-
Financiële administratie & outsourcing
Hoe weet ik of mijn onderneming goed loopt? Een accurate financiële administratie geeft u de informatie die u nodig heeft om de juiste beslissingen te nemen.
-
Financieel inzicht
U wilt de juiste financiële beslissingen nemen op basis van betrouwbare en overzichtelijke managementinformatie. U wilt op ieder moment weten hoe u ervoor staat en waar u moet bijsturen.
-
Financial compliance
Is uw onderneming internationaal actief? Dan wilt en moet u voldoen aan de (financiële) wet- en regelgeving in de verschillende landen waar u actief bent. Maar hoe houdt u financieel overzicht?
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Corporate finance
Hoe sluit ik een goede deal als ik mijn bedrijf ga verkopen – of als ik een ander bedrijf koop?
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Impact House
Hoe kunt u verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Transaction services
Hoe krijg ik het (ver)koopproces van mijn bedrijf voor elkaar zonder al teveel kopzorgen? Wij zorgen voor een stevig fundament voor beslissingen bij de aan- en verkoop van bedrijven.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Verkoopt u uw aandelen, koopt u een andere aandeelhouder uit of laat u nieuwe investeerders toetreden? Werkt u aan een juridische of fiscale herstructurering? Bent u in gesprek met de fiscus voor de overdracht naar uw kinderen of medewerkers? Zit u met een geschil? Of wilt u voldoen aan uw verslaggevingsvereisten, zoals Purchase Price Allocation en Impairment Testing? Allemaal situaties waarbij de waarde van uw onderneming belangrijk is. De dynamiek kan per situatie echter heel verschillend zijn: waarde is namelijk altijd contextgevoelig.
-
Academy
Cursussen aan advocaten, vanuit aanvullende kennisgebieden aan de juridische dienstverlening van de advocatuur, brengen een kennisuitwisseling tot stand in het voordeel van de klant.
-
Controle jaarrekening
U moet zich financieel verantwoorden, bijvoorbeeld aan aandeelhouders en andere stakeholders. Financiële informatie moet dus betrouwbaar zijn.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
ISAE & SOC Reporting
Zakelijk Nederland is de afgelopen jaren flink veranderd. De overheid confronteert organisaties met toenemende regulering en compliance vereisten.
-
Pre-audit services
Pre-audit services staat voor het ‘controlegereed’ maken van de gehele financiële administratie voordat de externe accountant start met de controle van de jaarrekening.
-
Sarbanes Oxley controle en advies
De SOx wetgeving schrijft voor dat management structureel verantwoording af moet leggen over de interne controle met betrekking tot de financial statements. Dit moet bewezen worden door een verklaring van een onafhankelijke accountant.
-
Subsidieverklaringen
Is uw onderneming niet wettelijk verplicht tot controle, maar wilt u toch zekerheid verkrijgen over de getrouwheid van de cijfers?
-
Belastingadvies voor het mkb in Nederland
Hoe kan ik gebruikmaken van de innovatiebox? Kan ik die steeds terugkerende belastingaangiftes uitbesteden? Wat kost het als ik morgen wegval? Hoe regel ik mijn oudedagvoorziening? Voldoe ik wel aan alle nieuwe regelgeving? Zal ik NOW3 aanvragen? Allemaal goede vragen. Wij helpen met de antwoorden.
-
Belastingadvies voor Nederlandse multinationals
Als ik die interessante Head of sales in Frankrijk wil aannemen, hoe zit dat dan fiscaal? Welke vennootschap kan het beste een overname doen? Hoeveel scheelt het, als ik al onze belastingaanslagen wereldwijd bij één partij neerleg? Voor wie kan ik gebruikmaken van de 30%-regeling? En hoe? De boete van ‘niet melden’ 830.000 euro? Wat moet ik precies wél melden bij grensoverschrijdende fiscale constructies? Goede vragen. Wij beantwoorden er dagelijks honderden wereldwijd. Scherp en met aandacht voor uw situatie. In welk land dan ook.
-
Btw-advies
Als ondernemer heeft u te maken met btw-wetgeving, zowel als u nationaal als internationaal onderneemt. Die wetgeving is vaak complex. Een juiste toepassing en optimale benutting van de mogelijkheden van de btw-wetgeving vraagt specialistische kennis. Kennis die wij u kunnen bieden.
