-
Financiële administratie & outsourcing
Hoe weet ik of mijn onderneming goed loopt? Een accurate financiële administratie geeft u de informatie die u nodig heeft om de juiste beslissingen te nemen.
-
Financieel inzicht
U wilt de juiste financiële beslissingen nemen op basis van betrouwbare en overzichtelijke managementinformatie. U wilt op ieder moment weten hoe u ervoor staat en waar u moet bijsturen.
-
Financial compliance
Is uw onderneming internationaal actief? Dan wilt en moet u voldoen aan de (financiële) wet- en regelgeving in de verschillende landen waar u actief bent. Maar hoe houdt u financieel overzicht?
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Corporate finance
Hoe sluit ik een goede deal als ik mijn bedrijf ga verkopen – of als ik een ander bedrijf koop?
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Impact House
Hoe kunt u verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Transaction services
Hoe krijg ik het (ver)koopproces van mijn bedrijf voor elkaar zonder al teveel kopzorgen? Wij zorgen voor een stevig fundament voor beslissingen bij de aan- en verkoop van bedrijven.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Verkoopt u uw aandelen, koopt u een andere aandeelhouder uit of laat u nieuwe investeerders toetreden? Werkt u aan een juridische of fiscale herstructurering? Bent u in gesprek met de fiscus voor de overdracht naar uw kinderen of medewerkers? Zit u met een geschil? Of wilt u voldoen aan uw verslaggevingsvereisten, zoals Purchase Price Allocation en Impairment Testing? Allemaal situaties waarbij de waarde van uw onderneming belangrijk is. De dynamiek kan per situatie echter heel verschillend zijn: waarde is namelijk altijd contextgevoelig.
-
Academy
Cursussen aan advocaten, vanuit aanvullende kennisgebieden aan de juridische dienstverlening van de advocatuur, brengen een kennisuitwisseling tot stand in het voordeel van de klant.
-
Controle jaarrekening
U moet zich financieel verantwoorden, bijvoorbeeld aan aandeelhouders en andere stakeholders. Financiële informatie moet dus betrouwbaar zijn.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
ISAE & SOC Reporting
Zakelijk Nederland is de afgelopen jaren flink veranderd. De overheid confronteert organisaties met toenemende regulering en compliance vereisten.
-
Pre-audit services
Pre-audit services staat voor het ‘controlegereed’ maken van de gehele financiële administratie voordat de externe accountant start met de controle van de jaarrekening.
-
Sarbanes Oxley controle en advies
De SOx wetgeving schrijft voor dat management structureel verantwoording af moet leggen over de interne controle met betrekking tot de financial statements. Dit moet bewezen worden door een verklaring van een onafhankelijke accountant.
-
Subsidieverklaringen
Is uw onderneming niet wettelijk verplicht tot controle, maar wilt u toch zekerheid verkrijgen over de getrouwheid van de cijfers?
-
Belastingadvies voor het mkb in Nederland
Hoe kan ik gebruikmaken van de innovatiebox? Kan ik die steeds terugkerende belastingaangiftes uitbesteden? Wat kost het als ik morgen wegval? Hoe regel ik mijn oudedagvoorziening? Voldoe ik wel aan alle nieuwe regelgeving? Zal ik NOW3 aanvragen? Allemaal goede vragen. Wij helpen met de antwoorden.
-
Belastingadvies voor Nederlandse multinationals
Als ik die interessante Head of sales in Frankrijk wil aannemen, hoe zit dat dan fiscaal? Welke vennootschap kan het beste een overname doen? Hoeveel scheelt het, als ik al onze belastingaanslagen wereldwijd bij één partij neerleg? Voor wie kan ik gebruikmaken van de 30%-regeling? En hoe? De boete van ‘niet melden’ 830.000 euro? Wat moet ik precies wél melden bij grensoverschrijdende fiscale constructies? Goede vragen. Wij beantwoorden er dagelijks honderden wereldwijd. Scherp en met aandacht voor uw situatie. In welk land dan ook.
