Belastingen

Verplicht kosten maken middels eHerkenning voor aangifte loonheffingen

Drs. Cor Overduin Drs. Cor Overduin

Dat we belasting moeten betalen, snappen we. Dat u daarvoor aangifte moet doen zodat de overheid weet hoeveel belasting er betaald moet worden, is ook nog wel te begrijpen. Dat de overheid ons voorschrijft op welke manier we aangifte moeten doen, wordt al wat discutabeler. Maar de overtreffende trap dient zich nu aan: u, als werkgever, moet geld gaan betalen aan een commerciële marktpartij om die aangifte te kunnen doen!

Lees ook: eHerkenning niet gratis: 8 grote gebreken en vraagtekens >>

Aangifte loonheffingen

Wat is het geval? Vele werkgevers doen iedere maand aangifte loonheffingen. Zo wordt de loonbelasting en de premies sociale verzekeringen voor de werknemers netjes gemeld en wordt ook aangegeven hoeveel loonheffingen er betaald gaan worden door de werkgever namens het personeel. Werkgevers kunnen zelf aangifte doen, of dat uitbesteden aan een externe partij. Wie het zelf verzorgt, kan als werkgever de aangiften indienen via internet waarbij gewerkt wordt met de software die de belastingdienst u gratis ter beschikking stelt. Een gebruikersnaam en wachtwoord, en klaar is kees.

eHerkenning wordt verplicht in 2020

Vanaf 2020 moet het allemaal anders. Werkgevers moeten gaan werken met eHerkenning en dan minimaal op niveau EH3. De overheid dwingt u om bij een van de zes aangewezen marktpartijen dit ‘product’ te kopen. Dus aangifte doen, kost jaarlijks geld. Leuker kunnen we het niet maken, was ooit de slogan van de belastingdienst.

U kunt zich afvragen of dat wel is toegestaan. Werkgevers worden gedwongen de digitale weg te bewandelen waarbij ze nota bene ook nog maar op één manier op die digitale weg kunnen komen. U kan denken: ach die 40 of 50 euro per jaar, dat valt best mee. Maar dit raakt voor mij aan principes: waarom moet ik kosten maken om aan mijn wettelijke aangifteplicht te voldoen? Mij dunkt dat de overheid deze verplichting zo niet kan doordrukken. Maar dat gebeurt nu dus wel. Waar voor burgers inmiddels de belastingdienst is teruggefloten en er duidelijk meerdere manieren worden open gehouden om te communiceren, moeten werkgevers dus verplicht via een voorgeschreven route de digitale aangifteweg op.

Wet Digitale Overheid

Pikant hierbij is dat de basis hiervoor zou zijn de Wet Digitale Overheid. Die wet is echter nog in behandeling bij de Tweede Kamer. Hoe kun je een verplichte wijziging die extra kosten oproept, nou baseren op een wet die nog niet eens van kracht is? Ik mag hopen dat de belastingdienst heel snel een kosteloos alternatief biedt aan al die werkgevers die nu gedwongen lijken om kosten te maken. En wat te denken als je hebt betaald aan zo’n commerciële marktpartij die vervolgens failliet gaat? Krijg je dan geen boetes als je te laat indient? Compenseert de overheid voor de schade? Ik wil alleen maar aan mijn wettelijke aangifteplicht voldoen.

eHerkenning geldt niet voor iedere onderneming

En dan nog iets: niet alle werkgevers worden nu gedwongen om extra kosten te maken. Wie zijn onderneming exploiteert in de vorm van een eenmanszaak, mag namelijk wel met Digid blijven werken. Kennelijk is het dan opeens niet erg qua privacy, beveiliging etc. dat zo’n werkgever allerlei informatie deelt met de belastingdienst op een manier die de overheid zelf als onvoldoende veilig bestempelt. En weet u hoeveel ondernemingen er in Nederland zijn? Ruim 1,8 miljoen. Weet u hoeveel hiervan eenmanszaak zijn? Ruim 1,2 miljoen. Kortom, best een grote groep die van deze eHerkenning-geldklopperij is uitgezonderd. Dat klinkt als discriminatie naar rechtsvorm. En ja, daar moet u dan als wetgever wel goede redenen voor hebben. Die ben ik nog niet tegengekomen… Deze muis heeft beslist nog een staart.

Actualiteiten

Meld u aan voor onze nieuwsbrieven

Wij brengen u graag op de hoogte van nieuwe (internationale) inzichten op het gebied van financiën, bedrijfsvoering, strategie, governance, risk, compliance en meer.

Meld u aan