insight featured image
Het aantal overnames in de digital marketing sector is aan een opmars bezig na de dip in het eerste halfjaar. Waarderingen zijn hoger dan pre-corona en kopers als S4, Intracto en DEPT zijn actief op jacht naar interessante overnamekandidaten.
Onderwerpen
Overweegt u uw digital marketing agency te verkopen of een bedrijf te kopen?

Download dan ons onderzoek om meer te weten te komen over de stand van zaken van fusies en overnames in de digital marketing sector. En vooral ook welke bedreigingen en kansen zich in de (nabije) toekomst mogelijk voordoen als het gaat om bedrijfsovernames.

In het eerste halfjaar van 2020 hebben we gezien dat het aantal overnames, als gevolg van de coronacrisis, onder druk kwam te staan. In het tweede halfjaar zien we een krachtig herstel, nu digitale dienstverlening belangrijker is dan ooit.

230 Europese overnames in tweede halfjaar 2020

In het tweede halfjaar van 2020 vonden er, binnen de Europese Digital agency & marketing services sector, 230 deals plaats. Dit is een groei van 8% ten opzichte van het eerste halfjaar. Uiteraard had het coronavirus een grote impact op de wereldwijde dealactiviteit in die periode.

Aantal deals groeit in Nederland met 40%

In het tweede halfjaar vonden er, binnen de Nederlandse Digital agency & marketing services sector, 12 deals plaats. Dit is een groei van 40% ten opzichte van het eerste halfjaar. Bij 50% van de deals bevindt de koper zich in het buitenland.

Bedrijven hebben focus op digitale aanwezigheid

Digital agencies zagen sinds maart opdrachten afnemen of geannuleerd worden en klanten namen een afwachtende houding aan. Vooral om te zien welke effecten het coronavirus op hun omzet had. Om aan de hand daarvan te bepalen of ze wel of niet gingen investeren in marketingactiviteiten.

De coronacrisis heeft duidelijk gemaakt dat het des te belangrijker is om digitaal relevant te zijn. Fysieke winkels moesten sluiten, evenementen konden niet plaatsvinden en zo zijn er nog meer ingrijpende effecten van het virus te merken. Met als gevolg dat in 2020 het percentage van digitale verkoop sterk is gestegen en bedrijven hierop inspelen. Oftewel, bedrijven hebben (meer) focus voor een digitale strategie en een eventuele online verkoopomgeving.

Download onze nieuwste dealtracker over de Digital marketing sector om inzichten te krijgen over:

  • Welke drijfveren zijn er voor overnames?
  • Welk land de grootste speler is in de Europese Unie.
  • Hoe de overname-activiteiten in Nederland ervoor staan.
  • Een onderverdeling van overnames per branche.
  • De waardering van beursgenoteerde bedrijven binnen de sector.
M&A - SSFB - Dealtracker Digital marketing