-
Btw-advies
Als ondernemer heeft u te maken met btw-wetgeving, zowel als u nationaal als internationaal onderneemt. Die wetgeving is vaak complex. Een juiste toepassing en optimale benutting van de mogelijkheden van de btw-wetgeving vraagt specialistische kennis. Kennis die wij u kunnen bieden.
-
Douaneadvies
Ons internationale netwerk van douanespecialisten wijst u op de mogelijkheden die de douanewetgeving kan bieden. Dat bespaart u heel wat kosten en moeite.
-
HR services
Human resources services van Grant Thornton helpt u om uw zakelijke doelstellingen te bereiken en de loonkosten in bedwang te houden.
-
Innovatie & subsidieadvies
Gaat u met uw organisatie risicovolle projecten aan? De overheid stelt financiële middelen beschikbaar, door middel van het stimuleringsbeleid, voor ondernemers. De subsidieadviseurs van Grant Thornton adviseren en assisteren u graag bij uw subsidieaanvraag.
-
Tax technology
Weet u wat uw belangrijkste fiscale risico’s zijn? En weet u hoe u deze risico’s identificeert en beheerst? Heeft u voldoende tijd om u te focussen op de fiscale zaken die ertoe doen?
-
Transfer pricing
Transfer pricing (interne verrekenprijzen) raakt de meeste multinationale bedrijven. Voldoet uw organisatie aan de transfer pricing-documentatieverplichtingen?
-
Sustainable tax
In deze veranderende wereld wordt het steeds belangrijker om niet alleen naar de financiële prikkels te kijken, maar ook naar de impact op het milieu. Multinationale ondernemingen moeten hun belastingstrategie herzien, in lijn met het ESG-gedachtegoed.
-
Uitbreiden naar andere markten
Zoekt u naar kansen om internationaal uit te breiden? Of u nu op het punt staat een nieuw kantoor te openen in het buitenland of een internationale overname overweegt, u heeft zekerheid nodig bij het maken van de juiste keuzes voor uw onderneming. Wereldwijde uitbreiding is niet altijd zo eenvoudig als het klinkt. Het goede nieuws is dat wij er zijn om u te helpen!
-
Internationale contactpersonen
Waar u ook kiest om zaken te doen, u wilt toegang tot mensen met de beste ideeën en kritisch denkvermogen waarmee u uw onderneming in binnen- en buitenland kunt laten groeien. Grant Thornton heeft een netwerk van kantoren in meer dan 140 landen. Waar u ook wilt uitbreiden, de kans is groot dat onze specialisten ook daar zijn gevestigd.
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Kleine onderneming of grote multinational: uw mensen zijn de spil van uw bedrijf. Arbeid is verweven met diverse belangen en heeft vaak juridische consequenties. Voor grote strategische én alledaagse vragen over arbeidsrecht staan onze juristen voor u klaar. Óók voor internationale arbeidsrechtvragen. Een eigen HR-afdeling? Die assisteren we graag. Wij leveren service op maat en zijn er als u ons nodig heeft.
-
Specialismen
Naast onze focus op arbeids- en ondernemingsrecht adviseren wij ondernemers ook op uiteenlopende (specialistische) juridische vraagstukken. Een bedrijfsovername, uw vennootschapsadministratie, ingewikkelde zorgvraagstukken: u bent bij ons aan het juiste adres.
-
Reorganiseren
Reorganiseren, meestal niet de leukste kant van ondernemen. Er kunnen verschillende redenen zijn om te moeten reorganiseren. Wat die reden ook is, bij reorganiseren komt veel kijken. Denk aan het indienen van een ontslagverzoek, het opstellen van een sociaal plan en het voeren van exitgesprekken. Wij helpen u graag bij de inrichting van het reorganisatietraject. Zo kunt u snel weer koers zetten naar betere tijden.
-
Opleiding: Duurzaamheidsrapportage en sturing
Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; duurzaamheid staat inmiddels hoog op de agenda van de meeste bedrijven.
-
Opleiding: Impactmanagement
Als impact driven organisatie wil je wel zeker weten dat je het goede doet. En je wilt je impact ook kunnen communiceren naar je stakeholders.
