-
Financiële administratie & outsourcing
Hoe weet ik of mijn onderneming goed loopt? Een accurate financiële administratie geeft u de informatie die u nodig heeft om de juiste beslissingen te nemen.
-
Financieel inzicht
U wilt de juiste financiële beslissingen nemen op basis van betrouwbare en overzichtelijke managementinformatie. U wilt op ieder moment weten hoe u ervoor staat en waar u moet bijsturen.
-
Financial compliance
Is uw onderneming internationaal actief? Dan wilt en moet u voldoen aan de (financiële) wet- en regelgeving in de verschillende landen waar u actief bent. Maar hoe houdt u financieel overzicht?
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Corporate finance
Hoe sluit ik een goede deal als ik mijn bedrijf ga verkopen – of als ik een ander bedrijf koop?
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Impact House
Hoe kunt u verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Transaction services
Hoe krijg ik het (ver)koopproces van mijn bedrijf voor elkaar zonder al teveel kopzorgen? Wij zorgen voor een stevig fundament voor beslissingen bij de aan- en verkoop van bedrijven.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Verkoopt u uw aandelen, koopt u een andere aandeelhouder uit of laat u nieuwe investeerders toetreden? Werkt u aan een juridische of fiscale herstructurering? Bent u in gesprek met de fiscus voor de overdracht naar uw kinderen of medewerkers? Zit u met een geschil? Of wilt u voldoen aan uw verslaggevingsvereisten, zoals Purchase Price Allocation en Impairment Testing? Allemaal situaties waarbij de waarde van uw onderneming belangrijk is. De dynamiek kan per situatie echter heel verschillend zijn: waarde is namelijk altijd contextgevoelig.
-
Academy
Cursussen aan advocaten, vanuit aanvullende kennisgebieden aan de juridische dienstverlening van de advocatuur, brengen een kennisuitwisseling tot stand in het voordeel van de klant.
-
Controle jaarrekening
U moet zich financieel verantwoorden, bijvoorbeeld aan aandeelhouders en andere stakeholders. Financiële informatie moet dus betrouwbaar zijn.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
ISAE & SOC Reporting
Zakelijk Nederland is de afgelopen jaren flink veranderd. De overheid confronteert organisaties met toenemende regulering en compliance vereisten.
-
Pre-audit services
Pre-audit services staat voor het ‘controlegereed’ maken van de gehele financiële administratie voordat de externe accountant start met de controle van de jaarrekening.
-
Sarbanes Oxley controle en advies
De SOx wetgeving schrijft voor dat management structureel verantwoording af moet leggen over de interne controle met betrekking tot de financial statements. Dit moet bewezen worden door een verklaring van een onafhankelijke accountant.
-
Subsidieverklaringen
Is uw onderneming niet wettelijk verplicht tot controle, maar wilt u toch zekerheid verkrijgen over de getrouwheid van de cijfers?
-
Belastingadvies voor het mkb in Nederland
Hoe kan ik gebruikmaken van de innovatiebox? Kan ik die steeds terugkerende belastingaangiftes uitbesteden? Wat kost het als ik morgen wegval? Hoe regel ik mijn oudedagvoorziening? Voldoe ik wel aan alle nieuwe regelgeving? Zal ik NOW3 aanvragen? Allemaal goede vragen. Wij helpen met de antwoorden.
-
Belastingadvies voor Nederlandse multinationals
Als ik die interessante Head of sales in Frankrijk wil aannemen, hoe zit dat dan fiscaal? Welke vennootschap kan het beste een overname doen? Hoeveel scheelt het, als ik al onze belastingaanslagen wereldwijd bij één partij neerleg? Voor wie kan ik gebruikmaken van de 30%-regeling? En hoe? De boete van ‘niet melden’ 830.000 euro? Wat moet ik precies wél melden bij grensoverschrijdende fiscale constructies? Goede vragen. Wij beantwoorden er dagelijks honderden wereldwijd. Scherp en met aandacht voor uw situatie. In welk land dan ook.
-
Btw-advies
Als ondernemer heeft u te maken met btw-wetgeving, zowel als u nationaal als internationaal onderneemt. Die wetgeving is vaak complex. Een juiste toepassing en optimale benutting van de mogelijkheden van de btw-wetgeving vraagt specialistische kennis. Kennis die wij u kunnen bieden.
