken met btw-wetgeving, zowel als u nationaal als internationaal onderneemt. Die wetgeving is vaak complex. Een juiste toepassing en optimale benutting van de mogelijkheden van de btw-wetgeving vraagt specialistische kennis. Kennis die wij u kunnen bieden.
-
Douaneadvies
Ons internationale netwerk van douanespecialisten wijst u op de mogelijkheden die de douanewetgeving kan bieden. Dat bespaart u heel wat kosten en moeite.
-
Human Capital Services
Human Capital services van Grant Thornton helpt u om uw zakelijke doelstellingen te bereiken en de loonkosten in bedwang te houden.
-
Innovatie & subsidieadvies
Gaat u met uw organisatie risicovolle projecten aan? De overheid stelt financiële middelen beschikbaar, door middel van het stimuleringsbeleid, voor ondernemers. De subsidieadviseurs van Grant Thornton adviseren en assisteren u graag bij uw subsidieaanvraag.
-
Tax technology
Weet u wat uw belangrijkste fiscale risico’s zijn? En weet u hoe u deze risico’s identificeert en beheerst? Heeft u voldoende tijd om u te focussen op de fiscale zaken die ertoe doen?
-
Transfer pricing
Transfer pricing (interne verrekenprijzen) raakt de meeste multinationale bedrijven. Voldoet uw organisatie aan de transfer pricing-documentatieverplichtingen?
-
Sustainable Tax
In deze veranderende wereld wordt het steeds belangrijker om niet alleen naar de financiële prikkels te kijken, maar ook naar de impact op het milieu. Multinationale ondernemingen moeten hun belastingstrategie herzien, in lijn met het ESG-gedachtegoed.
-
Cryptocurrency en digitale activa
In de afgelopen jaren heeft de blockchain zichzelf bewezen om veranderingen teweeg te brengen in de financiële sector. Deze opkomende industrie heeft de noodzaak om aan regelgeving te voldoen, vergroot. In dit dynamische landschap passen onze specialisten zich hierop aan en geven zij voorrang aan de naleving en toezicht van de steeds veranderende regelgeving.
-
Uitbreiden naar andere markten
Zoekt u naar kansen om internationaal uit te breiden? Of u nu op het punt staat een nieuw kantoor te openen in het buitenland of een internationale overname overweegt, u heeft zekerheid nodig bij het maken van de juiste keuzes voor uw onderneming. Wereldwijde uitbreiding is niet altijd zo eenvoudig als het klinkt. Het goede nieuws is dat wij er zijn om u te helpen!
-
Internationale contactpersonen
Waar u ook kiest om zaken te doen, u wilt toegang tot mensen met de beste ideeën en kritisch denkvermogen waarmee u uw onderneming in binnen- en buitenland kunt laten groeien. Grant Thornton heeft een netwerk van kantoren in meer dan 140 landen. Waar u ook wilt uitbreiden, de kans is groot dat onze specialisten ook daar zijn gevestigd.
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Welke verplichtingen heb je bij een zieke werknemer? Hoe pak je een reorganisatie aan? Als ondernemer wil je duidelijke antwoorden en praktische oplossingen voor jouw arbeidsrechtelijke vragen.
-
Sustainable legal
Duurzaamheid is meer dan een buzzword - het vormt de kern van onze juridische begeleiding naar duurzaam succes. Van het opstellen van duurzame contracten, integreren van duurzaam HR-beleid en ESG-Due Diligence binnen onze M&A praktijk tot het adviseren over ESG en andere (nationale en internationale) wetgeving: Wij denken graag pragmatisch en proactief met u mee.
-
Opleiding: Duurzaamheidsrapportage en sturing
Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; duurzaamheid staat inmiddels hoog op de agenda van de meeste bedrijven.
-
Opleiding: Impactmanagement
Als maatschappelijke organisatie wil je wel zeker weten dat je het goede doet. En je wilt je impact ook kunnen communiceren naar je stakeholders.