-
Opleiding: Expeditie Impactmeten
Uw maatschappelijke missie staat voorop, dat maakt u een sociaal ondernemer of maatschappelijk initiatief. Het is dan ook logisch dat u graag wilt weten in hoeverre u uw maatschappelijke missie realiseert. Oftewel: wat uw impact is.
-
Advocatuur
Grant Thornton werkt intensief samen met advocatenkantoren op tal van gebieden. De specialistische dienstverlening van Grant Thornton op het gebied van Accountancy en Forensic services is complementair aan de juridische dienstverlening door de betrokken advocatenkantoren.
-
Gerechtsdeurwaarders
Gerechtsdeurwaarders vervullen veelal wettelijke taken en zijn daarmee gebonden aan specifieke wetregeling. Eén van de consequentie hiervan is dat het toetreden in deze markt moeizamer is. In de afgelopen jaren is de concurrentie verhevigd en hebben forse schaalvergrotingen plaatsgevonden.
-
Incassobureaus
Incassobureaus opereren in een open markt. U bent niet gebonden aan specifieke wetgeving rondom toetreding in de markt. Hierdoor is de concurrentie relatief hoog.
-
Medisch specialistische zorg
Als bestuurder in de zorg of als medisch specialist wilt u de kwaliteit van uw zorg zo hoog en efficiënt mogelijk houden. Hoe biedt u de juiste zorg aan uw patiënt tegen een gezonde prijs?
-
Eerstelijnszorg
Als eerstelijnshulpverlener wilt u de kwaliteit van uw zorg zo hoog mogelijk houden. Terwijl uw zorgaanbod verandert en de vraag naar zorg toeneemt. Bijvoorbeeld doordat de overheid meer zorg bij eerstelijnshulpverleners neer wil leggen. Oftewel hoe biedt u de juiste zorg voor uw patiënt en hoe houdt u uw praktijk gezond?
-
Cure & care
De diverse trends en ontwikkelingen binnen de cure en care sector hebben een financiële impact op uw zorginstelling of ontstaan als gevolg van nieuwe wet- en regelgeving.
-
Biotech & life sciences
Hoe krijgt u als ondernemer in bio life sciences sector voldoende financiering voor uw R&D-activiteiten?
-
Apothekers
De apotheekbranche is continu aan veranderingen onderhevig, dalende bruto marges, de toenemende macht van de zorgverzekeraars, strengere eisen door banken.
-
E-Commerce
Onze btw-, douane- en ICT-experts hebben ruime ervaring in de e-commerce en maken graag een efficiëntieslag in uw administratieve lasten.
-
Digital marketing
De ontwikkeling van de digital marketing branche gaat hard. De concurrentie is hevig. En de aantrekkende economie zorgt voor een groeiende vraag naar digital marketing diensten. Hoe creatief bent u als digital marketing organisatie als het gaat om het verzilveren van uw kansen?
-
Maritiem
Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie. Onze kennis brengt de maritieme cluster aan de wereldtop.
-
Eigenaarschap
Aan het hoofd staan van een familiebedrijf is een flinke opgave. Het brengt veel verschillende verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe is het eigendom geregeld? Wie heeft welk belang in het bedrijf? Zijn er familieleden die u liever niet aan het roer ziet staan van de onderneming?
-
Duurzaamheid
Duurzaamheid gaat verder dan alleen het behalen van (milieu)doelen, het anticiperen op klimaatrisico’s en het inspelen op kansen. Duurzaamheid is breder en bij uitstek een onderwerp dat bij familiebedrijven past.
-
Opvolging
Ook voor u als dga komt het moment waarop u serieus aandacht moet besteden aan bedrijfsopvolging. Het is geen wonder dat bedrijfsopvolging binnen het familiebedrijf bijzonder complex is.
-
Vermogen
Het onderwerp 'vermogen' binnen familiebedrijven is een belangrijk maar complex onderwerp, dat vele aspecten omvat. Goed plannen en goede afspraken maken voor de continuïteit van het aanwezige vermogen is dus cruciaal.
-
Het Goede Gesprek
Dagelijkse bezigheden (ook in het bedrijf) maken het vaak moeilijk om prioriteit te geven aan échte reflectie. Even uit de day-to-day business stappen om kritisch na te denken over wat u als eigenaar wilt bereiken
-
Estate planning
Wilt u uw vermogen optimaal overhevelen naar uw volgende generatie zonder te veel erf- en schenkbelasting? Dat kan via bedrijfsoverdracht, schenken of via uw testament.