-
Douaneadvies
Ons internationale netwerk van douanespecialisten wijst u op de mogelijkheden die de douanewetgeving kan bieden. Dat bespaart u heel wat kosten en moeite.
-
HR services
Human resources services van Grant Thornton helpt u om uw zakelijke doelstellingen te bereiken en de loonkosten in bedwang te houden.
-
Innovatie & subsidieadvies
Gaat u met uw organisatie risicovolle projecten aan? De overheid stelt financiële middelen beschikbaar, door middel van het stimuleringsbeleid, voor ondernemers. De subsidieadviseurs van Grant Thornton adviseren en assisteren u graag bij uw subsidieaanvraag.
-
Tax technology
Weet u wat uw belangrijkste fiscale risico’s zijn? En weet u hoe u deze risico’s identificeert en beheerst? Heeft u voldoende tijd om u te focussen op de fiscale zaken die ertoe doen?
-
Transfer pricing
Transfer pricing (interne verrekenprijzen) raakt de meeste multinationale bedrijven. Voldoet uw organisatie aan de transfer pricing-documentatieverplichtingen?
-
Sustainable tax
In deze veranderende wereld wordt het steeds belangrijker om niet alleen naar de financiële prikkels te kijken, maar ook naar de impact op het milieu. Multinationale ondernemingen moeten hun belastingstrategie herzien, in lijn met het ESG-gedachtegoed.
-
Uitbreiden naar andere markten
Zoekt u naar kansen om internationaal uit te breiden? Of u nu op het punt staat een nieuw kantoor te openen in het buitenland of een internationale overname overweegt, u heeft zekerheid nodig bij het maken van de juiste keuzes voor uw onderneming. Wereldwijde uitbreiding is niet altijd zo eenvoudig als het klinkt. Het goede nieuws is dat wij er zijn om u te helpen!
-
Internationale contactpersonen
Waar u ook kiest om zaken te doen, u wilt toegang tot mensen met de beste ideeën en kritisch denkvermogen waarmee u uw onderneming in binnen- en buitenland kunt laten groeien. Grant Thornton heeft een netwerk van kantoren in meer dan 140 landen. Waar u ook wilt uitbreiden, de kans is groot dat onze specialisten ook daar zijn gevestigd.
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Kleine onderneming of grote multinational: uw mensen zijn de spil van uw bedrijf. Arbeid is verweven met diverse belangen en heeft vaak juridische consequenties. Voor grote strategische én alledaagse vragen over arbeidsrecht staan onze juristen voor u klaar. Óók voor internationale arbeidsrechtvragen. Een eigen HR-afdeling? Die assisteren we graag. Wij leveren service op maat en zijn er als u ons nodig heeft.
-
Specialismen
Naast onze focus op arbeids- en ondernemingsrecht adviseren wij ondernemers ook op uiteenlopende (specialistische) juridische vraagstukken. Een bedrijfsovername, uw vennootschapsadministratie, ingewikkelde zorgvraagstukken: u bent bij ons aan het juiste adres.
-
Reorganiseren
Reorganiseren, meestal niet de leukste kant van ondernemen. Er kunnen verschillende redenen zijn om te moeten reorganiseren. Wat die reden ook is, bij reorganiseren komt veel kijken. Denk aan het indienen van een ontslagverzoek, het opstellen van een sociaal plan en het voeren van exitgesprekken. Wij helpen u graag bij de inrichting van het reorganisatietraject. Zo kunt u snel weer koers zetten naar betere tijden.
-
Opleiding: Duurzaamheidsrapportage en sturing
Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; duurzaamheid staat inmiddels hoog op de agenda van de meeste bedrijven.
-
Opleiding: Impactmanagement
Als impact driven organisatie wil je wel zeker weten dat je het goede doet. En je wilt je impact ook kunnen communiceren naar je stakeholders.
-
Opleiding: Expeditie Impactmeten
Uw maatschappelijke missie staat voorop, dat maakt u een sociaal ondernemer of maatschappelijk initiatief. Het is dan ook logisch dat u graag wilt weten in hoeverre u uw maatschappelijke missie realiseert. Oftewel: wat uw impact is.
