KYC

KYC-principe: van Know Your Customer naar Know Your Counterpart

Door:
Boy Custers
advisor counting on calculator funds
‘Weten met wie u zakendoet’: een veel besproken thema. Voor zowel Wwft-plichtige organisaties als voor andere organisaties is het ‘Know Your Customer’ principe relevant. Ook de Kamer van Koophandel benadrukt hoe belangrijk het is om uw zakenpartners te kennen als u zakendoet met (bijvoorbeeld) het buitenland. Wat zijn zakenpartners, welke risico’s brengen zij met zich mee en is dit risico bij elke zakenpartner hetzelfde?
Onderwerpen

Blijf op de hoogte!

Wij geven u graag nieuwe (internationale) inzichten op het gebied van financiën, bedrijfsvoering, strategie, governance, risk, compliance en meer.

Wat is Know Your Customer?

De naam zegt het al: het ‘Know Your Customer’ (KYC) principe focust zich vooral op het kennen van uw klanten. Het basisprincipe is afkomstig uit de financiële sector en helpt u bij het inschatten van klant gerelateerde risico’s, zoals fraude, witwassen en andere financiële criminele activiteiten. Met het KYC-principe neemt u gefundeerd beslissingen en weet u precies met wie u te maken heeft. Blijkt bijvoorbeeld dat de aandeelhouder van uw klant op een sanctielijst staat of mogelijk een stroman is, dan kunt u op basis hiervan een keuze maken of u deze relatie aangaat of niet. Echter, het risico van ‘foute’ zakenpartners is niet alleen beperkt tot uw klanten.

Ook belangrijk: ken uw zakenpartners!

Vooral bij zakendoen in het buitenland kunt u te maken krijgen met allerlei verschillende soorten zakenpartners. Bijvoorbeeld een agent die nauwe banden aanhoudt met politieke prominente personen of een distributeur die niet zorgvuldig blijkt om te gaan met het recht van exclusief gebruik. Ook zien we dat investeringsmaatschappijen niet altijd goed zicht hebben op hun mede-investeerders en/of de partijen waarin zij investeren. Ook leveranciers die gebruikmaken van kinderarbeid, verboden stoffen of andere ‘ongewenste’ zaken vormen een risico op de reputatie van uw organisatie.

Wat is Third-party risk?

Dit risico noemen we ‘Third-party risk’. Hierbij kijken we ook naar partijen aan wie een organisatie taken ‘outsourcet’ en welke risico’s dit met zich meebrengt, bijvoorbeeld: IT-elementen van uw organisatie uitbesteden aan partijen die bekendstaan om ‘data-breaches’. Ook overheden en toezichthouders vinden third-party risk steeds belangrijker. Daarom is de nieuwe regeling over ketenaansprakelijkheid in het leven geroepen, waarbij het (o.a.) gaat om het kennen van uw zakenpartners.

Alles bij elkaar noemen we dit: Know Your Counterpart

Om voor elke zakenrelatie een eigen ‘Know your …’ beleid op te stellen gaat wat ver. Daarom spreken wij graag van het ‘Know Your Counterpart’ principe. U vangt zo elke zakenrelatie onder één paraplu waar het basisprincipe is dat u weet met wie u zakendoet. In combinatie met een risico gebaseerde aanpak (ook een basiselement van het KYC-principe) bepaalt u welke zakenpartner u moet kennen en ‘hoe goed’. In één beleidsstuk met procedures en bijpassende controles.

Hoe helpen wij ook uw organisatie?

Onze specialisten adviseren u bij de implementatie of aanpassing van uw KYC-beleid én bij het uitvoeren van KYCounterpart-screenings. Wilt u hier meer over weten, neem dan contact op met één van onze specialisten.