In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, is het essentieel voor mkb-ondernemers om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de eisen van de toekomst.
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
Het bepalen van de juiste waarde van jouw onderneming is cruciaal bij belangrijke beslissingen zoals fusies, overnames, aandeelhouderswisselingen of juridische geschillen. Een onjuiste waardering kan leiden tot financiële verliezen, ongunstige deals of juridische complicaties. Dit kan de stabiliteit en groei van jouw bedrijf ernstig beïnvloeden.
Met onze expertise en datagedreven aanpak zorgen we ervoor dat jouw organisatie toekomstbestendig is en met vertrouwen strategische beslissingen kan nemen.
Als ondernemer wil je er zeker van zijn dat je jaarrekening volledig en betrouwbaar is. Dit is niet alleen belangrijk voor compliance, maar versterkt ook het vertrouwen van investeerders, klanten en andere stakeholders.
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
Op zoek naar fiscaal advies in Nederland? Wij helpen ondernemers met belastingadvies op maat: van structuur en compliance tot innovatie en duurzaamheid.
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
Welke verplichtingen heb je bij een zieke werknemer? Hoe pak je een reorganisatie aan? Als ondernemer wil je duidelijke antwoorden en praktische oplossingen voor jouw arbeidsrechtelijke vragen.
Duurzaamheid is meer dan een buzzword - het vormt de kern van onze juridische begeleiding naar duurzaam succes. Van het opstellen van duurzame contracten, integreren van duurzaam HR-beleid en ESG-Due Diligence binnen onze M&A praktijk tot het adviseren over ESG en andere (nationale en internationale) wetgeving: Wij denken graag pragmatisch en proactief met u mee.
Met de diensten van HR-services ben je standaard voorzien van een personeels- en HR-administratie van hoge kwaliteit, goede HR-begeleiding en het juiste (internationale) advies.
Met een goed beloningsbeleid bind en behoud je werknemers aan jouw onderneming. Dit draagt bij aan het goed functioneren van jouw onderneming en ondernemingsstrategie. Onze Human Capital Services specialisten adviseren jou hier intensief bij.
Als werkgever draagt u loonbelasting en premies werknemersverzekeringen af over het salaris van uw werknemers. Uit de salarisadministratie volgt de hoogte van de in te houden loonbelasting. Die inhouding is echter afhankelijk van meerdere factoren.
Hoe organiseert u uw personeels- en salarisadministratie zo efficiënt mogelijk? Om snel inzicht te hebben voor uzelf en uw stakeholders (zoals verzekeraars of uw CFO). En dat allemaal het liefst centraal in één overzicht.
Wilt u als ondernemer of werkgever optimaal zijn voorbereid op gebied van pensioen en andere toekomstvoorzieningen? Grant Thornton kan u volledig adviseren en beschikt over de AFM Vergunning Pensioenadvisering zodat we ook kunnen bemiddelen in collectief werknemerspensioen.
Familiebedrijven vormen de ruggengraat van de Nederlandse economie. Ze combineren ondernemerschap met familiewaarden en streven naar continuïteit over...
Bouw- en vastgoedondernemers bevinden zich in een lastige markt. Reorganisaties, teruglopende marges en zorgen over het op peil houden van de portefeuille zijn...
De ontwikkelingen met betrekking tot digitalisering, met zowel bedreigingen als kansen, gaan snel. Het is de vraag welke rol de commissaris daarin speelt of...
De Nederlandse Maritieme cluster is actief op alle continenten. En de gehele transport & logistieksector groeit. Vraagt u zich weleens af welke logistieke...
Werk je met een modelovereenkomst gebaseerd op vrije vervanging? Zorg dan dat je de arbeidsrelatie opnieuw beoordeelt en zo nodig aanpast. Sinds 1 januari 2024 is de modelovereenkomst vrije vervanging vervallen. Aanleiding hiervoor was een uitspraak van de Hoge Raad in de Deliveroo zaak.