-
Douaneadvies
Ons internationale netwerk van douanespecialisten wijst u op de mogelijkheden die de douanewetgeving kan bieden. Dat bespaart u heel wat kosten en moeite.
-
HR services
Human resources services van Grant Thornton helpt u om uw zakelijke doelstellingen te bereiken en de loonkosten in bedwang te houden.
-
Innovatie & subsidieadvies
Gaat u met uw organisatie risicovolle projecten aan? De overheid stelt financiële middelen beschikbaar, door middel van het stimuleringsbeleid, voor ondernemers. De subsidieadviseurs van Grant Thornton adviseren en assisteren u graag bij uw subsidieaanvraag.
-
Tax technology
Weet u wat uw belangrijkste fiscale risico’s zijn? En weet u hoe u deze risico’s identificeert en beheerst? Heeft u voldoende tijd om u te focussen op de fiscale zaken die ertoe doen?
-
Transfer pricing
Transfer pricing (interne verrekenprijzen) raakt de meeste multinationale bedrijven. Voldoet uw organisatie aan de transfer pricing-documentatieverplichtingen?
-
Sustainable tax
In deze veranderende wereld wordt het steeds belangrijker om niet alleen naar de financiële prikkels te kijken, maar ook naar de impact op het milieu. Multinationale ondernemingen moeten hun belastingstrategie herzien, in lijn met het ESG-gedachtegoed.
-
Uitbreiden naar andere markten
Zoekt u naar kansen om internationaal uit te breiden? Of u nu op het punt staat een nieuw kantoor te openen in het buitenland of een internationale overname overweegt, u heeft zekerheid nodig bij het maken van de juiste keuzes voor uw onderneming. Wereldwijde uitbreiding is niet altijd zo eenvoudig als het klinkt. Het goede nieuws is dat wij er zijn om u te helpen!
-
Internationale contactpersonen
Waar u ook kiest om zaken te doen, u wilt toegang tot mensen met de beste ideeën en kritisch denkvermogen waarmee u uw onderneming in binnen- en buitenland kunt laten groeien. Grant Thornton heeft een netwerk van kantoren in meer dan 140 landen. Waar u ook wilt uitbreiden, de kans is groot dat onze specialisten ook daar zijn gevestigd.
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Kleine onderneming of grote multinational: uw mensen zijn de spil van uw bedrijf. Arbeid is verweven met diverse belangen en heeft vaak juridische consequenties. Voor grote strategische én alledaagse vragen over arbeidsrecht staan onze juristen voor u klaar. Óók voor internationale arbeidsrechtvragen. Een eigen HR-afdeling? Die assisteren we graag. Wij leveren service op maat en zijn er als u ons nodig heeft.
-
Specialismen
Naast onze focus op arbeids- en ondernemingsrecht adviseren wij ondernemers ook op uiteenlopende (specialistische) juridische vraagstukken. Een bedrijfsovername, uw vennootschapsadministratie, ingewikkelde zorgvraagstukken: u bent bij ons aan het juiste adres.
-
Reorganiseren
Reorganiseren, meestal niet de leukste kant van ondernemen. Er kunnen verschillende redenen zijn om te moeten reorganiseren. Wat die reden ook is, bij reorganiseren komt veel kijken. Denk aan het indienen van een ontslagverzoek, het opstellen van een sociaal plan en het voeren van exitgesprekken. Wij helpen u graag bij de inrichting van het reorganisatietraject. Zo kunt u snel weer koers zetten naar betere tijden.
-
Opleiding: Duurzaamheidsrapportage en sturing
Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; duurzaamheid staat inmiddels hoog op de agenda van de meeste bedrijven.
-
Opleiding: Impactmanagement
Als impact driven organisatie wil je wel zeker weten dat je het goede doet. En je wilt je impact ook kunnen communiceren naar je stakeholders.
-
Opleiding: Expeditie Impactmeten
Uw maatschappelijke missie staat voorop, dat maakt u een sociaal ondernemer of maatschappelijk initiatief. Het is dan ook logisch dat u graag wilt weten in hoeverre u uw maatschappelijke missie realiseert. Oftewel: wat uw impact is.
-
Advocatuur
Grant Thornton werkt intensief samen met advocatenkantoren op tal van gebieden. De specialistische dienstverlening van Grant Thornton op het gebied van Accountancy en Forensic services is complementair aan de juridische dienstverlening door de betrokken advocatenkantoren.