-
Incompany opleidingen impactmanagement
De incompany opleiding Sturen op impact is een traject van 4 - 5 dagen verspreid over een half jaar waarin uw team kennismaakt met de verschillende onderdelen van impactmanagement én deze direct praktisch integreert in uw organisatie.
-
Gratis sessie: Sturen op Impact
Hoe bepaalt u wat uw impact is? En hoe meet uw die vervolgens? In deze sessie nemen we u mee in de wereld van impactmanagement en in het bijzonder het meten van uw maatschappelijke bijdrage.
-
E-Learning: Meer impact in 6 weken
Deze online opleiding is een laagdrempelige manier om kennis te maken met impact denken en doen.
-
Impactmanagement @ work
Impactmanagement @ work is er voor iedereen die een verdiepingsslag zoekt op het gebied van impactmanagement.
-
Advocatuur
Grant Thornton werkt intensief samen met advocatenkantoren op tal van gebieden. De specialistische dienstverlening van Grant Thornton op het gebied van Accountancy en Forensic services is complementair aan de juridische dienstverlening door de betrokken advocatenkantoren.
-
Gerechtsdeurwaarders
Gerechtsdeurwaarders vervullen veelal wettelijke taken en zijn daarmee gebonden aan specifieke wetregeling. Eén van de consequentie hiervan is dat het toetreden in deze markt moeizamer is. In de afgelopen jaren is de concurrentie verhevigd en hebben forse schaalvergrotingen plaatsgevonden.
-
Incassobureaus
Incassobureaus opereren in een open markt. U bent niet gebonden aan specifieke wetgeving rondom toetreding in de markt. Hierdoor is de concurrentie relatief hoog.
-
Medisch specialistische zorg
Als bestuurder in de zorg of als medisch specialist wilt u de kwaliteit van uw zorg zo hoog en efficiënt mogelijk houden. Hoe biedt u de juiste zorg aan uw patiënt tegen een gezonde prijs?
-
Eerstelijnszorg
Als eerstelijnshulpverlener wilt u de kwaliteit van uw zorg zo hoog mogelijk houden. Terwijl uw zorgaanbod verandert en de vraag naar zorg toeneemt. Bijvoorbeeld doordat de overheid meer zorg bij eerstelijnshulpverleners neer wil leggen. Oftewel hoe biedt u de juiste zorg voor uw patiënt en hoe houdt u uw praktijk gezond?
-
Cure & care
De diverse trends en ontwikkelingen binnen de cure en care sector hebben een financiële impact op uw zorginstelling of ontstaan als gevolg van nieuwe wet- en regelgeving.
-
Biotech & life sciences
Hoe krijgt u als ondernemer in bio life sciences sector voldoende financiering voor uw R&D-activiteiten?
-
Apothekers
De apotheekbranche is continu aan veranderingen onderhevig, dalende bruto marges, de toenemende macht van de zorgverzekeraars, strengere eisen door banken.
-
E-Commerce
Onze btw-, douane- en ICT-experts hebben ruime ervaring in de e-commerce en maken graag een efficiëntieslag in uw administratieve lasten.
-
Digital marketing
De ontwikkeling van de digital marketing branche gaat hard. De concurrentie is hevig. En de aantrekkende economie zorgt voor een groeiende vraag naar digital marketing diensten. Hoe creatief bent u als digital marketing organisatie als het gaat om het verzilveren van uw kansen?
-
Maritiem
Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie. Onze kennis brengt de maritieme cluster aan de wereldtop.
-
Eigenaarschap
Aan het hoofd staan van een familiebedrijf is een flinke opgave. Het brengt veel verschillende verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe is het eigendom geregeld? Wie heeft welk belang in het bedrijf? Zijn er familieleden die u liever niet aan het roer ziet staan van de onderneming?
-
Duurzaamheid
Duurzaamheid gaat verder dan alleen het behalen van (milieu)doelen, het anticiperen op klimaatrisico’s en het inspelen op kansen. Duurzaamheid is breder en bij uitstek een onderwerp dat bij familiebedrijven past.
-
Opvolging
Ook voor u als dga komt het moment waarop u serieus aandacht moet besteden aan bedrijfsopvolging. Het is geen wonder dat bedrijfsopvolging binnen het familiebedrijf bijzonder complex is.
-
Vermogen
Het onderwerp 'vermogen' binnen familiebedrijven is een belangrijk maar complex onderwerp, dat vele aspecten omvat. Goed plannen en goede afspraken maken voor de continuïteit van het aanwezige vermogen is dus cruciaal.