-
Vermogensbeheer
U hebt inmiddels vermogen opgebouwd of u hebt een goed salaris en pensioen. En daarnaast hebt u een aantal wensen. U wilt bijvoorbeeld uw kinderen helpen bij de aankoop van hun eerste woning en hen een bedrag schenken. Of een camper aanschaffen om door Europa te trekken tijdens uw pensioen. Kan dat?
-
Fiscaal advies en aangifte inkomstenbelasting
Is de aangifte inkomstenbelasting voor u jaarlijks een frustrerend proces? Klopt de vooraf ingevulde aangifte en wat moet u nog meer invullen? Onze specialisten nemen u deze zorg uit handen en adviseren u bij het optimaliseren van uw fiscale positie.
-
Pensioen en andere oudedagsvoorzieningen
Heeft u zich al goed voorbereid op uw oude dag? Het pensioenstelsel in Nederland bestaat uit 3 pijlers: AOW, pensioenopbouw via een werkgever en individuele pensioenverzekeringen. Daarnaast kunt u ook zelf sparen voor uw oude dag: de 4e pijler. Wat betekent deze optelsom voor het totaal van uw oudedagsvoorziening straks?
-
Over Grant Thornton
Grant Thornton biedt een plek waar jouw talent telt. Waar we nieuwsgierig zijn naar wat jíj kunt bijdragen. Een omgeving vol dynamiek en scherpte. Dat is Grant Thornton.
-
Diversiteit & Inclusie
Wij sturen op de gender verdeling binnen ons bedrijf, wetende dat ook andere dimensies van diversiteit belangrijk zijn. In 2021 is het percentage vrouwelijke partners bijna 20%, waarvan 20% ook een eigendomsrecht heeft. Onze raad van commissarissen bestaat voor 66% uit vrouwen.
-
Aliriza
"Zo zat ik ineens met de CFO van een groot scheepvaartbedrijf met verschillende entiteiten aan tafel."
-
Jasmine
"Ik kreeg na een jaar werken al de vrijheid en het vertrouwen kreeg om remote te gaan werken in het buitenland waar Grant Thornton memberfirms heeft."
-
Kelly
“Ik krijg er energie van om bij klanten langs te gaan. Ze waarderen dat ook enorm.”
-
Lilly
"Ik word dus niet in een hokje gestopt, maar mag mezelf ontwikkelen in wat ik leuk vind. Je krijgt de ruimte om dingen te doen waar je energie van krijgt."
-
Werner
“Als je hier een goed idee hebt, krijg je de ruimte en hulp om dat tot een succes te maken.”
-
Studenten & starters
Je bent ambitieus. Je wilt naast je studie al ervaring opdoen of je bent net afgestudeerd. Je wilt deskundige worden binnen jouw vakgebied, maar je wilt je ook breed ontwikkelen.
-
Persoonlijke ontwikkeling
Wij kijken naar de mensen achter de cijfers, naar de drive achter organisaties. In welke rol je ook actief bent, je werkt vaak intensief samen met ambitieuze cliënten, voor wie alleen het beste advies telt.
-
Solliciteer nu
Ben jij klaar om te beginnen met het echte werk?
-
Onze recruiters
Onze recruiters staan je graag te woord over jouw (groei)mogelijkheden en carrière bij Grant Thornton.
-
Onze vestigingen
Onze vestigingen
-
Veelgestelde vragen
Je bent geïnteresseerd in een carrière bij Grant Thornton en je hebt nog wat vragen. Lees antwoorden op de meest gestelde vragen.
Eind september 2020 heeft het kabinet weer een aantal aanvullingen en wijzigingen gepubliceerd op de corona crisismaatregelen. Wij zetten de belangrijkste punten voor u op een rij.