-
Gerechtsdeurwaarders
Gerechtsdeurwaarders vervullen veelal wettelijke taken en zijn daarmee gebonden aan specifieke wetregeling. Eén van de consequentie hiervan is dat het toetreden in deze markt moeizamer is. In de afgelopen jaren is de concurrentie verhevigd en hebben forse schaalvergrotingen plaatsgevonden.
-
Incassobureaus
Incassobureaus opereren in een open markt. U bent niet gebonden aan specifieke wetgeving rondom toetreding in de markt. Hierdoor is de concurrentie relatief hoog.
-
Medisch specialistische zorg
Als bestuurder in de zorg of als medisch specialist wilt u de kwaliteit van uw zorg zo hoog en efficiënt mogelijk houden. Hoe biedt u de juiste zorg aan uw patiënt tegen een gezonde prijs?
-
Eerstelijnszorg
Als eerstelijnshulpverlener wilt u de kwaliteit van uw zorg zo hoog mogelijk houden. Terwijl uw zorgaanbod verandert en de vraag naar zorg toeneemt. Bijvoorbeeld doordat de overheid meer zorg bij eerstelijnshulpverleners neer wil leggen. Oftewel hoe biedt u de juiste zorg voor uw patiënt en hoe houdt u uw praktijk gezond?
-
Cure & care
De diverse trends en ontwikkelingen binnen de cure en care sector hebben een financiële impact op uw zorginstelling of ontstaan als gevolg van nieuwe wet- en regelgeving.
-
Biotech & life sciences
Hoe krijgt u als ondernemer in bio life sciences sector voldoende financiering voor uw R&D-activiteiten?
-
Apothekers
De apotheekbranche is continu aan veranderingen onderhevig, dalende bruto marges, de toenemende macht van de zorgverzekeraars, strengere eisen door banken.
-
E-Commerce
Onze btw-, douane- en ICT-experts hebben ruime ervaring in de e-commerce en maken graag een efficiëntieslag in uw administratieve lasten.
-
Digital marketing
De ontwikkeling van de digital marketing branche gaat hard. De concurrentie is hevig. En de aantrekkende economie zorgt voor een groeiende vraag naar digital marketing diensten. Hoe creatief bent u als digital marketing organisatie als het gaat om het verzilveren van uw kansen?
-
Maritiem
Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie. Onze kennis brengt de maritieme cluster aan de wereldtop.
-
Eigenaarschap
Aan het hoofd staan van een familiebedrijf is een flinke opgave. Het brengt veel verschillende verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe is het eigendom geregeld? Wie heeft welk belang in het bedrijf? Zijn er familieleden die u liever niet aan het roer ziet staan van de onderneming?
-
Duurzaamheid
Duurzaamheid gaat verder dan alleen het behalen van (milieu)doelen, het anticiperen op klimaatrisico’s en het inspelen op kansen. Duurzaamheid is breder en bij uitstek een onderwerp dat bij familiebedrijven past.
-
Opvolging
Ook voor u als dga komt het moment waarop u serieus aandacht moet besteden aan bedrijfsopvolging. Het is geen wonder dat bedrijfsopvolging binnen het familiebedrijf bijzonder complex is.
-
Vermogen
Het onderwerp 'vermogen' binnen familiebedrijven is een belangrijk maar complex onderwerp, dat vele aspecten omvat. Goed plannen en goede afspraken maken voor de continuïteit van het aanwezige vermogen is dus cruciaal.
-
Het Goede Gesprek
Dagelijkse bezigheden (ook in het bedrijf) maken het vaak moeilijk om prioriteit te geven aan échte reflectie. Even uit de day-to-day business stappen om kritisch na te denken over wat u als eigenaar wilt bereiken
-
Estate planning
Wilt u uw vermogen optimaal overhevelen naar uw volgende generatie zonder te veel erf- en schenkbelasting? Dat kan via bedrijfsoverdracht, schenken of via uw testament.
-
Vermogensbeheer
U hebt inmiddels vermogen opgebouwd of u hebt een goed salaris en pensioen. En daarnaast hebt u een aantal wensen. U wilt bijvoorbeeld uw kinderen helpen bij de aankoop van hun eerste woning en hen een bedrag schenken. Of een camper aanschaffen om door Europa te trekken tijdens uw pensioen. Kan dat?