-
Het Goede Gesprek
Dagelijkse bezigheden (ook in het bedrijf) maken het vaak moeilijk om prioriteit te geven aan échte reflectie. Even uit de day-to-day business stappen om kritisch na te denken over wat u als eigenaar wilt bereiken
-
Estate planning
Wilt u uw vermogen optimaal overhevelen naar uw volgende generatie zonder te veel erf- en schenkbelasting? Dat kan via bedrijfsoverdracht, schenken of via uw testament.
-
Vermogensbeheer
U hebt inmiddels vermogen opgebouwd of u hebt een goed salaris en pensioen. En daarnaast hebt u een aantal wensen. U wilt bijvoorbeeld uw kinderen helpen bij de aankoop van hun eerste woning en hen een bedrag schenken. Of een camper aanschaffen om door Europa te trekken tijdens uw pensioen. Kan dat?
-
Fiscaal advies en aangifte inkomstenbelasting
Is de aangifte inkomstenbelasting voor u jaarlijks een frustrerend proces? Klopt de vooraf ingevulde aangifte en wat moet u nog meer invullen? Onze specialisten nemen u deze zorg uit handen en adviseren u bij het optimaliseren van uw fiscale positie.
-
Pensioen en andere oudedagsvoorzieningen
Heeft u zich al goed voorbereid op uw oude dag? Het pensioenstelsel in Nederland bestaat uit 3 pijlers: AOW, pensioenopbouw via een werkgever en individuele pensioenverzekeringen. Daarnaast kunt u ook zelf sparen voor uw oude dag: de 4e pijler. Wat betekent deze optelsom voor het totaal van uw oudedagsvoorziening straks?
-
Over Grant Thornton
Grant Thornton biedt een plek waar jouw talent telt. Waar we nieuwsgierig zijn naar wat jíj kunt bijdragen. Een omgeving vol dynamiek en scherpte. Dat is Grant Thornton.
-
Diversiteit & Inclusie
Wij sturen op de gender verdeling binnen ons bedrijf, wetende dat ook andere dimensies van diversiteit belangrijk zijn. In 2021 is het percentage vrouwelijke partners bijna 20%, waarvan 20% ook een eigendomsrecht heeft. Onze raad van commissarissen bestaat voor 66% uit vrouwen.
-
Aliriza
"Zo zat ik ineens met de CFO van een groot scheepvaartbedrijf met verschillende entiteiten aan tafel."
-
Jasmine
"Ik kreeg na een jaar werken al de vrijheid en het vertrouwen kreeg om remote te gaan werken in het buitenland waar Grant Thornton memberfirms heeft."
-
Kelly
“Ik krijg er energie van om bij klanten langs te gaan. Ze waarderen dat ook enorm.”
-
Lilly
"Ik word dus niet in een hokje gestopt, maar mag mezelf ontwikkelen in wat ik leuk vind. Je krijgt de ruimte om dingen te doen waar je energie van krijgt."
-
Werner
“Als je hier een goed idee hebt, krijg je de ruimte en hulp om dat tot een succes te maken.”
-
Studenten & starters
Je bent ambitieus. Je wilt naast je studie al ervaring opdoen of je bent net afgestudeerd. Je wilt deskundige worden binnen jouw vakgebied, maar je wilt je ook breed ontwikkelen.
-
Persoonlijke ontwikkeling
Wij kijken naar de mensen achter de cijfers, naar de drive achter organisaties. In welke rol je ook actief bent, je werkt vaak intensief samen met ambitieuze cliënten, voor wie alleen het beste advies telt.
-
Solliciteer nu
Ben jij klaar om te beginnen met het echte werk?
-
Onze recruiters
Onze recruiters staan je graag te woord over jouw (groei)mogelijkheden en carrière bij Grant Thornton.
-
Onze vestigingen
Onze vestigingen
-
Veelgestelde vragen
Je bent geïnteresseerd in een carrière bij Grant Thornton en je hebt nog wat vragen. Lees antwoorden op de meest gestelde vragen.
