Wij geven je graag nieuwe (internationale) inzichten op het gebied van financiën, bedrijfsvoering, strategie, governance, risk, compliance en meer.
-
Financiële administratie & outsourcing
Ondernemers die de financiële administratie uitbesteden verminderen de administratieve en hebben meer tijd en ruimte om zich te focussen op groei.
-
Financieel inzicht
Wij helpen je om financiële gegevens om te zetten in waardevolle inzichten die je ondersteunen bij het nemen van weloverwogen beslissingen.
-
Financiële compliance
Grip op financiële compliance met correcte rapportages en praktisch advies.
-
Duurzaamheid in het mkb
In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, is het essentieel voor mkb-ondernemers om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de eisen van de toekomst.
-
Impact House
Hoe kun je verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Impact Campus
Via onze Impact Campus bieden we jou of jouw medewerkers workshops, cursussen en opleidingen in duurzaamheid en impact aan.
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Deal Advisory
Succesvolle transacties beginnen met betrouwbare adviseurs – maximaliseer waarde, minimaliseer risico’s en met vertrouwen vooruit.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Het bepalen van de juiste waarde van jouw onderneming is cruciaal bij belangrijke beslissingen zoals fusies, overnames, aandeelhouderswisselingen of juridische geschillen. Een onjuiste waardering kan leiden tot financiële verliezen, ongunstige deals of juridische complicaties. Dit kan de stabiliteit en groei van jouw bedrijf ernstig beïnvloeden.
-
Controle jaarrekening
Als ondernemer wil je er zeker van zijn dat je jaarrekening volledig en betrouwbaar is. Dit is niet alleen belangrijk voor compliance, maar versterkt ook het vertrouwen van investeerders, klanten en andere stakeholders.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
Nationaal belastingadvies
Op zoek naar fiscaal advies in Nederland? Wij helpen ondernemers met belastingadvies op maat: van structuur en compliance tot innovatie en duurzaamheid.
-
Internationaal belastingadvies
Werken over de grens? Ons internationale belastingadvies helpt je met structuur, compliance en kansen. Strategisch, praktisch en toekomstgericht.
-
Private wealth services
Hoeveel vermogen heb je nodig om je wensen de komende jaren te realiseren? Kun je belastingvoordeel behalen door nu al vermogen over te dragen?
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Welke verplichtingen heb je bij een zieke werknemer? Hoe pak je een reorganisatie aan? Als ondernemer wil je duidelijke antwoorden en praktische oplossingen voor jouw arbeidsrechtelijke vragen.
-
Sustainable legal
Duurzaamheid is meer dan een buzzword - het vormt de kern van onze juridische begeleiding naar duurzaam succes. Van het opstellen van duurzame contracten, integreren van duurzaam HR-beleid en ESG-Due Diligence binnen onze M&A praktijk tot het adviseren over ESG en andere (nationale en internationale) wetgeving: Wij denken graag pragmatisch en proactief met u mee.
-
HR-services
Met de diensten van HR-services ben je standaard voorzien van een personeels- en HR-administratie van hoge kwaliteit, goede HR-begeleiding en het juiste (internationale) advies.
-
Arbeidsvoorwaarden advisering
Met een goed beloningsbeleid bind en behoud je werknemers aan jouw onderneming. Dit draagt bij aan het goed functioneren van jouw onderneming en ondernemingsstrategie. Onze Human Capital Services specialisten adviseren jou hier intensief bij.
-
Loonbelasting
Als werkgever draagt u loonbelasting en premies werknemersverzekeringen af over het salaris van uw werknemers. Uit de salarisadministratie volgt de hoogte van de in te houden loonbelasting. Die inhouding is echter afhankelijk van meerdere factoren.
-
Sociale verzekeringen
Hoe voorkom ik onverwachte heffing van premies werknemersverzekeringen?