-
Fiscaal advies en aangifte inkomstenbelasting
Is de aangifte inkomstenbelasting voor u jaarlijks een frustrerend proces? Klopt de vooraf ingevulde aangifte en wat moet u nog meer invullen? Onze specialisten nemen u deze zorg uit handen en adviseren u bij het optimaliseren van uw fiscale positie.
-
Pensioen en andere oudedagsvoorzieningen
Heeft u zich al goed voorbereid op uw oude dag? Het pensioenstelsel in Nederland bestaat uit 3 pijlers: AOW, pensioenopbouw via een werkgever en individuele pensioenverzekeringen. Daarnaast kunt u ook zelf sparen voor uw oude dag: de 4e pijler. Wat betekent deze optelsom voor het totaal van uw oudedagsvoorziening straks?
-
Over Grant Thornton
Grant Thornton biedt een plek waar jouw talent telt. Waar we nieuwsgierig zijn naar wat jíj kunt bijdragen. Een omgeving vol dynamiek en scherpte. Dat is Grant Thornton.
-
Diversiteit & Inclusie
Wij sturen op de gender verdeling binnen ons bedrijf, wetende dat ook andere dimensies van diversiteit belangrijk zijn. In 2021 is het percentage vrouwelijke partners bijna 20%, waarvan 20% ook een eigendomsrecht heeft. Onze raad van commissarissen bestaat voor 66% uit vrouwen.
-
Aliriza
"Zo zat ik ineens met de CFO van een groot scheepvaartbedrijf met verschillende entiteiten aan tafel."
-
Jasmine
"Ik kreeg na een jaar werken al de vrijheid en het vertrouwen kreeg om remote te gaan werken in het buitenland waar Grant Thornton memberfirms heeft."
-
Kelly
“Ik krijg er energie van om bij klanten langs te gaan. Ze waarderen dat ook enorm.”
-
Lilly
"Ik word dus niet in een hokje gestopt, maar mag mezelf ontwikkelen in wat ik leuk vind. Je krijgt de ruimte om dingen te doen waar je energie van krijgt."
-
Werner
“Als je hier een goed idee hebt, krijg je de ruimte en hulp om dat tot een succes te maken.”
-
Studenten & starters
Je bent ambitieus. Je wilt naast je studie al ervaring opdoen of je bent net afgestudeerd. Je wilt deskundige worden binnen jouw vakgebied, maar je wilt je ook breed ontwikkelen.
-
Persoonlijke ontwikkeling
Wij kijken naar de mensen achter de cijfers, naar de drive achter organisaties. In welke rol je ook actief bent, je werkt vaak intensief samen met ambitieuze cliënten, voor wie alleen het beste advies telt.
-
Solliciteer nu
Ben jij klaar om te beginnen met het echte werk?
-
Onze recruiters
Onze recruiters staan je graag te woord over jouw (groei)mogelijkheden en carrière bij Grant Thornton.
-
Onze vestigingen
Onze vestigingen
-
Veelgestelde vragen
Je bent geïnteresseerd in een carrière bij Grant Thornton en je hebt nog wat vragen. Lees antwoorden op de meest gestelde vragen.
NOW 4
De NOW kende vijf periodes: NOW 1, NOW 2, NOW 3.1, NOW 3.2 en NOW 3.3. Om werkgevers zoveel mogelijk te ondersteunen wordt de NOW onaangepast verlengd met een periode van drie maanden. Dat betekent dat de NOW 4 zal lopen van 1 juli tot en met 30 september 2021. Net als bij de NOW 3 is het maximale vergoedingspercentage 85% en de loonsomvrijstelling 10% van de loonsom. Ook blijft het minimale omzetverlies om voor de NOW in aanmerking te komen 20%, de forfaitaire opslag 40% en de maximale vergoeding per werknemer twee keer het maximum dagloon.
Als nieuwe referentiemaand voor de loonsom wordt februari 2021 gehanteerd omdat deze maand een representatiever beeld geeft van de huidige loonsom. De oude referentiemaand (juni 2020) wordt voor de NOW 4 losgelaten.
Onze tabel met de voorwaarden en de verschillen van de NOW en het NOW 4 stroomschema passen wij de komende periode aan.