Reorganiseren, het is meestal niet de leukste kant van ondernemen. Er kunnen verschillende redenen zijn om te moeten reorganiseren. Of het nu de gevolgen van de coronapandemie zijn, de hoge inflatie, stijgende energiekosten of grondstoftekorten: het is niet altijd mogelijk de kostenverhogingen die hiermee gepaard gaan door te berekenen aan je klanten. Dat geeft stof tot nadenken en is wellicht een reden om kritisch naar uw personeelsbestand te kijken.
De beslissing om tot reorganiseren over te gaan valt elke ondernemer zwaar. Wat de reden voor een reorganisatie ook is, er komt veel bij kijken. Denk aan het indienen van een ontslagverzoek, het opstellen van een sociaal plan of het voeren van exitgesprekken. Elke reorganisatie is maatwerk. Wij zijn ons daar goed van bewust en onze juristen helpen u er graag bij. Ze hebben jarenlange ervaring in de begeleiding van reorganisatietrajecten. Of het nu gaat om het in kaart brengen van de mogelijkheden die u heeft, de communicatie met uw werknemers, het aanvragen van een collectief ontslag of procederen indien noodzakelijk. Staat u op het punt om te reorganiseren of wilt u meer weten over uw mogelijkheden? Neem dan gerust contact met ons op. Bel of mail een van onze experts. U vindt ze onderaan deze webpagina.
Op deze pagina vindt u meer informatie over reorganisatie en ontslag in algemene zin. De meest gestelde vragen in onze FAQ en onze overzichtelijke whitepaper geven u alvast een goede start voor een reorganisatieproces. Behoefte aan antwoorden op de vragen die specifiek voor uw organisatie en situatie gelden? We geven 30 minuten gratis advies over alles wat te maken heeft met reorganisatie of ontslag. Daar hoeft u de deur niet voor uit, telefonisch of via teams praat net zo makkelijk. Heeft u een reorganisatie op de planning staan? Of zit u hier al met één been in en wilt u overleggen? Vul het contactformulier in voor een gratis adviesgesprek met een van onze collega’s.
Bij een bedrijfseconomisch ontslag kan de arbeidsovereenkomst op twee manieren worden beëindigd: via een beëindiging met wederzijds goedvinden of via een ontslagvergunning van het UWV.
Het meest praktische is om te kijken of de werknemers willen instemmen met beëindiging van hun dienstverband. Als dat lukt, dan moeten de afspraken over onder andere de einddatum, de eindafrekening en eventuele ontslagvergoeding schriftelijk worden vastgelegd in een vaststellingovereenkomst. De handtekeningen van de werkgever en de werknemer onder het contract zijn voldoende, er wordt dus geen rechter of het UWV geraadpleegd.
Als het met een of meerdere werknemers niet lukt om afspraken te maken, dan moet u het UWV vragen om toestemming te verlenen om deze arbeidsovereenkomsten op te zeggen. U moet dan stukken aanleveren die de reden(en) van reorganiseren ondersteunen, zoals de jaarrekeningen van de afgelopen drie jaar. Ook moet u laten zien dat u zich aan de ontslagregels hebt gehouden. Als het UWV toestemming geeft mag u de dienstverbanden opzeggen, houdt dan wel rekening met de opzegtermijn. De proceduretijd mag van de opzegtermijn worden afgetrokken, zolang er een opzegtermijn van minimaal één maand overblijft.
Als het UWV geen toestemming heeft verleend voor het ontslag, kunt u aan de kantonrechter vragen om de arbeidsovereenkomsten te ontbinden.
Als er ontslagen moeten vallen vanwege (economische) ontwikkelingen binnen het bedrijf, dan wordt dat ‘ontslag wegens bedrijfseconomische omstandigheden’ genoemd.
Voorbeelden van bedrijfseconomische omstandigheden zijn:
- De slechte(r wordende) financiële situatie van het bedrijf;
- Werkvermindering;
- Organisatorische en/of technologische veranderingen, zoals automatisering;
- (Gedeeltelijke) bedrijfsbeëindiging;
- Een bedrijfsverhuizing.
Dat is afhankelijk van de grootte van uw onderneming.
Heeft u tussen de 10 en 50 werknemers in dienst en heeft u geen ondernemingsraad ingesteld? En vervallen er minimaal 25% van de arbeidsplaatsen door de reorganisatie? Dan moet u de personeelsvertegenwoordiging of de personeelsvergadering om advies vragen.
