article banner
Corporate finance

Bepaal uw beste moment voor bedrijfsverkoop

Wilfred van der Lee Wilfred van der Lee

Wanneer is de tijd rijp om mijn bedrijf te verkopen? Een vraag, die elke ondernemer zich vroeg of laat stelt. Ook als het onderwerp nog ver in de toekomst ligt, speelt het toch mee in de besluitvorming van ondernemers, die de aanloop naar hun exit serieus nemen. En dat is wijs. Dat ‘rijpen’ kost vaak nog een paar seizoenen extra – of jaren. Toch kan morgen een ideale partij op de stoep staan, die wil kopen. Wat is uw beste moment? Om dat te bepalen is de eerste stap alvast een antwoord te vinden op de belangrijke vragen daaromheen. Onze M&A-adviseur loodst u erdoorheen.

Lees ook ons stappenplan: hoe verkoop ik mijn bedrijf? >>

Waar wordt u zelf blij van?

Daar begint het natuurlijk: bij u. Evert: ‘Het belangrijkste bij het bepalen van het verkoopmoment is wat u zelf precies wilt. Wat is uw ambitie voor de komende jaren? Waar haalt u uw plezier uit? Wilt u graag groeien, of groeit uw bedrijf juist te hard? Past het werk nog steeds bij u? En als u straks niet meer uw bedrijf leidt, welke rol zou u dan in een ideaal plaatje vervullen? Uiteindelijk gaat het erom dat u als verkopende partij vooral een blij mens blijft, ook na de finale verkoop. Veel geld op de bank en niets moeten lijkt heel fijn, maar is het dat ook echt voor u? Ondernemersbloed kriebelt, dat zie ik maar al te vaak.’

Wat is een goede deal voor u?

Evert: ‘Eén van de eerst besproken dingen is altijd de koop- en verkoopactiviteit binnen de sector. Hoeveel interesse is er om bedrijven over te nemen? Waar zijn kopers naar op zoek? En wat betalen zij voor bedrijven in de sector? Ondernemers willen een heel goed beeld hebben van wat een goede deal is – uiteraard. Als u de kopersmarkt wilt scannen kunt u kijken naar onze dealtrackers voor relevante industry multiples. Zo krijgt u een beeld van de kopersmarkt. Daarmee kunt u een inschatting maken van wat de markt betaalt – en afwegen of u daar tevreden mee zou zijn.’

Is de keus groeien of verkopen?

Ook strategische ontwikkelingen kunnen aanleiding zijn om wel of niet te verkopen. Evert: ‘Neem . Als er in uw sector duidelijke schaalvoordelen zijn en de concurrenten steeds groter worden, dan staat u voor de keuze: groeien of niet? Als uw ambitie niet bij groei ligt, kan het verstandig zijn om snel te verkopen. Dan voorkomt u dat u later uit de markt gedrukt wordt. Tegen die tijd is de waarde van uw bedrijf waarschijnlijk flink uitgehold. Speelt dit bij uw bedrijf? Dan is dat een sterke momentbepaler.’

Is uw bedrijf er klaar voor?

Cijfers zijn natuurlijk een belangrijke factor voor de goede verkoop van een bedrijf. EBITDA is een term die u dan veel tegenkomt. Het is het operationeel resultaat plus de afschrijvingen van uw bedrijf. : ‘Als de EBITDA over de jaren stijgt, is dat gunstig voor de verkoop. Elk jaar meer omzet en dalende kosten, met een perspectief voor voortzetting daarvan, dat is een heel aantrekkelijke situatie voor kopers. Hoe staat dat ervoor bij uw bedrijf? En is uw werkkapitaal optimaal? Of heeft u altijd te ruime voorraden en wacht u lang met factureren? Dat is relatief makkelijk aan te scherpen en goed voor gunstiger cijfers. Het kan wel zijn dat dit pas volgend jaar zichtbaar wordt: beter nog even wachten dan. En nog een belangrijke vraag: wilt u zelf aanblijven of voor vervanging zorgen? Veel ondernemers zijn dan terughoudend met het aannemen van een mogelijke vervanger. De gedachte is dat een koper dan zelf iemand kan uitzoeken. In de praktijk pakt dit meestal anders uit. Voor de meeste kopers is het juist een probleem om direct een nieuwe directeur te vinden. Die moet dan bovendien het bedrijf nog leren kennen. Zorg dus voor een goedlopende bedrijfsleiding, als u verkoopt. Natuurlijk zijn er meer aspecten. Elk bedrijf is uniek. En toch, als u deze vragen beantwoordt bent u goed op weg naar uw ideale verkoopmoment.’

Actualiteiten

Wat komt er kijken bij het verkopen van mijn bedrijf?

Samen met Nlgroeit heeft Grant Thornton 30 ondernemers geïnterviewd over hun ervaring met de verkoop van hun bedrijf. Benieuwd naar het verhaal van deze ondernemers? Vraag het boek 'De exit als kroon op ondernemerssucces' aan.

Bestel kosteloos het boek

rich text with download pdf