- Duidelijkheid over de werkzaamheden derdenverklaring NOW 1.0
- Wijzigingen NOW 1.0 en NOW 2.0
- Voorwaarden NOW 3.0
- Vermogenstoets Tozo 3
Ondernemers kunnen vanaf 7 oktober 2020 een verzoek indienen om de NOW 1.0 subsidie definitief vast te laten stellen. Bij die aanvraag is in een aantal gevallen een verklaring van een deskundige derde nodig. Dit is afhankelijk van de hoogte van het voorschot en het definitieve subsidiebedrag. U heeft zo’n ‘derdenverklaring’ nodig bij een voorschot tussen € 20.000 en € 100.000 of een definitieve subsidie tussen € 25.000 en € 125.000. Uit die verklaring moet blijken of de subsidie terecht is ontvangen en of er nog een nabetaling of terugbetaling volgt.
De derdenverklaring is qua werkzaamheden en omvang lichter van aard dan de accountantsverklaring die vanaf € 100.000 / € 125.000 nodig is. Doel is om zo de administratieve lasten en kosten voor de ondernemer laag te houden. De derde die de verklaring aflegt moet in ieder geval een gesprek met de leiding van de onderneming voeren. Verder bekijkt deze derde:
- het aanvraagproces van de NOW
- de structuur van de organisatie
- de uitwerking van de NOW regels op de organisatie
- de ingeschatte omzetdaling bij aanvraag van de NOW en de uitbetaling van de lonen
Stelt hij of zij afwijkingen vast? Dan moet u dat aanpassen voordat de verklaring wordt afgegeven.
De goedgekeurde derdenverklaring met uitleg is te downloaden als PDF. Neem voor vragen over de derdenverklaring contact met ons. Gebruik dit formulier ook als u ons wilt vragen om een derdenverklaring voor uw onderneming af te geven.
NOW 1.0 en NOW 2.0 regeling zijn op een aantal punten aangepast. Dit zijn de wijzigingen vanaf 30 september 2020.
Herstelmogelijkheid aanvraag op werkmaatschappijniveau
Stel: U valt met uw individuele BV binnen een groep van ondernemingen. Direct na de start van de NOW 1.0 en voor 5 mei 2020 diende u een aanvraag voor subsidie in voor uw eigen onderneming. Dus zonder rekening te houden met het groepsbegrip. Later blijkt de groepsomzetdaling onvoldoende, maar u heeft met de omzetdaling van uw individuele BV wel recht op subsidie. Dankzij de herstelmogelijkheid toetst men nu pas bij aanvraag van de vaststelling van de definitieve subsidie of u voldoet aan de voorwaarden die gelden voor de NOW 1.0. op werkmaatschappij niveau.
Hierbij gelden twee voorwaarden:
- U sloot de overeenkomst met vakbonden of werknemersverenigingen vóór de aanvraag om subsidievaststelling (dus niet voor de subsidie-aanvraag).
- Dat geldt ook voor het opstellen van de verklaring dat over 2020 geen dividenden of bonussen worden uitgekeerd of eigen aandelen worden ingekocht.
Voorwaarde blijft wel dat de groep waar uw onderneming onderdeel van is niet meer dan 20% omzetverlies leed. Vraagt u de subsidie toch aan voor uw eigen onderneming en is er op concernniveau sprake van een omzetverlies van 20% of meer? Dan wordt de subsidie op nihil vastgesteld.
Aanleiding van deze wijziging is onder andere een artikel in het Financieel Dagblad en daarover gestelde Kamervragen.
Meesturen documentatie bij vaststellingsaanvraag niet meer nodig
Deze aanpassing regelt dat een onderneming bij de aanvraag om vaststelling van de NOW-subsidie op werkmaatschappijniveau de opgegeven omzetdaling niet meer hoeft aan te tonen U levert alleen de informatie vanuit het aanvraagformulier aan, samen met eventueel een derdenverklaring of accountantsverklaring.
Hierbij merken wij op dat uw administratie wel tot 5 jaar na de subsidievaststelling controleerbaar moet zijn.
