Belastingplan 2020

Maatregelen voor auto & mobiliteit

De voorgestelde maatregelen treden per 1 januari 2020 in werking, tenzij anders vermeld.

  • Bijtelling emissievrije auto’s
  • Verlenging vrijstelling BPM en MRB elektrische auto’s
  • Nieuwe testmethode CO2-uitstoot auto’s
  • Verhoging MRB-tarief bestelauto’s
  • BPM, benzine en compressieontsteking
  • Aanpassing fijnstoftoeslag

Bijtelling emissievrije auto’s

In het Klimaatakkoord is een maatregel opgenomen om de bijtelling voor het privégebruik van een elektrische auto van de zaak te verhogen. Per 1 januari 2020 stijgt de fiscale bijtelling voor elektrische auto’s naar 8% (was 4%) over de cataloguswaarde tot € 45.000 (was € 50.000). Daarboven geldt de gewone bijtelling van 22%. In 2021 bedraagt de bijtelling 12% over de eerste € 40.000. De gewone bijtelling blijft 22% bedragen. In de jaren na 2021 stijgt de bijtelling over de eerste € 40.000 totdat vanaf 2026 geen verschil meer wordt gemaakt tussen elektrische en gewone auto’s van de zaak.

Tip
Koop in 2019 nog een elektrische auto. Dan geldt nog een bijtelling van 4% over de cataloguswaarde tot € 50.000 en 22% voor het meerdere.

Verlenging vrijstelling BPM en MRB elektrische auto’s

Tot 1 januari 2021 geldt een vrijstelling van BPM voor auto’s met een CO2-uitstoot van nihil. Het voorstel is om deze vrijstelling te verlengen tot en met 2024. In 2025 zal het reguliere tarief met de vaste voet van € 360 gaan gelden voor emissieloze auto’s.

Voorgesteld wordt om ook de vrijstelling van de MRB voor de hierboven genoemde auto’s tot en met 2024 te verlengen. In 2025 zal men voor emissieloze auto’s 25% van (het rijksdeel van) de MRB betalen. Vanaf 2026 is de vrijstelling MRB niet meer van toepassing. Voor personenauto’s met een CO2-uitstoot tot 50 gram geldt tot en met 2024 een 50% korting op het reguliere tarief MRB. In 2025 geldt een driekwarttarief. Vanaf 2026 geldt het reguliere tarief.

De huidige correctiefactor voor de massa van Plug-in Hybride elektrische bestelauto’s (PHEV) wordt verlengd tot en met 2025. Deze correctiefactor bestaat vanwege het zwaardere gewicht van de PHEV.

Nieuwe testmethode CO2-uitstoot auto’s

Voor het vaststellen van de CO2-uitstoot van auto’s is een nieuwe methode beschikbaar, de WLTP-testmethode. Deze methode berekent de uitstoot nauwkeuriger. Omdat de nieuwe test tot andere resultaten komt (een hogere uitstoot), is voorgesteld de tarieven en CO2-schijven voor de BPM per 1 juli 2020 aan te passen. Er wordt vanaf dan aangesloten bij de WLTP-methode. Er wordt ook overgangsrecht voorgesteld voor het halftarief in de motorrijtuigenbelasting, zodat daarvoor onder voorwaarden tot uiterlijk 1 januari 2025 nog steeds kan worden aangesloten bij de resultaten van de oude testmethode.

Tip
Voor de heffing van de BPM kan, als dat voordeliger is, tot twee maanden na de inwerkingtreding van de nieuwe regeling onder voorwaarden nog aanspraak worden gemaakt op de oude regeling.

Verhoging MRB-tarief bestelauto’s

Het kabinet stelt voor om conform het Klimaatakkoord het MRB-tarief op bestelauto’s jaarlijks geleidelijk te laten stijgen. Het gaat om een stijging van € 24 per bestelbus per jaar vanaf 2021 tot en met 2024. Voor 2025 wordt voorgesteld het tarief gemiddeld met € 24 per jaar te laten dalen. Voor de hiervoor genoemde jaren zal het tarief jaarlijks worden geïndexeerd.

BPM, benzine en compressieontsteking

De BPM kent een zogenoemde dieseltoeslag voor personenauto’s en bestelauto’s die worden aangedreven door een motor met een compressieontsteking. Inmiddels zijn er ook benzinemotoren ontwikkeld met een compressieontsteking. Door de toevoeging “compressieontsteking die zijn kracht kan ontlenen aan diesel”, geldt de dieseltoeslag weer alleen voor dieselauto’s.

Let op!
De dieseltoeslag geldt ter compensatie van het accijnsvoordeel dat dieselauto’s hebben. Benzineauto’s met compressieontsteking profiteren niet van het lagere accijnstarief van diesel.

Aanpassing fijnstoftoeslag

Het kabinet stelt voor het eerdere voorstel over de fijnstoftoeslag voor dieselauto’s met een fijnstofuitstoot van meer dan 5 mg/km te wijzigen. Voor zware dieselbestelauto’s wordt de fijnstofnorm 10 mg/kWh. De dieselauto voldoet hier in ieder geval aan als deze een af-fabriek roetfilter heeft. Eerder was het voorstel dieselpersonenauto’s die zijn toegelaten na 1 september 2009 van de heffing uit te sluiten. Het kabinet draait deze uitsluiting terug. De uitsluiting geldt voortaan alleen nog voor auto’s waarvan de fijnstofuitstoot niet is geregistreerd. Zij krijgen “het voordeel van de twijfel”. Als het af-fabriek roetfilter is verwijderd, wordt het voertuig geacht de fijnstofnorm te overschrijden. Tegenbewijs is mogelijk.

Actualiteiten

Belastingplan 2020

Lees meer over andere wetsvoorstellen uit het Belastingplan 2020 of meld u aan voor één van onze kenissessies.

Bekijk onze Prinsjesdagspecial

Meld u aan voor onze nieuwsbrieven

Wij brengen u graag op de hoogte van nieuwe (internationale) inzichten op het gebied van financiën, bedrijfsvoering, strategie, governance, risk, compliance en meer.

Meld u aan