Onderwerpen
Oordeel Hoge Raad in Deliveroo-zaak
De modelovereenkomst die gebaseerd is op vrije vervanging gaat ervan uit dat de mogelijkheid van vrije vervanging een dienstbetrekking uitsloot. Bezorgers van Deliveroo hadden de ruimte om zich als zzp-er te laten vervangen en daarom vond het bedrijf dat dit niet viel onder persoonlijke arbeid binnen een arbeidsovereenkomst. De Hoge Raad oordeelde anders en zegt dat de gehele context moet worden meegenomen om te bepalen of sprake is van een arbeidsovereenkomst. En dus niet het enkele feit dat een arbeidskracht zich kan laten vervangen.
Beoordeel opnieuw jouw modelovereenkomst
Door het oordeel van de Hoge Raad zijn de modelovereenkomsten niet meer geldig. De Belastingdienst heeft de goedkeuring van de modelovereenkomsten vrije vervanging per 1 januari 2024 ingetrokken. Indien je nog met deze modelovereenkomst[JB2] (nummer: 9015550000-05-2) werkt, is het tijd om de overeenkomst opnieuw te beoordelen. Dit zijn de stappen om te zetten:
Beoordeel de arbeidsrelatie zo snel mogelijk. En pas waar nodig de modelovereenkomst aan. Daarvoor kun je onze webmodule gebruiken. Deze geeft een indicatie (geen zekerheid) over dienstbetrekking of ondernemerschap.
Stel eventueel alsnog een arbeidsovereenkomst op.
Controleer regelmatig hoe de werkzaamheden in de praktijk worden uitgevoerd. Zo ontdekt je of jouw beoordeling van de arbeidsrelatie nog steeds klopt.
Webmodule arbeidsrelatie
Wij merken dat veel ondernemers de aard van hun opdracht liever niet op de website van de belastingdienst invullen. Daarom hebben wij voor jou een eigen webmodule waarmee je anoniem de arbeidsrelatie beoordeelt. Onze tool is gebaseerd op de webmodule van de Belastingdienst. Na het invullen van de vragenlijst volgt een rapportage met daarin de resultaten van de betreffende opdracht.
Is het resultaat niet wat je verwacht of had gehoopt? Dan adviseren wij je graag hoe de opdracht anders vorm te geven om aan de veilige kant te blijven.
De Belastingdienst voert nog geen streng handhavingsbeleid maar doet wel steekproefsgewijs bedrijfsbezoeken en boekenonderzoeken. Zo beoordelen zij nu al actief de arbeidsrelaties om te bepalen of in de praktijk sprake is van een dienstbetrekking. Daarbij gaat het om de elementen arbeid, loon en gezag.
Concludeert de Belastingdienst dat sprake is van een dienstbetrekking? Dan krijg je een aanwijzing om de arbeidsrelatie aan te passen. De Belastingdienst mag alleen correctieverplichtingen of naheffingsaanslagen opleggen bij kwaadwillendheid.
Met de oplopende temperaturen zoeken werknemers niet alleen verkoeling op kantoor, maar ook thuis. Slimme werkgevers spelen hierop in met duurzame arbeidsvoorwaarden die bijdragen aan een comfortabel, energiezuinig huis. Maar wat mag je eigenlijk aanbieden, hoe leg je dat vast en zijn er fiscale voordelen?
In een snel veranderende arbeidsmarkt is het van cruciaal belang dat je de waarde van ervaren werknemers erkent en benut. Vooral oudere werknemers brengen veel kennis en ervaring met zich mee die van onschatbare waarde zijn voor jouw bedrijf.
AOW-gerechtigde werknemers bieden veel voordelen. Zij hebben vaak jarenlange ervaring, veel kennis en voelen zich betrokken bij jouw organisatie. Bovendien zijn er verschillende regelingen die het aantrekkelijk maken om AOW-gerechtigden in dienst te hebben.