-
Opleiding: Expeditie Impactmeten
Uw maatschappelijke missie staat voorop, dat maakt u een sociaal ondernemer of maatschappelijk initiatief. Het is dan ook logisch dat u graag wilt weten in hoeverre u uw maatschappelijke missie realiseert. Oftewel: wat uw impact is.
-
Incompany opleidingen impactmanagement
De incompany opleiding Sturen op impact is een traject van 4 - 5 dagen verspreid over een half jaar waarin jouw team kennismaakt met de verschillende onderdelen van impactmanagement én deze direct praktisch integreert in jouw organisatie.
-
Gratis sessie: Sturen op Impact
Hoe bepaal je wat jouw impact is? En hoe meet jouw die vervolgens? In deze sessie nemen we je mee in de wereld van impactmanagement en in het bijzonder het meten van jouw maatschappelijke bijdrage.
-
E-Learning: Meer impact in 6 weken
Deze online opleiding is een laagdrempelige manier om kennis te maken met impact denken en doen.
-
Impactmanagement @ work
Impactmanagement @ work is er voor iedereen die een verdiepingsslag zoekt op het gebied van impactmanagement.
-
Eigenaarschap
Aan het hoofd staan van een familiebedrijf is een flinke opgave. Het brengt veel verschillende verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe is het eigendom geregeld? Wie heeft welk belang in het bedrijf? Zijn er familieleden die u liever niet aan het roer ziet staan van de onderneming?
-
Duurzaamheid
Duurzaamheid gaat verder dan alleen het behalen van (milieu)doelen, het anticiperen op klimaatrisico’s en het inspelen op kansen. Duurzaamheid is breder en bij uitstek een onderwerp dat bij familiebedrijven past.
-
Opvolging
Ook voor u als dga komt het moment waarop u serieus aandacht moet besteden aan bedrijfsopvolging. Het is geen wonder dat bedrijfsopvolging binnen het familiebedrijf bijzonder complex is.
-
Vermogen
Het onderwerp 'vermogen' binnen familiebedrijven is een belangrijk maar complex onderwerp, dat vele aspecten omvat. Goed plannen en goede afspraken maken voor de continuïteit van het aanwezige vermogen is dus cruciaal.
-
Het Goede Gesprek
Dagelijkse bezigheden (ook in het bedrijf) maken het vaak moeilijk om prioriteit te geven aan échte reflectie. Even uit de day-to-day business stappen om kritisch na te denken over wat u als eigenaar wilt bereiken

-
Estate planning
Wilt u uw vermogen optimaal overhevelen naar uw volgende generatie zonder te veel erf- en schenkbelasting? Dat kan via bedrijfsoverdracht, schenken of via uw testament.
-
Vermogensbeheer
U hebt inmiddels vermogen opgebouwd of u hebt een goed salaris en pensioen. En daarnaast hebt u een aantal wensen. U wilt bijvoorbeeld uw kinderen helpen bij de aankoop van hun eerste woning en hen een bedrag schenken. Of een camper aanschaffen om door Europa te trekken tijdens uw pensioen. Kan dat?
-
Fiscaal advies en aangifte inkomstenbelasting
Is de aangifte inkomstenbelasting voor u jaarlijks een frustrerend proces? Klopt de vooraf ingevulde aangifte en wat moet u nog meer invullen? Onze specialisten nemen u deze zorg uit handen en adviseren u bij het optimaliseren van uw fiscale positie.
-
Pensioen en andere oudedagsvoorzieningen
Heeft u zich al goed voorbereid op uw oude dag? Het pensioenstelsel in Nederland bestaat uit 3 pijlers: AOW, pensioenopbouw via een werkgever en individuele pensioenverzekeringen. Daarnaast kunt u ook zelf sparen voor uw oude dag: de 4e pijler. Wat betekent deze optelsom voor het totaal van uw oudedagsvoorziening straks?
