Groei

Wat kan ik leren van De Nieuwe Kampioenen?

Frank Ponsioen Frank Ponsioen

Markten en regels veranderen sneller dan ooit. Om te kunnen overleven en groeien, wordt van klanten en hun adviseurs een steeds groter aanpassingsvermogen vereist. Klanten zoeken steeds specialistischer advies en stellen bijzondere vragen. Vragen waarmee ze niet vanzelfsprekend bij iedere organisatie terecht kunnen.

Ongeacht de fase van de levenscyclus van een bedrijf zijn er een aantal onderwerpen waar elk bedrijf mee te maken heeft, bijvoorbeeld het financieren van innovaties, medewerkers helpen in hun persoonlijke groei en vroeg of laat ook bedrijfsopvolging en/of -overname. Bij Grant Thornton krijgen we steeds meer vragen die met de toekomst van het bedrijf en die van de ondernemer, directeur-grootaandeelhouders en CEO te maken hebben.

Familiebedrijven

Zelf adviseer ik veel familiebedrijven. Meer dan de helft van de bedrijven in Nederland is een familiebedrijf. Enkele van de grootste en meest succesvolle bedrijven van Nederland betreft familiebedrijven of bedrijven die zo begonnen zijn, zoals Van Oord, Heineken en Bavaria. Het kenmerkende van familiebedrijven is de overlap tussen bedrijf, familie en eigendom. Al wordt het bedrijf natuurlijk zakelijk benaderd, waar de familie betrokken is spelen ook emoties vaak een rol. Zeker bij bijvoorbeeld bedrijfsovername.

Binnen familiebedrijven is het vaak nog vanzelfsprekend dat de kinderen het bedrijf overnemen, maar zo vanzelfsprekend is dit eigenlijk niet. Bij de bedrijfsoverdracht neemt de kans toe dat zakelijke en familiebelangen botsen. Mijn tip is om een familiestatuut op te stellen. Hierin legt de familie afspraken vast over het eigendom, de kernwaarden, visie en missie van het bedrijf, maar ook over de voorwaarden waaraan familieleden moeten voldoen om in het familiebedrijf te werken, de bestuursstructuur/ governance en de taken, rollen en verantwoordelijkheden van de familie.

Het familiestatuut

Het opstellen van het familiestatuut en het begeleiden van het proces om hiertoe te komen doe ik in nauwe samenwerking met de klant. Het is hierbij belangrijk veel gesprekken te voeren, individueel en gezamenlijk, te letten op de competenties, onderlinge verhoudingen en visie op de toekomst.

Ik merk dat klanten steeds vaker op zoek zijn naar een sparringpartner. Iemand die ze actief en ongevraagd uitdaagt, triggert na te denken over bepaalde onderwerpen om zo samen de doelstelling(en) van de klant te realiseren. Ik ben niet alleen meer de accountant van de klant. Steeds vaker trek ik samen met de klant op als zijn trusted advisor.

Tip van Frank: heeft u een familiebedrijf? Kijk ook eens op www.FBNed.nl; een inspirerend netwerk voor familiebedrijven en ondernemende families. 

Heeft u ook een goeie vraag aan Frank Ponsioen? Stel uw vraag via het contactformulier.

Gerelateerd artikel