Verduidelijking ten aanzien van het dividendverbod
In sommige gevallen geldt bij de aanvraag van NOW een verbod op het uitkeren van dividend, bonussen en de inkoop van eigen aandelen. Dit gold tot de datum van de jaarvergadering in 2021 waarin de jaarrekening 2020 wordt vastgesteld. Dit was onduidelijk en daarom is deze zinsnede aangepast. Het verbod op dividend- en bonusuitkeringen en de inkoop van eigen aandelen geldt voor het jaar 2020. De verwijzing naar de datum van de jaarvergadering in 2021 kon de suggestie wekken dat aandeelhouders hun dividend, bonussen en inkoop van aandelen opsparen en vlak na de jaarvergadering alsnog uitkeren. Dit is in strijd met het doel van de regeling, namelijk dat er geen dividend of bonussen worden uitgekeerd, of eigen aandelen worden ingekocht over 2020.
Het blijft onduidelijk of en in hoeverre het verbod geldt voor dividenduitkeringen over het jaar 2019.
Naast de aanpassingen van NOW 1.0 en NOW 2.0 heeft het kabinet ook meer bekend gemaakt over NOW 3.0. Eind augustus kondigde het kabinet de verlenging van het steun- en herstelpakket aan. Hieronder valt ook de verlenging van de NOW-regeling met negen maanden. NOW 3.0 loopt van 1 oktober 2020 tot en met 30 juni 2021 en is opgedeeld in drie tijdvakken.
Omzetverlies en omvang tegemoetkoming
In de eerste periode (oktober t/m december 2020) heeft u recht op NOW bij een omzetdaling van minimaal 20%. Voor de tweede en derde periode (januari t/m maart 2021 en april t/m juni 2021) bestaat recht op tegemoetkoming bij een omzetdaling van 30%. U bepaalt de omzetdaling door een kwart van de omzet van 2019 te vergelijken met de omzet in een te kiezen periode van drie maanden.
De vergoeding in de eerste periode is maximaal 80% van de loonsom. Voor de tweede periode is dit nog maar maximaal 70% van de loonsom en daarna maximaal 60% van de loonsom. Het voorschot blijft wel 80% van de te ontvangen subsidie.
Loonsom
De voorschotten van alle drie de periodes zijn gebaseerd op de loonsom van juni 2020. Is er geen loonaangifte over juni 2020 bekend, dan gaat men uit van de loonsom van april 2020.
Bij NOW 3.0 mag de loonsom ook iets dalen zonder dat daarvoor de subsidie in gevaar komt. Voor de eerste periode (oktober t/m december 2020) mag de loonsom met maximaal 10% dalen. Voor de tweede periode (januari t/m maart 2021) is dit maximaal 15% en voor de derde periode (april t/m juni 2021) is de maximale loonsomdaling 20%.
Let op! Een daling van 20% van de loonsom in de eerste periode bijvoorbeeld, betekent dus 10% meer daling dan is toegestaan. In dat geval wordt de tegemoetkoming alleen over die 10% lager vastgesteld en niet over de gehele daling van 20%. Berekening van de korting op de NOW subsidie staat nog steeds los van de omzetdaling. Vooral bij omzetdalingen van minder dan 50% kan een lagere loonsom grote effecten hebben op de omvang van de NOW.
Maximumloon
De basis voor de subsidie is het maximumloon per werknemer. Die bedraagt nu twee maal het maximumdagloon (€ 9.691). Dit blijft ongewijzigd voor de eerste en tweede periode van NOW 3.0. Vanaf de derde periode, vanaf april 2021, is het maximumloon gesteld op eenmaal het maximumdagloon (€ 4.845). Op 1 januari 2021 wordt het bedrag geïndexeerd en opnieuw vastgesteld.
Geen extra korting bij ontslag
In NOW 3.0 geldt niet meer dat 100% respectievelijk 150% van het loon van de werknemer die wordt ontslagen om bedrijfseconomische redenen, voor de gehele periode in mindering komt op de subsidie. De werkgever ontvangt voortaan subsidie over de loonkosten die hij tijdens de subsidieperiode heeft zolang de werknemer daadwerkelijk in dienst is.
Ontslagboete
In NOW 1.0 en 2.0 kreeg u 5% minder subsidie als u geen overeenstemming had met de vakbonden of werknemersvertegenwoordiging bij ontslagaanvragen van 20 werknemers of meer. In NOW 3.0 vervalt deze ontslagboete.