Als u meer dan 50 werknemers in dienst heeft, bent u op grond van de Wet op de Ondernemingsraden verplicht om advies aan de ondernemingsraad te vragen over de reorganisatie. Wanneer de ondernemingsraad om advies wordt gevraagd, is het belangrijk aandacht te besteden aan de verwachte gevolgen van de reorganisatie voor het personeel en de maatregelen die daarvoor genomen zijn. Het is belangrijk dat de ondernemingsraad zo vroeg mogelijk wordt geïnformeerd.
Als sprake is van een grote reorganisatie (ontslag van twintig of meer werknemers binnen een tijdvak van drie maanden), dan moet u naast de ondernemingsraad of de personeelsvertegenwoordiging ook de belanghebbende vakbonden raadplegen.
Als u uw werknemers ontslaat wegens bedrijfseconomische redenen, dan moet u meestal een vergoeding betalen bij ontslag. Dit noemen we ‘de transitievergoeding’.
Deze transitievergoeding moet betaald worden ongeacht de duur van het dienstverband. Het maakt dus niet uit of het een arbeidsovereenkomst voor bepaalde of onbepaalde tijd betreft.
Dit geldt ook voor tijdelijke arbeidsovereenkomsten die niet worden verlengd of die tussentijds worden opgezegd (dit is alleen mogelijk als er een tussentijds opzegbeding in de arbeidsovereenkomst staat). De hoogte van de transitievergoeding wordt bepaald op basis van het maandsalaris van de werknemer en de duur van zijn dienstverband.
Als u failliet bent gegaan, tijdelijk uitstel (surseance) van betaling heeft gekregen of in de schuldsanering zit, hoeft u geen transitievergoeding aan het personeel te betalen.
Als een cao van toepassing is binnen de onderneming waarin een afwijkende voorziening is getroffen, dan geldt de afwijkende voorziening (deze voorziening hoeft niet gelijkwaardig aan de transitievergoeding te zijn).
Bij reorganisaties van bedrijven met meer dan 50 werknemers is het verplicht dat afspraken worden gemaakt over de gevolgen voor het personeel. Deze afspraken moeten schriftelijk worden vastgelegd. In de volksmond wordt dit ook wel een ‘sociaal plan’ genoemd. Het sociaal plan wordt dan opgesteld in samenspraak met de ondernemingsraad.
Als er een vakbond bij de reorganisatie betrokken, dan moet u de vakbond betrekken bij uw plannen.
Bij kleinere bedrijven is een sociaal plan niet verplicht. Als er wel afspraken gemaakt worden, is het altijd verstandig om deze schriftelijk vast te leggen.
Bij een reorganisatie zou u het liefst zelf beslissen welke werknemers u ontslaat en met welke werknemers u verder wilt gaan. Dat gaat helaas niet. In de wet staat dat u bij ontslag wegens bedrijfseconomische omstandigheden een voorgeschreven systematiek moet volgen. Die systematiek heet het ‘afspiegelingsbeginsel’.
Het afspiegelingsbeginsel zorgt ervoor dat de leeftijdsopbouw van het personeelsbestand, voor en na de reorganisatie, zo veel mogelijk gelijk blijft. Deze afspiegeling moet bij elke vorm van een reorganisatie door de werkgever worden toegepast.
Als u gaat afspiegelen, moet u kijken naar de functies van werknemers die vergelijkbaar (‘uitwisselbaar’) zijn. Van een uitwisselbare functie is sprake als meerdere werknemers een functie uitoefenen die qua functie-inhoud, functieniveau, vereiste kennis, beloning, vaardigheden en competenties vergelijkbaar zijn.
Let op: bij het vaststellen van de uitwisselbare functies gaat het echt om de objectieve functie-inhoud en dus niet om het functioneren en de ervaring van de individuele werknemer.
Whitepaper: Succesvol reorganiseren in 7 stappen
In ons whitepaper nemen we u mee in alles wat er komt kijken bij bedrijfseconomisch ontslag. Onderwerpen die aan bod komen zijn:
- Hoe bereidt u een reorganisatie voor?
- Afspiegelingstips.
- De vaststellingsovereenkomst en ontslagvergunning: de tweetrapsraket.
- Zo voert u een exit-gesprek.
- Collectief ontslag en de rol van OR en vakbonden.
- Alle stappen op een rij.