35% websites bouwbedrijven bevat kwetsbare software

Uit onderzoek van Grant Thornton blijkt dat 35% van de websites in de bouwsector gebruik maakt van verouderde en kwetsbare software, die mogelijk misbruikt kan worden door aanvallers om toegang te krijgen tot de website. “Dat betekent ook dat de gegevens die klanten achterlaten op die website niet veilig zijn” licht Migiel de Wit-Beets (Partner Cyber risk services bij Grant Thornton) toe.

Substantieel risico voor iedere onderneming

Cyberincidenten vormen een substantieel risico voor iedere onderneming. Niet alleen op financieel gebied, maar zeker ook qua imago en reputatieschade. Een hack legt niet alleen uw processen stil, maar kan ook voor korte of langere tijd de hele keten verlammen. De afgelopen tijd maakten verschillende incidenten duidelijk wat de impact van een digitale storing of aanval is, zoals bij Bouwbedrijf Heijmans waar 1800 privégegevens werden gelekt of de ransomware aanval bij het Vlaamse Bouwpunt O.V.B..

Benchmark cybersecurity bouwsector

De benchmark cybersecurity in de bouw is een nieuw initiatief van Grant Thornton. Met deze benchmark krijgen ondernemers snel zicht op de cyberrisico’s van hun website, om zo meer grip te krijgen op veilig ondernemen.

De benchmark Bouw is één van de eerste in een serie benchmarks waarbij ondernemers sneller zicht krijgen op hun cyberrisico’s. “We hebben ervaren dat de veiligheid van de website een goede voorspeller van brede cyberveiligheid van de organisatie. Met deze benchmark heeft de ondernemer daarnaast direct zicht op de veiligheidsrisico’s van zijn website.” vult De Wit-Beets aan.

Lees het benchmarkrapport