-
Financiële administratie & outsourcing
Ondernemers die de financiële administratie uitbesteden verminderen de administratieve en hebben meer tijd en ruimte om zich te focussen op groei.
-
Financieel inzicht
Wij helpen je om financiële gegevens om te zetten in waardevolle inzichten die je ondersteunen bij het nemen van weloverwogen beslissingen.
-
Financiële compliance
Grip op financiële compliance met correcte rapportages en praktisch advies.
-
Duurzaamheid in het mkb
In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, is het essentieel voor mkb-ondernemers om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de eisen van de toekomst.
-
Impact House
Hoe kun je verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Impact Campus
Via onze Impact Campus bieden we jou of jouw medewerkers workshops, cursussen en opleidingen in duurzaamheid en impact aan.
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Deal Advisory
Succesvolle transacties beginnen met betrouwbare adviseurs – maximaliseer waarde, minimaliseer risico’s en met vertrouwen vooruit.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Het bepalen van de juiste waarde van jouw onderneming is cruciaal bij belangrijke beslissingen zoals fusies, overnames, aandeelhouderswisselingen of juridische geschillen. Een onjuiste waardering kan leiden tot financiële verliezen, ongunstige deals of juridische complicaties. Dit kan de stabiliteit en groei van jouw bedrijf ernstig beïnvloeden.
-
Controle jaarrekening
Als ondernemer wil je er zeker van zijn dat je jaarrekening volledig en betrouwbaar is. Dit is niet alleen belangrijk voor compliance, maar versterkt ook het vertrouwen van investeerders, klanten en andere stakeholders.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
Nationaal belastingadvies
Op zoek naar fiscaal advies in Nederland? Wij helpen ondernemers met belastingadvies op maat: van structuur en compliance tot innovatie en duurzaamheid.
-
Internationaal belastingadvies
Werken over de grens? Ons internationale belastingadvies helpt je met structuur, compliance en kansen. Strategisch, praktisch en toekomstgericht.
-
Private wealth services
Hoeveel vermogen heb je nodig om je wensen de komende jaren te realiseren? Kun je belastingvoordeel behalen door nu al vermogen over te dragen?
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Welke verplichtingen heb je bij een zieke werknemer? Hoe pak je een reorganisatie aan? Als ondernemer wil je duidelijke antwoorden en praktische oplossingen voor jouw arbeidsrechtelijke vragen.
-
Sustainable legal
Duurzaamheid is meer dan een buzzword - het vormt de kern van onze juridische begeleiding naar duurzaam succes. Van het opstellen van duurzame contracten, integreren van duurzaam HR-beleid en ESG-Due Diligence binnen onze M&A praktijk tot het adviseren over ESG en andere (nationale en internationale) wetgeving: Wij denken graag pragmatisch en proactief met u mee.
-
HR-services
Met de diensten van HR-services ben je standaard voorzien van een personeels- en HR-administratie van hoge kwaliteit, goede HR-begeleiding en het juiste (internationale) advies.
-
Arbeidsvoorwaarden advisering
Met een goed beloningsbeleid bind en behoud je werknemers aan jouw onderneming. Dit draagt bij aan het goed functioneren van jouw onderneming en ondernemingsstrategie. Onze Human Capital Services specialisten adviseren jou hier intensief bij.
-
Loonbelasting
Als werkgever draagt u loonbelasting en premies werknemersverzekeringen af over het salaris van uw werknemers. Uit de salarisadministratie volgt de hoogte van de in te houden loonbelasting. Die inhouding is echter afhankelijk van meerdere factoren.
-
Sociale verzekeringen
Hoe voorkom ik onverwachte heffing van premies werknemersverzekeringen?
-
Personeels- en salarisadministratie
Hoe organiseert u uw personeels- en salarisadministratie zo efficiënt mogelijk? Om snel inzicht te hebben voor uzelf en uw stakeholders (zoals verzekeraars of uw CFO). En dat allemaal het liefst centraal in één overzicht.
-
Pensioenadvies
Wilt u als ondernemer of werkgever optimaal zijn voorbereid op gebied van pensioen en andere toekomstvoorzieningen? Grant Thornton kan u volledig adviseren en beschikt over de AFM Vergunning Pensioenadvisering zodat we ook kunnen bemiddelen in collectief werknemerspensioen.
-
Global Mobility Services
Als werkgever van een internationaal opererende onderneming vraagt het uitzenden van jouw werknemers naar een ander land om effectief management.
Wat is de innovatiebox?
De innovatiebox is een faciliteit in de vennootschapsbelasting waarmee het belastingtarief voor innovatieve winst naar 9 procent verlaagd wordt (in plaats van 15 procent of 25 procent in 2021). Deze innovatieve winst moet voortvloeien uit zelfontwikkelde immateriële activa waarvoor een S&O-verklaring (en voor grotere ondernemingen ook een octrooi) afgegeven is. Voldoet u aan de vereisten, dan is het gebruikelijk om een vaststellingsovereenkomst (VSO) met de Belastingdienst te sluiten om de concrete invulling van de innovatiebox voor een aantal jaar vast te leggen.