-
Personeels- en salarisadministratie
Hoe organiseert u uw personeels- en salarisadministratie zo efficiënt mogelijk? Om snel inzicht te hebben voor uzelf en uw stakeholders (zoals verzekeraars of uw CFO). En dat allemaal het liefst centraal in één overzicht.
-
Pensioenadvies
Wilt u als ondernemer of werkgever optimaal zijn voorbereid op gebied van pensioen en andere toekomstvoorzieningen? Grant Thornton kan u volledig adviseren en beschikt over de AFM Vergunning Pensioenadvisering zodat we ook kunnen bemiddelen in collectief werknemerspensioen.
-
Global Mobility Services
Als werkgever van een internationaal opererende onderneming vraagt het uitzenden van jouw werknemers naar een ander land om effectief management.
Wat is een UBO?
UBO staat voor ‘Ultimate Beneficial Owner’ oftewel de uiteindelijke belanghebbende. Een UBO is altijd een natuurlijk persoon die:
- óf meer dan 25 procent van de aandelen houdt of stemrecht heeft;
- of meer dan 25 procent eigendomsbelang in een onderneming heeft;
- dan wel de feitelijke zeggenschap over de onderneming of instelling heeft.
Er kunnen in een onderneming meerdere UBO’s zijn. Indien aan de hand van voorgaande criteria géén UBO is toe te wijzen, moet een statutair bestuurder of vennoot als UBO worden aangewezen. Een dergelijke aangewezen persoon wordt pseudo-UBO genoemd.
De UBO in een stichting
Voor de meeste rechtsvormen is wel duidelijk en vast te stellen wie kwalificeert als UBO. Wij merken echter in de praktijk dat er de nodige vragen bestaan bij het vaststellen van de UBO’s bij een stichting. Dat komt mede omdat deze rechtsvorm niet een in aandelen verdeeld kapitaal kent en er eigenlijk geen sprake is van eigendomsbelangen.
In algemene zin zijn voor het bepalen van een UBO bij een stichting de volgende belangen relevant:
- begunstigde van het vermogen;
- stemrecht;
- feitelijke zeggenschap.
Begunstigde van het vermogen
Indien een stichting meer dan 25% van haar vermogen uitkeert aan een persoon dan kwalificeert deze als UBO. Als de stichting maximaal 3 begunstigden heeft, zijn deze personen allemaal UBO. In de statuten kun je zien of er specifieke begunstigden zijn en wat het doel is van de stichting. Dit belang om een UBO te bepalen zal met name relevant zijn voor stichtingen die in het leven zijn geroepen voor goede doelen of om specifiek bepaalde personen of groepen te ondersteunen. Hier zal jaarlijks weer de UBO moeten worden bepaald.
Stemrecht
Indien er personen zijn die voor meer dan 25% stemrecht hebben bij een besluit tot statutenwijziging dan kwalificeren zij als UBO. Uit de statuten kan worden afgeleid op welke wijze een statutenwijziging plaats vindt en hoe de stemrechten zijn verdeeld. Vaak zal het bestuur bevoegd zijn tot statutenwijziging te besluiten waarbij ook doorgaans iedere bestuurder 1 stem heeft. Indien het bestuur derhalve uit minder dan 4 personen bestaat zullen de bestuurders als UBO kwalificeren. Afwijkingen in de statuten zijn evenwel mogelijk.
Feitelijke zeggenschap
Indien er personen bij de stichting betrokken zijn met feitelijke zeggenschap op basis van andere middelen dan kwalificeren zij ook als UBO. Dit zal op basis van de omstandigheden moeten worden bepaald en kan bijvoorbeeld ook blijken uit een bestuursverslag, notulen of andere documentatie.
Geen UBO?
Indien er op basis van de voorgaande drie belangen geen UBO kan worden bepaald dan worden degenen die in het handelsregister zijn ingeschreven als bestuurder opgegeven als (pseudo-)UBO.
Heeft u vragen over dit onderwerp? Neem contact op met één van onze bedrijfsjuridische adviseurs.