Wij geven je graag nieuwe (internationale) inzichten op het gebied van financiën, bedrijfsvoering, strategie, governance, risk, compliance en meer.
-
Financiële administratie & outsourcing
Ondernemers die de financiële administratie uitbesteden verminderen de administratieve en hebben meer tijd en ruimte om zich te focussen op groei.
-
Financieel inzicht
Wij helpen je om financiële gegevens om te zetten in waardevolle inzichten die je ondersteunen bij het nemen van weloverwogen beslissingen.
-
Financiële compliance
Grip op financiële compliance met correcte rapportages en praktisch advies.
-
Duurzaamheid in het mkb
In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, is het essentieel voor mkb-ondernemers om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de eisen van de toekomst.
-
Impact House
Hoe kun je verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Impact Campus
Via onze Impact Campus bieden we jou of jouw medewerkers workshops, cursussen en opleidingen in duurzaamheid en impact aan.
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Deal Advisory
Succesvolle transacties beginnen met betrouwbare adviseurs – maximaliseer waarde, minimaliseer risico’s en met vertrouwen vooruit.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Het bepalen van de juiste waarde van jouw onderneming is cruciaal bij belangrijke beslissingen zoals fusies, overnames, aandeelhouderswisselingen of juridische geschillen. Een onjuiste waardering kan leiden tot financiële verliezen, ongunstige deals of juridische complicaties. Dit kan de stabiliteit en groei van jouw bedrijf ernstig beïnvloeden.
-
Controle jaarrekening
Als ondernemer wil je er zeker van zijn dat je jaarrekening volledig en betrouwbaar is. Dit is niet alleen belangrijk voor compliance, maar versterkt ook het vertrouwen van investeerders, klanten en andere stakeholders.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
Nationaal belastingadvies
Op zoek naar fiscaal advies in Nederland? Wij helpen ondernemers met belastingadvies op maat: van structuur en compliance tot innovatie en duurzaamheid.
-
Internationaal belastingadvies
Werken over de grens? Ons internationale belastingadvies helpt je met structuur, compliance en kansen. Strategisch, praktisch en toekomstgericht.
-
Private wealth services
Hoeveel vermogen heb je nodig om je wensen de komende jaren te realiseren? Kun je belastingvoordeel behalen door nu al vermogen over te dragen?
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Welke verplichtingen heb je bij een zieke werknemer? Hoe pak je een reorganisatie aan? Als ondernemer wil je duidelijke antwoorden en praktische oplossingen voor jouw arbeidsrechtelijke vragen.
-
Sustainable legal
Duurzaamheid is meer dan een buzzword - het vormt de kern van onze juridische begeleiding naar duurzaam succes. Van het opstellen van duurzame contracten, integreren van duurzaam HR-beleid en ESG-Due Diligence binnen onze M&A praktijk tot het adviseren over ESG en andere (nationale en internationale) wetgeving: Wij denken graag pragmatisch en proactief met u mee.
-
HR-services
Met de diensten van HR-services ben je standaard voorzien van een personeels- en HR-administratie van hoge kwaliteit, goede HR-begeleiding en het juiste (internationale) advies.
-
Arbeidsvoorwaarden advisering
Met een goed beloningsbeleid bind en behoud je werknemers aan jouw onderneming. Dit draagt bij aan het goed functioneren van jouw onderneming en ondernemingsstrategie. Onze Human Capital Services specialisten adviseren jou hier intensief bij.
-
Loonbelasting
Als werkgever draagt u loonbelasting en premies werknemersverzekeringen af over het salaris van uw werknemers. Uit de salarisadministratie volgt de hoogte van de in te houden loonbelasting. Die inhouding is echter afhankelijk van meerdere factoren.
-
Sociale verzekeringen
Hoe voorkom ik onverwachte heffing van premies werknemersverzekeringen?
-
Personeels- en salarisadministratie
Hoe organiseert u uw personeels- en salarisadministratie zo efficiënt mogelijk? Om snel inzicht te hebben voor uzelf en uw stakeholders (zoals verzekeraars of uw CFO). En dat allemaal het liefst centraal in één overzicht.
-
Pensioenadvies
Wilt u als ondernemer of werkgever optimaal zijn voorbereid op gebied van pensioen en andere toekomstvoorzieningen? Grant Thornton kan u volledig adviseren en beschikt over de AFM Vergunning Pensioenadvisering zodat we ook kunnen bemiddelen in collectief werknemerspensioen.
-
Global Mobility Services
Als werkgever van een internationaal opererende onderneming vraagt het uitzenden van jouw werknemers naar een ander land om effectief management.