Aanvraagtraject vaststellingsovereenkomst
Het traject naar de totstandkoming van de VSO verloopt als volgt::
- Schriftelijk verzoek om toepassing van de innovatiebox
In dit verzoek zet u de activiteiten van uw onderneming uiteen en onderbouwt u waarom u voldoet aan de voorwaarden van de innovatiebox. Gelijktijdig verzoekt u de Belastingdienst tot vooroverleg. - Contact met de Belastingdienst
De Belastingdienst neemt het verzoek na ontvangst in behandeling en bestudeert het verzoek. Hier gaat, door de omvang van sommige verzoeken en drukte bij de Belastingdienst, soms enige tijd overheen. Vaak heeft de Belastingdienst dan nog vragen of aandachtspunten. De Belastingdienst vraagt u aanvullende informatie aan te leveren, bijvoorbeeld een toelichting op (bepaalde) werkzaamheden, facturen, personeelsbestand of intercompany pricing. De omvang van deze informatie varieert en is erg afhankelijk van de concrete situatie. - Bedrijfsbezoek
Nadat u de vragen van de Belastingdienst heeft beantwoord, vindt vaak een bedrijfsbezoek plaats. Hierbij kan de Belastingdienst nader kennismaken met uw onderneming. Tijdens de coronapandemie heeft de Belastingdienst geen bedrijfsbezoeken gepland. Inmiddels komen de afspraken weer geleidelijk op gang. - Nadere vragen en in overleg treden
Na het bedrijfsbezoek kan u nog nadere vragen krijgen en treedt u met de Belastingdienst in overleg over de concrete toepassing van de innovatiebox. - Concept vaststellingsovereenkomst
Als u en de Belastingdienst uiteindelijk overeenstemming bereiken, stelt de Belastingdienst een conceptovereenkomst op. De VSO wordt altijd door 2 bevoegde medewerkers van de Belastingdienst ondertekend. Beide handtekeningzetters moeten dus akkoord zijn met de VSO. Omdat de tweede handtekeningzetter zich nog moet verdiepen in het dossier (en mogelijk nog aanvullende opmerkingen heeft op de concept VSO) kan ook hier weer veel tijd mee gemoeid zijn. - Ondertekening en toepassing vaststellingsovereenkomst innovatiebox
Als met de Belastingdienst overeenstemming is bereikt over de VSO, dan ondertekent u deze eerst namens de betreffende onderneming. Na akkoord en ondertekening van de eerste en tweede handtekeningzetter is het aanvraagtraject afgerond en kan u de innovatiebox overeenkomstig de VSO toepassen en in de aangiften vennootschapsbelasting verwerken.
Internationale aspecten bij vaststellingsovereenkomst
Is er sprake van internationale aspecten, zoals een buitenlandse dochteronderneming? Dan is een VSO over de toepassing van de innovatiebox ook mogelijk, maar wel gecompliceerder. De vaststellingsovereenkomst met een internationaal element moet door de eerste behandelaar van de belastingdienst namelijk ter goedkeuring voorgelegd worden aan het College Internationale Fiscale Zekerheid (IFZ). Hiervoor moet de belastingplichtige verplicht het template exchange rulings voor uitwisseling met andere landen indienen.
Is er sprake van een deelneming of Ultimate Beneficial Owner (UBO) in een zogenoemde laagbelastende jurisdictie (zoals de Bahama’s, Isle of Man, et cetera)? Dan kan er geen vooroverleg plaatsvinden en kan u dus geen afspraken met de Belastingdienst maken. Dit moet u expliciet verklaren. Hiermee probeert de Belastingdienst belastingontwijking te voorkomen.
Aandachtspunten aanvraagtraject innovatiebox
Het aanvraagtraject voor toepassing van de innovatiebox kan u dus veel tijd kosten, zeker enkele maanden en in uitzonderlijke gevallen zelfs meer dan een jaar. We adviseren u daarom om dit traject tijdig te starten zodat u de relevante aangiften vennootschapsbelasting aan de hand van de VSO kan opstellen. Daarnaast helpt het om dit traject goed voorbereid in te gaan en de Belastingdienst vooraf van voldoende concrete informatie te voorzien. Vanuit onze ervaring kunnen wij u hierbij goed begeleiden en staan we u graag bij gedurende dit traject.
Voor vragen of meer informatie, neem contact op met onze innovatiebox specialisten bij Grant Thornton.
Wij geven je graag nieuwe (internationale) inzichten op het gebied van financiën, bedrijfsvoering, strategie, governance, risk, compliance en meer.