-
Maritiem
Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie. Onze kennis brengt de maritieme cluster aan de wereldtop.

Ga met de vier handige stappen in deze whitepaper aan de slag met het CBAM.
Wat houdt CBAM precies in?
Bedrijven die producten met een hoge CO2-uitstoot (zoals staal, ijzer, cement, aluminium, elektriciteit, kunstmest en andere industriële producten) naar de EU importeren, zijn vanuit CBAM verplicht om een CO2-heffing te betalen over de emissies die bij de productie van deze goederen buiten de EU vrijkomt. Zij nemen dus de ‘klimaatkosten’ van hun producten mee in hun prijs. Dit voorkomt benadeling van Europese producenten ten opzichte van concurrenten uit landen waar minder strenge klimaatregels gelden.
Voor welke bedrijven is CBAM van toepassing?
Beoordeel of CBAM ook op jouw bedrijf van toepassing is. Geldt dit voor jouw bedrijf, dan kan dit namelijk betekenen dat je jouw interne processen moet aanpassen om te voldoen aan de CBAM verplichtingen. Begin bijvoorbeeld alvast met het verzamelen en rapporteren van de benodigde gegevens over de CO2-uitstoot van jouw geïmporteerde producten. Leef deze verplichtingen op tijd na en voorkom zo juridische of financiële effecten in de toekomst.
Vanaf wanneer geldt het CBAM?
- Per 1 oktober 2023 is het CBAM al in werking getreden met een gefaseerde invoering van de regels.
- Tot eind 2025 loopt er een overgangsperiode waarbij de nadruk ligt op rapportageverplichtingen.
- Vanaf 1 januari 2026 gelden er uitgebreidere verplichtingen waarbij importeurs CBAM-certificaten moeten aanschaffen om de CO2-uitstoot te compenseren.
- Rond 2034 is CBAM volledig ingevoerd en is er geen toewijzing meer van kosteloze emissierechten aan EU-bedrijven.
Bereid je tijdens deze fasen voor op zowel administratieve als financiële verplichtingen om te blijven voldoen aan de regelgeving.
Op welke civielrechtelijke aandachtspunten met je letten?
Sancties en risico's bij het niet naleven van CBAM verplichtingen
Jouw bedrijf moet, naast het voorbereiden op de aanschaf van CBAM-certificaten, ook voldoen aan strikte rapportage- en administratieve vereisten. Allereerst moet je in 2025 nog de status van toegelaten aangever aanvragen. Zonder die status kun je geen CBAM-goederen importeren. Deze bevoegde aangevers moeten ieder jaar uiterlijk op 31 mei een 'CBAM-verklaring' over het voorafgaande kalenderjaar indienen bij de bevoegde autoriteit. De eerste keer is op 31 mei 2027 over 2026. Voor 1 juli moet deze aangever bij de autoriteit óók een aantal CBAM-certificaten inleveren dat overeenkomt met de ‘embedded emissions’ (hoeveelheid uitstoot per ingevoerd product).
De Europese Commissie (EC):
- Controleert de CBAM-rapporten die in het CBAM-register zijn ingediend.
- Vergelijkt de gegevens uit de rapporten met de aangiftes tot invoer van de douane.
- Voert gerichte en steekproefsgewijze controles op de rapporten uit.
Blijken de gegevens onjuist of heb je rapportages niet ingediend, dan kan dit leiden tot aanzienlijke administratieve sancties, boetes en mogelijk juridische stappen. De eerste kwartaalrapporten moesten bijvoorbeeld al in januari 2024 zijn ingediend.
De Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) houdt toezicht op de verplichting om na afloop van elk kwartaal een CBAM-rapport in te dienen. Overtreed je als CBAM-aangever deze verplichting, dan kan de NEa handhaven.