Aanpassen omzetbegrip NOW
Op dit moment telt de TVL mee als omzet voor de NOW, hetgeen gevolgen heeft voor de hoogte van de NOW-subsidie. Vanaf NOW 3 en NOW 4 zal de ontvangen TVL-subsidie niet meer mee tellen voor de berekening van de omzet voor de NOW. Wanneer NOW 3 al is aangevraagd, zal deze aanpassing zich pas laten zien bij de vaststelling van de definitieve subsidie. Bij aanvraag van het subsidievoorschot van de NOW 4 (en eventueel ook nog voor de derde tranche van NOW 3) kan al rekening gehouden worden met het aangepaste omzetbegrip.
Daarnaast heeft het kabinet ook overwogen om een andere berekening te hanteren bij de definitieve subsidie in het geval van een gedaalde loonsom. Echter, vanwege de te grote risico’s is besloten om deze wijziging niet in te voeren.
TVL Q3 2021
De TVL-subsidiepercentages zijn meerdere keren verhoogd toen de coronamaatregelen strenger werden en de lockdown (en later ook avondklok) van kracht waren. Bij een omzetdaling van ten minste 30% ontving de ondernemer in Q3 2020 nog een tegemoetkoming in de vaste lasten van 50% naar rato van de omzetdaling. Vanaf Q2 2021 is de vergoeding verhoogd naar een vlak percentage van 100%
Per 1 juli 2021 wordt de TVL met 1 kwartaal verlengd zonder aanpassingen. Het vergoedingspercentage blijft 100% en de drempel van het omzetverlies van 30% blijft gehandhaafd. De regeling blijft in het derde kwartaal ook openstaan voor niet-mkb bedrijven. Het maximumbedrag dat een mkb-ondernemer kan ontvangen blijft 550.000 euro en voor grote bedrijven wordt dit 600.000 euro. In het derde kwartaal blijft het ook mogelijk om als referentiekwartaal Q3 2020 in plaats van Q3 2019 te kiezen.
Verhoging maximale subsidie grote ondernemingen
Ook de TVL kent naast de verlenging van 3 maanden een extra wijziging. Niet-mkb bedrijven kunnen vanaf Q2 2021 ook TVL aanvragen. Deze grote bedrijven kunnen per groep één aanvraag indienen, van maximaal 600.000 euro. Voor mkb-bedrijven geldt echter dat zij per werkmaatschappij/dochterbedrijf een aanvraag kunnen indienen van maximaal 550.000 euro, tot het staatssteunplafond van 1,8 miljoen euro is bereikt.
Om ervoor te zorgen dat het verschil tussen de maximale subsidie van een mkb bedrijf en niet-mkb bedrijf wordt verkleind, wordt de maximum subsidie voor de TVL Q2 2021 voor niet-mkb bedrijven eenmalig verhoogd van € 600.000 naar € 1.200.000.
De tabel met de voorwaarden en verschillen van de TVL passen wij de komende periode aan.
Tozo 5
De Tozo-regeling biedt sinds 1 maart 2020 inkomensondersteuning voor levensonderhoud voor ondernemers, waaronder zzp’ers. De huidige Tozo regeling liep tot en met 30 juni. Met de aangekondigde verlenging van het steunpakket, wordt ook de Tozo verlengd tot 1 oktober 2021. De voorwaarden voor het recht op uitkering wijzigen niet. Wel zal meer de nadruk liggen op het activerende karakter van de Tozo. Ook worden de kaders voor terugbetaling van de lening bedrijfskapitaal versoepeld.
In dat kader van het activerende karakter is besloten om in de Tozo een aanvullende informatieplicht voor ondernemers op te nemen. Gemeenten kunnen die informatieplicht gebruiken om een beter beeld te krijgen van de ondernemers die gebruik maken van de Tozo en van wie er eventueel nog extra ondersteuning nodig heeft. De ondersteuning die gemeenten hierbij kunnen bieden ziet onder andere op het levensvatbaar houden of maken van de onderneming, scholing, de zoektocht naar een baan in loondienst, en de aanpak van schulden. Gemeenten zullen zelf bepalen of ze van deze informatieplicht gebruik maken en hoe ze deze – binnen de wettelijke kaders – in willen richten.