Gebruik nieuwe openbaar gemaakte informatie
Op 29 april 2022 is naar aanleiding van een WOB-verzoek, informatie openbaar gemaakt over het intern beleid en de standpuntbepaling binnen de Belastingdienst over de kwalificatie van een ‘bedrijfsmiddel’, onder andere in samenhang met de HIR. Gebruik deze informatie bij de beoordeling van uw investeringen. Hierin staan namelijk een aantal interne documenten met een vraag en antwoord, inclusief toelichting, specifiek over de volgende onderwerpen:
- warmte- en koudeopslag (WKO)-installaties
- warmte-krachtkoppeling (WKK)-installaties
- windturbines
- fosfaatrechten
- onvolledige vervanging/capaciteitsinkrimping bij beleggingspanden
WKO/WKK-installatie: wat zegt het WOZ-rapport over afschrijving?
Meestal is een warmte- en koudeopslag (WKO)-installatie en/of warmte-krachtkoppeling (WKK)-installatie geïnstalleerd in een (bedrijfs-)gebouw. De kwalificatie als werktuig op de gemeentelijke WOZ-beschikking van het (bedrijfs-)gebouw bepaalt de afschrijving op dit bedrijfsmiddel. Deze kwalificatie vindt u in het WOZ-rapport. Blijkt dit hier niet duidelijk uit? Vraag dit dan na bij uw gemeente.
Windturbines: losse zelfstandige of één bedrijfsmiddel?
Wilt u voor windturbines gebruikmaken van de investeringsregelingen (KIA, MIA, EIA)? Dan is het misschien van belang of u deze in een windmolenpark kan aanmerken als investering in één bedrijfsmiddel of als investeringen in windturbines en dus in afzonderlijke zelfstandige bedrijfsmiddelen.
De zelfstandigheid, wijze van gebruik, spraakgebruik, verkeersopvatting, het feit dat u bedrijfseconomisch niet van een geheel kan spreken en er geen onderlinge dienstbaarheid aan elkaar is, zorgt ervoor dat de Belastingdienst windturbines vaak aanmerkt als afzonderlijke zelfstandige bedrijfsmiddelen. Dit is anders zodra de windturbines onderling bouwtechnisch onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Dit is echter meestal niet het geval.
Fosfaatrechten: voldoet u aan de juiste criteria?
Ook de kwalificatie van fosfaatrechten als bedrijfsmiddel is van belang voor de toepassing van bijvoorbeeld de HIR.
Zijn de fosfaatrechten op of kort ná 1 januari 2018 verkocht, dan is het belangrijk of deze:
- bestemd zijn voor uitoefening van het bedrijf;
- duurzaam verbonden zijn aan de onderneming.
Heeft u in 2017 deelgenomen aan de stoppersregeling en heeft u de fosfaatrechten op of kort na 1 januari 2018 verkocht? Dan voldoet u niet aan de hiervoor genoemde criteria. De fosfaatrechten kwalificeren dan niet als bedrijfsmiddel.
Laat u in andere situaties adviseren over uw persoonlijke feiten en omstandigheden en beoordeel zo of er sprake is van een bedrijfsmiddel.
Onvolledige vervanging/capaciteitsinkrimping bij beleggingspanden
Bij de reactie op het WOB-verzoek over de HIR in relatie tot onvolledige vervanging/capaciteitsinkrimping bij beleggingspanden verwijst de Belastingdienst naar beleid en jurisprudentie.
Vraag: is er sprake van eenzelfde economische functie? Hierbij merkt de Belastingdienst op dat u het begrip 'capaciteitsinkrimping' moet relateren aan het verkochte bedrijfsmiddel, niet aan de onderneming. In de kern gaat het bij de HIR om of er, vanuit het verkochte bedrijfsmiddel beschouwd, sprake is van een onvolledige vervanging gezien de economische functie van dat bedrijfsmiddel, niet of er sprake is van capaciteitsinkrimping van de onderneming. De HIR belemmert u niet in uw mogelijkheden andere activiteiten uit te breiden met de rest van de verkoopopbrengst. Die aangekochte bedrijfsmiddelen hebben echter vaak een andere economische functie. Over ‘capaciteitsinkrimping’ merkt de Belastingdienst ook op dat als de aankoopprijs van het vervangende pand onder de verkoopprijs van het oude pand ligt, in geval van een beleggingspand, dan sprake is van capaciteitsinkrimping.
Zoek uit of u belasting kan besparen
Heeft u een HIR of gaat u investeren in nieuwe bedrijfsmiddelen? Laat dan vooral bij bedrijfsmiddelen zoals fosfaatrechten, windturbines, warmte- en koudeopslag (WKO)-installaties en/of warmte-krachtkoppeling (WKK)-installaties beoordelen of u belasting kan besparen met één van bovengenoemde investeringsregelingen en/of u belasting kan uitstellen met de HIR. Bij onvolledige vervanging of capaciteitsinkrimping spelen specifieke regels. Dit is altijd een individuele beoordeling voor elke investering in bedrijfsmiddelen. Daarom helpen we u hier graag bij.