De belangrijkste sancties zijn:
- Boetes
Deze kunnen oplopen tot maximaal vier procent van de EU-brede jaaromzet van het afgelopen jaar. - Geen import of inbeslagname van producten
Bij non-compliance kan de NEa de import van producten weigeren of de producten in beslag nemen. - Confiscatie van winsten
De winsten die je hebt behaald met de producten die niet aan CBAM voldoen, kan de NEa confisqueren. - Uitsluiting van openbare aanbestedingen
De NEa kan jouw bedrijf voor twaalf maanden uitsluiten van deelname aan EU-aanbestedingen. - Verbod op vereenvoudigde zorgvuldigheidsprocedure
Bij herhaalde of ernstige gebreken kan jouw bedrijf geen gebruik meer maken van de vereenvoudigde zorgvuldigheidsprocedures voor CBAM. - Naming and shaming
De NEa kan overtredingen publiekelijk bekendmaken op de website van de EC.
Leef je de regels niet na? Dan kunnen, naast de sancties van de NEa, ook andere stakeholders maatregelen nemen. Bestuurders hebben namelijk een zorgplicht ten opzichte van de vennootschap en haar stakeholders en zijn dus verantwoordelijk voor het waarborgen van de naleving van alle relevante wet- en regelgeving. Leeft jouw bedrijf de CBAM-verplichtingen niet na, dan ontstaan er mogelijk aanzienlijke risico’s die, naast de financiële positie van jouw bedrijf bedreigen, ook het vertrouwen van klanten, partners en investeerders ondermijnen, zoals:
- Contractspartijen
Zij kunnen een schadevergoeding eisen wanneer zij verlies of extra kosten maken omdat de contractuele verplichtingen niet zijn nageleefd, zoals vertragingen in de levering van producten of extra administratieve lasten. - Aandeelhouders
Zij kunnen stappen ondernemen wanneer het niet naleven leidt tot financiële schade voor de onderneming, zoals een daling van de aandelenkoers of verlies van rendement. Kunnen zij aantonen dat de schade direct voortvloeit uit het niet naleven van de regelgeving, dan kunnen zij zowel civiele procedures starten als schadeclaims indienen tegen de vennootschap of jou als bestuurder.
Blijf je er daarom van bewust dat jouw zorgplicht jou verplicht te zorgen voor volledige naleving van de CBAM-regels. Zo voorkom je juridische en financiële risico’s voor zowel jouw bedrijf als jezelf.
Contractuele verplichtingen
Om de risico’s van het niet naleven van de CBAM-vereisten te beheersen, moet jouw bedrijf intern voldoen aan de CBAM-regelgeving en de naleving contractueel vastleggen. Bijvoorbeeld door duidelijke afspraken te maken met jouw leveranciers en klanten over garanties, het verstrekken van informatie, prijsaanpassingen en een geschillenregeling.
Garanties over informatieverstrekking en rapportageverplichtingen
- Maak duidelijke contractuele afspraken over de registratie van CO2-uitstoot en het verstrekken van de benodigde gegevens. Dit vereist gedetailleerde informatie over de uitstoot tijdens de productie van de goederen in het land van herkomst. Neem bijvoorbeeld een clausule op waarin je de leverancier verplicht om de uitstootgegevens aan jou te verstrekken.
- Je kunt bij het herzien van contracten ‘garanties’ opnemen: een garantieclausule. Zo bevestigt de leverancier dat de verstrekte gegevens over de CO2-uitstoot correct en volledig zijn. Komt jouw leverancier deze garantie niet na, dan heeft dit juridische consequenties, zoals aansprakelijkheid wegens wanprestatie. Je hebt als ondernemer dan recht om de leverancier aansprakelijk te stellen voor schade die hieruit voortvloeit. Je kunt ook denken aan een schadevergoeding en ontbinding van het contract.
Let op
Je kunt als ondernemer bestaande contracten niet zomaar eenzijdig aanpassen. Check dit dus goed.
