Tax

Pas ik de WKR op de juiste manier toe?

John Boer John Boer

Goeie vraag

Structurele inbedding in administratie en processen

U past de WKR toch al goed toe? Nou ja, dat is maar zeer de vraag. In de meeste gevallen is de WKR op de één of andere manier 'in beeld', maar niet structureel ingebed in de administratie en de processen. U vraagt zich wellicht af, doe ik het goed, zijn de arbeidsvoorwaarden in orde en waar zitten de fiscale kansen als het gaat om de toepassing van de WKR?

Payroll is verantwoordelijk voor de WKR, toch?

De WKR eindheffing moet u verantwoorden in de aangifte loonheffingen. Dat maakt Payroll inderdaad verantwoordelijk. Maar het is natuurlijk niet zo dat alle vergoedingen en verstrekkingen via de payslip worden verwerkt. Wel de vaste (kosten)vergoedingen, maar niet de kosten die de werknemer apart declareert. Dat is verwerkt in de financiële administratie. En ook niet de kosten van personeelsuitjes bijvoorbeeld. Het is daarom belangrijk dat er goede en sluitende werkafspraken zijn tussen Payroll, HR en de financiële administratie.

Kansen benutten met de WKR

Ter illustratie een voorbeeld uit de praktijk. Bij een klant bleek dat, op basis van inmiddels achterhaalde wetgeving, ten onrechte een bedrag van ruim 100.000 euro was ondergebracht in de vrije ruimte. Omdat deze klant de gehele vrije ruimte benutte betekende deze constatering een besparing van maximaal 80.000 euro loonheffing. Het kan natuurlijk ook de andere kant op en dan zijn de bedragen nog spannender in verband met mogelijke boetes en belastingrente van minimaal 8 procent.

Wat levert de check op?

Met de WKR-checker van Grant Thornton weet u als CFO of u voor de WKR fiscaal 'in control' bent. En als HR-manager krijgt u mogelijk zelfs input om het arbeidsvoorwaardenpakket te verbeteren of goedkoper te maken.

Wilt u meer weten over wat de WKR-checker voor u kan opleveren?

Gerelateerde artikelen