• Europese bedrijven verwachten een sterk 2018

• Zakelijk optimisme in de EU op 48%; 13pp hoger op jaarbasis.
  • Duitsland op 72% (24pp hoger op jaarbasis), Frankrijk op 52% (31pp hoger), Nederland op 92% (20pp hoger).
  • Zuid-Europese landen zijn in het afgelopen kwartaal teruggezakt, maar komen op jaarbasis nog altijd 9pp hoger uit.

Alphen aan den Rijn, 22 januari 2018 – Volgens de laatste resultaten van het International Business Report (IBR) van Grant Thornton zijn Europese bedrijven het nieuwe jaar optimistisch gestart. De vooruitzichten voor bedrijven zijn aanmerkelijk veranderd ten opzichte van 12 maanden geleden en optimisme overheerst. Dat is goed nieuws voor de werkgelegenheid in de hele regio.

Nederlands, Duits en Frans optimisme versterkt het sentiment in de EU

Zakelijke leiders zijn aan het begin van 2018 beduidend optimistischer dan een jaar geleden – en dat sentiment weerspiegelt zich in grote delen van de wereldeconomie. Jaar-op-jaar is het optimisme binnen de Europese Unie (EU) met 13pp gestegen tot netto 48%, en in de eurozone met 21pp naar 56%. Dit positieve sentiment wordt in sterke mate ingegeven door enkele van de grootste economieën in de regio. Duitse bedrijven laten een toename van 24pp zien tot netto 72%, Franse een toename van 31pp naar 52%. In Nederland overheerst een nog sterker optimisme: 92%, een stijging van 20pp ten opzichte van het voorgaande jaar.

Bedrijven in Nederland verwachten een toename van export en stijging van verkoopprijzen

Nederlandse bedrijven verwachten de komende 12 maanden een hogere omzet. Dit komt vooral door de aantrekkende vooruitzichten voor de export en gestegen verkoopprijzen. Dankzij een exportstijging van 8% op jaarbasis (naar 32%) verwacht 82% van de Nederlandse bedrijven betere vooruitzichten voor de omzet in 2018 en 74% (+20pp) voor de winstgevendheid. Het is dan ook niet verwonderlijk dat zakelijke leiders in Nederland tot de meest optimistische behoren in het IBR-onderzoek: 92% van de respondenten verklaart optimistisch te zijn over de vooruitzichten van hun bedrijf in 2018, goed voor een derde plaats onder de 36 onderzochte landen.

In Zuid-Europa en het Verenigd Koninkrijk blijft het optimisme achter

Niet in alle landen zijn de vooruitzichten zo optimistisch. Het Verenigd Koninkrijk, dat onder druk staat nu het zich losmaakt van de EU, vertoonde het afgelopen jaar een daling van 17pp naar 12%. Hoewel het ondernemersvertrouwen in Zuid-Europa vorig jaar als geheel is toegenomen, is er ongerustheid vanwege de daling met 24% in Italië en 6% in Griekenland in het afgelopen kwartaal.

Frank Ponsioen, CEO en bestuursvoorzitter van Grant Thornton in Nederland zegt hierover het volgende:
"De stemming onder zakelijke leiders in Europa is verbeterd: 2017 voelde aan als een keerpunt, met als gevolg dat bedrijven duidelijk positief gestemd zijn over hun vooruitzichten in de komende 12 maanden. Dat betekent niet dat 2018 vrij is van obstakels. Zodra de handelsbesprekingen beginnen wordt duidelijk wat de Brexit gaat betekenen voor de Europese economie, en nu de Europese Centrale Bank haar kwantitatieve versoepelingsbeleid begint af te bouwen, blijft de toekomst onzeker."

Wereldwijd zijn de vooruitzichten voor het nieuwe jaar bemoedigend; met +58% staat het optimisme op het hoogste niveau in de geschiedenis van het IBR-onderzoek. De VS, China en Japan melden alle drie een aanmerkelijke toename van het ondernemersvertrouwen.