Turbulente tijden

Turbulente tijden: wat zijn juist nú uw mogelijkheden?

Harmke de Hoop - Willems
Door:
Man and woman discussing strategy in an office
Turbulentie. Het geeft kansen en mogelijkheden. Toch moet u soms ook lastige beslissingen nemen. Zo zorgde de coronacrisis voor terugloop in omzet, kreeg u misschien hulp bij het voldoen van uw personeelskosten en uitstel van betaling voor uw belastingschulden. Dit heeft nú invloed op uw cijfers. Ook de oorlog in Oekraïne, de inflatie en hogere kosten van grondstoffen en boodschappen zorgen voor uitdagende tijden. Wij helpen u graag hier goed mee om te gaan. Wat zijn uw mogelijkheden?
Onderwerpen

Blijf op de hoogte!

Wij geven u graag nieuwe (internationale) inzichten op het gebied van financiën, bedrijfsvoering, strategie, governance, risk, compliance en meer.

Gaat het nu goed? Kijk tóch vooruit!

Misschien gaat het met uw onderneming ‘gewoon’ goed. U bent de coronacrisis prima doorgekomen en de stijgende energieprijzen en al die andere omstandigheden die het ondernemen nu uitdagend maken, raken u (nog) niet. Ook fijn als terugbetalingen van belastingschulden uw onderneming nu niet confronteren. Toch is het fijn, mocht dat een keer wel zo zijn, dat u dit onder controle hebt. Vooruitkijken is daarom essentieel. 

Hoe staat het met uw interne governance?

Interne governance en een stevige juridische basis staan misschien niet bovenaan op uw agenda. Toch is dit wél belangrijk. Bent u al in overleg om mogelijke toekomstige aanpassingen in uw onderneming door te voeren? Een goed moment voor een juridische check en om uw interne governance tegen het licht te houden. Stel hierbij de volgende vragen:

  1. Hebt u de juiste bestuurders aangesteld en juist geregistreerd in het Handelsregister?
  2. Hebben andere werknemers volmachten nodig?
  3. Hebt u alle rekeningcouranten, leningen en managementovereenkomsten goed schriftelijk vastgelegd?
  4. Hebt u de UBO’s van uw onderneming goed geregistreerd in het UBO-register?
  5. Gebruikt uw onderneming de algemene voorwaarden goed?
  6. Hebt u al uw klantcontracten op orde? 

Praat een keer met ons over uw juridische basis en governance binnen uw onderneming. Dit geeft u zicht op waar nog aanpassingen nodig zijn. Zo waarborgt u het naleven van de wettelijke verplichtingen én heeft u een overzicht van de risico’s richting eventueel wanbetalende afnemers. Regel de contractuele voorzieningen die u bij niet of slecht betalende afnemers hebt goed! 

Hoe gaat het met de ondernemingen om u heen? 

Een open deur voor u als ondernemer: houd goed oog voor ontwikkelingen in uw branche en regio. Zo bieden turbulente tijden uw onderneming ook kansen: groei doordat u op tijd op de hoogte bent van het sluiten van een concurrerende onderneming of u bent in de gelegenheid (de activa van) een onderneming actief in uw branche en dichtbij over te nemen.

(Snelle) groei van uw onderneming: laat u adviseren!

U kunt uw onderneming ook (snel) laten groeien door uw klanten en orderportefeuille te vergroten. Bijvoorbeeld het overnemen van omzet van een branchegenoot. Laat u hierbij altijd goed adviseren over de mogelijkheden en risico’s. Onze specialisten kijken graag met u mee:

  • Welke risico’s haalt u binnen met een omzetportefeuille?
  • Draagt een verkopende partij een ruimer pakket over dan alleen de omzetportefeuille?
  • Hoe onderhandelt u over zowel de financiële als de juridische kant? U houdt de adviesondersteuning bij de aankoop van een onderneming zo in één hand. 
  • We lichten de onderneming snel door en maken u snel wegwijs bij belangrijke beslispunten.

Bij een volledige overname, bijvoorbeeld door de aandelen over te nemen in een interessante vennootschap, staan we u ook bij onderwerpen waarvoor u niet dagelijks specialistische advisering nodig hebt bij. Er kan zomaar een addertje onder het gras zitten. Daarom kijken we graag vanuit verschillende invalshoeken met u mee wanneer u zich waagt op het overnamepad. 

Zorg voor rust bij aannemen nieuw personeel

Neemt u bij een overname personeel over, besteed dan goed aandacht aan de arbeidsvoorwaarden en arbeidsovereenkomsten van dit personeel. Besef u goed: een overname kan voor onrust zorgen onder zowel het bestaande als het nieuwe personeel! Onze arbeidsjuristen stellen graag met u een communicatieplan op om dit in goede banen te leiden. Rust in uw onderneming is belangrijk!  

Wilt u hier meer over weten?

Op onze pagina turbulente tijden vindt u nog veel meer informatie over dit thema. Wij praten hier graag met u over door. Uw kansen maken het misschien noodzakelijk ook de randzaken en de risico’s in kaart te brengen, buiten de omzet om. Wij voegen waarde toe aan uw strategiebepaling bij nieuwe kansen op uw pad. 

Neem contact op met één van onze experts