Wanneer kwam Grant Thornton in beeld? En hoe werkten jullie samen?
Wij hadden natuurlijk voor de financiële kant een betrouwbare partij nodig, die onze cijfers objectief kon beoordelen, een goed beeld heeft van marktontwikkelingen en in een relatief korte doorlooptijd tot een waardering kon komen. We zochten ook een partij die goed bekendstaat in de zorgsector zelf en uit de shortlist kwam Grant Thornton met hun ervaring in healthcare er goed uit. Voor de financieel managers en de controllers van de ziekenhuizen is Grant Thornton een bekende partij. Verder was voor mij belangrijk dat ik snel kon schakelen op professioneel hoog niveau. Ik zocht een partij die goed kan doorvragen en die tegelijk een korte doorlooptijd kan waarmaken. Dat is ook uitgekomen. Ik heb wel eens met een big four kantoor een vergelijkbaar traject gedaan en die schakelden een enorm team in. Dat kan voor sommige trajecten goed passen, maar sluit niet aan bij waar BeterDichtbij nu staat en ook niet bij onze gesprekspartners (de ziekenhuizen). Vanuit Grant Thornton werd Arjan Visser als eindverantwoordelijke voor ons traject naar voren geschoven. Zijn team was voor ons overzichtelijk en had duidelijk veel ervaring. We konden daardoor snel schakelen over alle scenario’s. Als het moest, hadden we dagelijks contact; appjes over en weer, logische vragen, marktanalyses, in kaart brengen van vergelijkbare trajecten in de zorg en digital markt, aanleveren en doornemen van de benodigde cijfers en kengetallen en vanuit hun expertise omgezet in duidelijke modellen. Het is een intensieve reis die je samen maakt, maar na enkele weken stond er een solide basis! Een goed onderbouwde en zorgvuldig uitgewerkte waardering. Alle vragen die volgden in het aansluitende traject en de gesprekken daarbij konden vervolgens goed onderbouwd beantwoord worden.
Hoe waardeer je de dienstverlening? Zou je terugkijkend iets anders doen?
Het is mij zeker goed bevallen! Niet alleen de financiële kennis van Arjan en zijn collega’s staat zeer stevig, maar ook is het aanwezige inzicht in de zorgsector vanuit Grant Thornton erg goed. Het gesprek liep daardoor goed en makkelijk. Ook zijn er veel ontwikkelingen rondom zo’n nieuw businessmodel – een digitaal platform heeft echt een ander businessmodel en daarmee waarderingsmodel dan klassieke bedrijven. Fijn dat Arjan en zijn team dat goed meenam in de uitwerking. Want tja, hoe waardeer je zo’n nieuw platform? Op de huidige financiële cijfers? Op de potentie voor de komende jaren in de markt? Op aantal gebruikers van de dienst? Op de kans om nog meer dienstverlening toe te voegen? Uiteindelijk heeft de zorgsector zijn eigen dynamiek en dat gecombineerd met ons als digitaal platform vergde zorgvuldige scenario’s. Dat ging heel goed en grondig. Ik heb uiteindelijk de onderhandelingen samen met de andere bestaande aandeelhouders zelf gedaan, maar ik zou anderen wel adviseren – als het even kan en je hebt de financiële ruimte daarvoor, ook voor dat deel de dienstverlening van Grant Thornton in te schakelen. Als ondernemer sta je er toch alleen voor, waar de andere partij mogelijk wel allerlei adviseurs inschakelt. Nu heb ik behalve het waarderingsrapport ook coaching en een terugkoppelingsadvies van Grant Thornton gehad en hebben zij ook een review op de contractstructuur gedaan. Ook daar ben ik erg tevreden over. Wij zijn geen grote klant van Grant Thornton. Wij zijn snelgroeiend, maar nog een kleine organisatie met stevige ambities in een grote sector Het is fijn dat het voor ons toch mogelijk was om een partij met deze professionaliteit als Grant Thornton in te kunnen schakelen.
![BeterDichtbij-4049def_1440x600.jpg]()