Hoe staat het nu met het wetsvoorstel VBAR?
Vorig jaar schreven wij al over de aangepaste (concept)versie van de VBAR, waarbij de WZOP-toets centraal stond. Kort samengevat werden daarbij de volgende elementen beoordeeld:
- Werknemer: Indicaties die wijzen op werken als werknemer (werkinhoudelijke en organisatorische sturing)
- Zelfstandige: Indicaties die wijzen op werken als zelfstandige binnen de arbeidsrelatie (werken voor eigen rekening en risico)
- Ondernemerschap: Kenmerken die wijzen op ondernemerschap van de persoon (algeheel ondernemerschap) van de werkende voor soortgelijke werkzaamheden
Uber/FNV
De Hoge Raad heeft in het antwoord op prejudiciële vragen in de zaak Uber/FNV aangegeven dat er geen rangorde geldt tussen de verschillende gezichtspunten die kunnen wijzen op een arbeidsovereenkomst of werken als zelfstandige. Met de voorgenomen wijziging brengt het kabinet het wetsvoorstel in lijn met deze uitspraak. Op 7 juli 2025 heeft demissionair minister Van Hijum het wetsvoorstel VBAR ingediend bij de Tweede Kamer. Het voorstel beoogt meer duidelijkheid te geven over de kwalificatie van arbeidsrelaties: wanneer is sprake van een werknemer, en wanneer van een zelfstandige?
Waar moet je op letten bij het verscherpt toezicht vanaf 1 januari 2025?
Omdat de Belastingdienst vanaf 1 januari 2025 al wel het toezicht op schijnzelfstandigheid verscherpt, is het wel goed om nu alvast te beoordelen of je te maken hebt met een ‘echte’ zzp’er of dat er misschien toch sprake is van een arbeidsovereenkomst. Het werken met zzp’ers is namelijk niet zonder risico.
Hoe ziet de beoordeling van schijnzelfstandigheid er met het aangepaste wetsvoorstel uit?
In het ingediende VBAR-wetsvoorstel gaat de beoordeling of iemand als zzp’er of werknemer werkt, om de twee eerste elementen, namelijk Werknemer en Zelfstandige. De toets valt op te splitsen in twee stappen:
Stap 1: Werknemer
- De opdrachtgever geeft aanwijzingen en instructies over het werk.
- De opdrachtgever controleert en kan ingrijpen bij de werkzaamheden.
- Het werk vindt plaats binnen het organisatorisch kader van de opdrachtgever.
- De werkzaamheden hebben een structureel karakter binnen de organisatie.
- Het werk wordt zij-aan-zij verricht met (andere) werknemers die soortgelijke taken uitvoeren.
Indien er geen sprake is van een vorm van sturing, is er ook geen sprake van een werknemer. Er is dan sprake van een zelfstandige. Indien er wel sprake is van een vorm van sturing, komt stap 2 aan de orde:
Stap 2: Zelfstandige
- De financiële risico's en resultaten liggen bij de werkende zelf.
- De werkende zorgt voor een herkenbare en zelfstandige uitvoering van het werk.
- De werkende beschikt over specifieke kennis of vaardigheden die niet structureel in de organisatie van de opdrachtgever aanwezig zijn.
- Er is sprake van een korte duur van de opdracht en/of een beperkt aantal uren per week.
- Er zijn kenmerken van ondernemerschap buiten de arbeidsrelatie voor soortgelijke werkzaamheden (extern ondernemerschap).
Indien de werkende niet voor eigen rekening en risico werkt, gedraagt de werkende zich als een werknemer, dan is dus sprake van een arbeidsovereenkomst. Indien er wel sprake is van sturing én tegelijkertijd zelfstandig ondernemerschap, moet worden afgewogen waar het zwaartepunt van de werkzaamheden ligt. Als dit zwaartepunt ligt bij sturing, dan is sprake van een arbeidsovereenkomst. Als dit zwaartepunt ligt bij het werken voor eigen rekening en risico, is sprake van zelfstandigheid.
Rechtsvermoeden
Het wetsvoorstel VBAR introduceert daarnaast een rechtsvermoeden van werknemerschap. Als een werkende minder betaalt krijgt dan een 36 euro per uur (peildatum 1 januari 2025) kan diegene claimen werknemer te zijn. Het is dan aan de opdrachtgever aan te tonen dat er geen sprake is van een arbeidsovereenkomst.
Wat betekent dit voor jou?
Op basis van dit definitieve wetsvoorstel is het belangrijk om de contracten die je met opdrachtnemers (zzp'ers) hebt, kritisch te evalueren. De beoordeling van arbeidsrelaties kan veranderen als deze wet in werking treedt. Het is van belang om je tijdig voor te bereiden op de invoering van de Wet VBAR. Hierdoor waarborg je dat zowel jij als opdrachtgever als opdrachtnemers duidelijkheid hebben over jullie positie en de implicaties van de nieuwe wetgeving.
Wil je meer weten?
Neem dan contact op met een van onze specialisten. Zij helpen je graag.
Neem contact op