- Ga na hoe je om moet gaan met bestaande contracten. Is er een wijzigingsbeding opgenomen of zijn eenzijdige aanpassingen toegestaan?
- Zorg ervoor dat je je contractspartij benadert om de gewenste wijzigingen te bespreken.
- Zorg bij het aangaan van nieuwe contracten voor flexibiliteit door specifieke wijzigings- en beëindigingsclausules op te nemen die rekening houden met veranderende omstandigheden.
Prijsaanpassingen
De invoering van CBAM kan leiden tot hogere importkosten, bijvoorbeeld door de aanschaf van certificaten om de CO2-uitstoot van de geïmporteerde goederen te compenseren.
- Bespreek met je leverancier wie verantwoordelijk is voor de kosten van CBAM-certificaten.
- Maak in het contract duidelijke afspraken over de verdeling van de kosten en ga na of bestaande contracten bepalingen bevatten die prijsaanpassingen mogelijk maken als gevolg van dit soort kostenstijgingen.
- Leg voor nieuwe contracten expliciet vast dat de extra kosten die voortvloeien uit de CBAM-regelgeving, zoals de aankoop van certificaten, kunnen leiden tot prijsaanpassingen. Dit zorgt voor transparantie en voorkomt onverwachte geschillen over kostenstijgingen die met de nieuwe wetgeving gepaard gaan.
Geschillenregeling en forumkeuze
- Besteed aandacht aan geschillenregelingen. Veel contracten wijzen een specifieke rechtbank of rechtsgebied aan voor als er een geschil ontstaat: een forumkeuzeclausule. Beide partijen gaan dan bij het contract akkoord om geschillen die voortvloeien uit het contract te laten behandelen door een bepaalde rechtbank.
- Neem een gedetailleerde geschillenregeling op in het contract. Dit kan nuttig zijn bij geschillen over zaken zoals de aanlevering van CO₂-gegevens of de financiële impact van CBAM-regels.
- Je kunt hier ook een arbitrageclausule voor toevoegen.
Meer weten over het verduurzamen van jouw contracten?
CBAM is een goede aanleiding om jouw contracten te herzien. Wil je meer weten over hoe je duurzaamheid in je contracten integreert? Lees dan ook ons whitepaper over duurzaam contracteren. Hierin geven we praktische richtlijnen voor het inbedden van duurzaamheidsambities binnen jouw commerciële relaties.
Onze specialisten helpen je ook graag. In teams helpen we bedrijven bij de verplichtingen van de CBAM-regels en het aanpassen van contracten. Zo beperken we mogelijke risico’s en aansprakelijkheden. Neem contact met ons op. Zorg dat jouw bedrijf goed voorbereid is en voldoet aan alle vereisten van deze nieuwe verplichtingen.
Kort samengevat: wat moet je nu dus doen?
Valt jouw bedrijf onder de CBAM-regelgeving, dan moet je snel en zorgvuldig handelen om aan de vereisten te voldoen. Dit betekent dat je de CO2-uitstoot van geïmporteerde goederen goed moet rapporteren, jouw systemen en contracten moet aanpassen en CBAM-certificaten moet aanschaffen om de uitstoot te compenseren.
CBAM stimuleert bedrijven om duurzamer te opereren. Leef deze regels na, dit biedt een kans om jouw bedrijf te positioneren als een verantwoordelijke speler op het gebied van klimaatverandering en duurzaamheid. Zorg dat je de CBAM-vereisten begrijpt en voldoet aan de rapportageverplichtingen. Als bestuurder moet je je bewust zijn van jouw verantwoordelijkheid en ervoor zorgen dat jouw bedrijf volledig voldoet aan de CBAM-regels. Zo voorkom je sancties en financiële risico’s. Herzie en pas bestaande contracten aan, dan ben je goed voorbereid. En blijf uiteraard op de hoogte van de wijzigingen in de regelgeving.