Verbod uitkeren dividend en bonussen en inkoop eigen aandelen
In NOW 3.0 is het ook verboden om bonussen en dividend uit te keren en eigen aandelen in te kopen in 2020/ 2021.
Scholingsinspanning
Voor ondernemingen die NOW 3.0 aanvragen geldt een inspanningsverplichting om werknemers die worden ontslagen, te begeleiden naar een nieuwe baan. Van een werkgever mag dus verwacht worden dat hij zich inspant om werknemers zo snel en soepel mogelijk aan nieuw werk helpen zodra hij noodsteun ontvangt en gebruik maakt van de ruimte voor loonsomdaling.
Voldoet u niet aan deze verplichting? Dan volgt een korting van 5% op het subsidiebedrag. Dit gebeurt als u geen contact zocht met het UWV voor begeleiding van werk naar werk, terwijl u wel bedrijfseconomisch ontslag voor de werknemer aanvraagt.
Opslag loonkosten
De opslag op de loonkosten blijft ongewijzigd 40%. Deze opslag geldt als tegemoetkoming voor bijkomende loonkosten, bijvoorbeeld vakantiegeld.
Derdenverklaring en accountantsverklaring
We verwachten dat in sommige gevallen ook voor NOW 3.0 bij de aanvraag voor de vaststelling van de subsidie een derde deskundigenverklaring of een accountantsverklaring vereist is.
Momenteel is voor NOW 1.0 en NOW 2.0 een derde deskundigenverklaring nodig bij een voorschot tussen €20.000 en €100.000 of een definitieve subsidie tussen €25.000 en €125.000. Een accountantsverklaring is vereist als het voorschot hoger is dan €100.000 en de definitieve subsidie €125.000 of meer bedraagt.
Aanvraagperiodes
We verwachten dat aanvragen van de eerste periode van NOW 3.0 mogelijk is vanaf 16 november tot 13 december 2020. Aanvragen voor de tweede periode kan waarschijnlijk tussen 15 februari en 14 maart 2021. En voor de derde periode vanaf 17 mei tot en met 13 juni 2021.
Na afloop van de NOW-periode is het pas mogelijk om de vaststelling van de definitieve subsidie aan te vragen.
Tabel verschil NOW 1.0, NOW 2.0 en NOW 3.0
In de toegevoegde geven wij een overzicht van de verschillen per regeling. Dit helpt u om te bepalen aan welke voorwaarden u moet voldoen als u NOW aanvraagt.
Op maandag 28 september jl. kondigde het kabinet aan dat zij de beperkte vermogenstoets niet vanaf 1 oktober 2020 invoert. De vermogenstoets vervalt in ieder geval tot 1 april 2021. Een aanvraag Tozo 3 is dus alleen mogelijk voor de periode van 1 oktober 2020 t/m 31 maart 2021. Voor de periode 1 april 2021 t/m 30 juni 2021 volgt een nieuwe aanvraagprocedure.
Bij de eerdere aankondiging van de verlenging van de ‘Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers’ kondigde het kabinet de vermogenstoets aan. Naast het inkomen van de partner keek men ook naar de beschikbare financiële middelen. Zelfstandigen met beschikbare geldmiddelen tot € 46.520 hadden recht op inkomensondersteuning. Hieronder vallen bijvoorbeeld bank- en spaarsaldi en aandelen. Ander vermogen, zoals uit een eigen woning, afgeschermd pensioen, bedrijfspand, machines, zakelijke apparatuur en voorraden, tellen niet mee. Deze extra voorwaarde stelt het kabinet nu dus uit.
Ondernemers die wegens corona uitstel van betaling hebben aangevraagd, krijgen langer de tijd om hun opgebouwde belastingschuld af te lossen. In eerste instantie zouden zij vanaf 1 januari 2021 24 maanden de tijd hebben om hun schuld af te bouwen. Het kabinet geeft ondernemers nu 36 maanden de tijd. En deze termijn gaat pas vanaf 1 juli 2021.
In het voorjaar 2021 informeert de Belastingdienst u verder over de exacte omvang van de schuld en hoe u de maandelijkse termijnen betaalt.