Technology

Nederlandse marketing bedrijven steeds populairder onder buitenlandse kopers

Het aantal transacties in de Advertising & Marketing Services (AMS) sector is licht gedaald ten opzichte van vorig jaar. Al waren de afgelopen twee jaren ook uitzonderlijk goed. Het aantal deals wereldwijd is wel gestegen ten opzichte van 2013. Bijna de helft van alle wereldwijde media deals zijn cross-border (48 procent). Nederlandse bedrijven worden steeds vaker internationaal op de markt weggezet. Het percentage cross-border deals met Nederlandse targets is door de jaren heen flink toegenomen, van circa 33 procent in 2013 naar 55 procent in 2016.

Aantal cross-border deals in 2017 zet door

Evert Everaarts, manager fusies en overnames bij Grant Thornton: "Ik verwacht dat het aantal cross-border deals in 2017 doorzet. Wij zien dat de grotere en middelgrote digital agencies met een internationaal, aantrekkelijk klantenbestand op interesse van buitenlandse kopers kunnen rekenen. Daarnaast worden specialistische, technologisch gedreven bedrijven opgekocht vanuit een buy-en-build perspectief. Na twee uitzonderlijke jaren lijkt de markt meer volwassen te worden, wat terug te zien is in de waarderingsmultiples (bijv. EBITDA) die meer stabiliseren in de afgelopen drie jaar. Bij de toename in deals zorgen onder andere deze waarderingsmultiples voor een daling van de dealwaarde."

Download het rapport

Wilt u weten in welke marketing specialisaties de interesse van kopers is toegenomen, hoe u met behulp van een strategische koper de concurrentie het hoofd kunt bieden en wat de uitdagingen in 2017 zijn voor de digital marketeer? Download dan het
Fusies en overnames digital marketing rapport 2016/2017.

Fusies en overnames digital marketing rapport 2016/2017 M&A_DigitalMarketing-rapport-2016-2017 cover
Download PDF [ 818 kb ]