Hoe kwam het idee op om Bureau de Wit te verkopen?
Ik kwam op een soort kruispunt te staan. Ik zag twee scenario’s. Het ene was om naar een nieuwe groeifase te gaan. Dat zou een nieuw management vergen, waarbij wij als aandeelhouders op de achtergrond zouden komen te staan. Het andere scenario was verkopen. Dat scenario was ook het winnende omdat ik tegen mijn eigen beperkingen aanliep. Ik was erachter gekomen dat het aansturen van de onderneming in de fase waarin zij was gekomen andere managementkwaliteiten vergde dan ik te bieden had. Een voorbeeld daarvan was de automatisering. Wij waren al begonnen met de zoektocht naar nieuw management toen Eurofins, de koper, zich meldde. Die had al eens eerder toenadering gezocht, maar de combinatie van de omstandigheden en het feit dat deze keer de belangstelling echt serieus was, maakte dat we in gesprek gingen.
Hebben jullie je bij het verkoopproces laten begeleiden door een adviseur?
Ja, dat was een van de beste beslissingen die ik ooit heb genomen. Wij dachten: er meldt zich hier een grote partij en het gaat om veel geld. Dan is het zaak dat wij ons ook voorzien van een professionele adviseur. Dat kostte wat, maar wat ik in dat project enorm heb gewaardeerd waren de onderhandelingsvaardigheden van onze adviseur. Dat heeft ons ook een mooie deal opgeleverd.