- Global Reach
- Afrika
- Amerika
- Europa
- Midden-Oosten
- Pacifisch Azië
Mijn onderneming komt in problemen door tijdelijke marktomstandigheden. Wanneer is er sprake van een gedwongen verkoop? Hoe vindt een dergelijk verkoopproces plaats? Hoe vind ik een koper? En hoe snel moet ik handelen? Allemaal begrijpelijke vragen. Idealiter verkoopt u een onderneming vanuit kracht. Toch kan het ook gebeuren dat een onderneming of bedrijfsonderdeel moet worden verkocht omdat het in zwaar weer is geraakt. Deze situaties vragen om snelheid, sensitiviteit en goede afstemming tussen de verschillende stakeholders. Wij helpen u bij de verkoop van uw onderneming of bedrijfsonderdeel in geval van liquiditeitsproblemen.
Welke situaties vragen om een Accelerated M&A-proces?
Door het wegvallen van een grote klant, of door tijdelijke marktomstandigheden zoals het coronavirus, kan uw onderneming toch in de problemen raken. Ondernemers, banken of investeerders kloppen in dit soort situaties bij ons aan met de vraag het verkoopproces te leiden en op zoek te gaan naar een oplossing. Vaak in de vorm van een gedwongen volledige bedrijfsverkoop of verkoop van een specifiek bedrijfsonderdeel (carve-out). U kunt dit proces voor zijn door zelf proactief stappen te ondernemen. Door zelf het gesprek aan te gaan met onze overnameadviseurs. Samen met onze fiscalisten en juristen zorgen wij er voor dat u de voors en tegens scherp heeft. En maakt u de belangrijke keuzes, onder druk van snelheid, toch goed gefundeerd.
Snelheid is de uitdaging
In een Accelerated M&A-proces wilt u snel schakelen om te voorkomen dat de situatie verder verslechterd. Tegelijkertijd maken de omstandigheden het niet eenvoudig om snelheid te behouden. U wilt voorkomen dat informatie uitlekt die nadelige effecten heeft op uw klanten, werknemers en leveranciers. Dit vraagt om een prudente aanpak. Een potentiële koper kijkt kritisch naar de oorzaak van de slechte financiële situatie. Wij voorzien hem direct van essentiële informatie en financiële analyses. Zo overtuigen we hem en gaat er weinig tijd verloren. Bij ieder proces zien de belangen er anders uit. De uitdaging is om deze belangen goed te managen, en de snelheid te behouden. Dat vergt tact. Wij helpen u!
Pragmatische aanpak
Het M&A-team van Grant Thornton is compact genoeg om snel te kunnen schakelen, en heeft daarnaast het volle gewicht van de Grant Thornton organisatie achter zich om, waar nodig, bij te schakelen met juristen, accountants, fiscalisten en experts uit het internationale netwerk. Onze dienstverlening is gericht op mkb-bedrijven die gebaat zijn bij een pragmatische aanpak: geen lijvige rapporten maar met de voeten in de klei werken aan een oplossing.
Wat levert het op?
- U krijgt een strak geleid verkoopproces.
- U krijgt de beste deal onder de gegeven marktomstandigheden.
- U heeft toegang tot een grote nationale maar ook internationale pool aan potentiële kopers.
- U krijgt een goede sparringpartner die, ondanks de druk, de tijd voor u neemt.
- U krijgt een op feiten gebaseerde oplossing waar alle betrokken partijen van profiteren.
Onderzoek naar bedrijfsovernames
Ieder halfjaar doen wij onderzoek naar bedrijfsovernames in Nederland, zowel fusies als overnames. Overweegt u uw bedrijf te verkopen of een bedrijf te kopen? Download dan ons onderzoek om meer te weten te komen over de stand van zaken in de fusie- en overnamemarkt. En vooral ook welke bedreigingen en kansen zich in de (nabije) toekomst mogelijk voordoen als het gaat om bedrijfsovernames.
Wat komt er kijken bij het verkopen van mijn bedrijf?
Wij hebben 30 ondernemers geïnterviewd over hun ervaring met de verkoop van hun bedrijf. Benieuwd naar het verhaal van deze ondernemers? Vraag het boek 'De exit als kroon op ondernemerssucces' aan.
Bekijk hieronder de animatie over bedrijfsovername