Daarnaast is de lening bedrijfskapitaal ook onderdeel van de Tozo. Hiervoor gold dat ondernemers op 1 juli 2021 zouden starten met de terugbetaling van de Tozo-lening. Om bedrijven meer financiële ademruimte te geven is besloten om deze terugbetalingsdatum zes maanden uit te stellen tot 1 januari 2022. Ook zal over deze zes maanden geen verschuldigde rente worden opgebouwd. Tevens wordt voor alle Tozo-leningen bedrijfskapitaal de looptijd (de periode vanaf het moment van verstrekking tot het moment waarop deze moet zijn terugbetaald) met anderhalf jaar verlengd, van 42 maanden naar 60 maanden.
TONK
De TONK is bedoeld voor huishoudens die door een inkomensterugval vanwege de coronacrisis de noodzakelijke (woon)kosten niet meer kunnen betalen. Het kabinet heeft besloten om de TONK te verlengen tot en met het derde kwartaal van 2021, waardoor het aanvragen van de TONK ook nog over de periode juli tot en met september 2021 mogelijk is.
Uitstel van betaling
Betreffende de fiscale maatregelen kondigt het kabinet allereerst aan dat er geen kwijtschelding van belastingschulden zal plaatsvinden. Daarnaast wordt het bijzonder uitstel van betaling ook niet verlengd. Dit houdt in dat ondernemers uiterlijk tot 1 juli 2021 uitstel van betaling van hun belastingschulden hebben. Vanaf 1 juli 2021 geldt dat nieuw opkomende fiscale betalingsverplichtingen weer moeten worden hervat. Voor de loon- en omzetbelasting moet de belasting over het laatste belastingtijdvak voor 1 juli 2021 tijdig worden voldaan. Het tijdig voldoen aan de nieuw opkomende verplichtingen is een voorwaarde voor het recht op de betalingsregeling.
Om ondernemers toch een beetje tegemoet te komen wordt de datum waarop gestart moet worden met de aflossing van de opgebouwde belastingschuld verplaatst van 1 oktober 2021 naar 1 oktober 2022. Het is de bedoeling dat ondernemers hiermee de tijd krijgen om zich voor te bereiden op de aflossingsverplichting. Ook wordt de aflossingstermijn van de opgebouwde belastingschulden verlengd van 36 naar 60 maanden. Dit zorgt ervoor dat de maandelijkse termijnbedragen verlaagd worden. Deze maatregel, in combinatie met de latere startdatum, betekent dat ondernemers hun laatste aflossing pas in 2027 hoeven te doen.
Invorderingsrente
Sinds 23 maart 2020 is het percentage van de invorderingsrente op 0,01% gesteld. Door de geleidelijke opening van de samenleving, veert de invorderingsrente geleidelijk weer terug naar 4%. Per 1 januari 2022 zal het percentage invorderingsrente gesteld worden op 1%. Op 1 juli 2022 wordt de rente verhoogd naar 2%. Vervolgens wordt de rente jaarlijks verhoog met één procentpunt naar het gebruikelijke tarief. Dit betekent dat de rente op 1 januari 2023 op 3% wordt vastgesteld en vervolgens op 1 januari 2021 op 4%.
Overige fiscale maatregelen
Naast het versoepelde uitstel voor de betaling van belastingen loopt een aantal fiscale maatregelen af per 30 juni 2021. Het kabinet verlengt deze fiscale maatregelen tot 1 oktober 2021.
- het uitstel van administratieve verplichtingen rondom de loonheffingen
- het akkoord met Duitsland en België over de belastingheffing van grenswerkers,
- de onbelaste reiskostenvergoeding
- de vrijstelling voor een aantal Duitse netto-uitkeringen
- het btw-nultarief op mondkapjes
- de btw-vrijstelling voor de uitleen van zorgpersoneel
- het btw-nultarief op COVID-19- vaccins en testkits
- het behoud van het recht op hypotheekrenteaftrek voor huizenbezitters als zij van hun hypotheekverstrekker een hypotheekbetaalpauze krijgen.
Opvallend is dat de versoepeling van het urencriterium niet verlengd zal worden. Vanaf 1 januari 2021 tot en met 30 juni 2021 wordt geacht dat ondernemers ten minste 24 uren per week aan hun onderneming hebben besteed. Vanaf 1 juli 2021 gaan weer enkel de uren die ondernemers daadwerkelijk aan hun onderneming besteden meetellen voor het urencriterium.
Vragen?
Heeft u vragen over de aangekondigde verlenging van het coronasteunpakket? Neem dan contact met ons op.