-
Financiële administratie & outsourcing
Hoe weet ik of mijn onderneming goed loopt? Een accurate financiële administratie geeft u de informatie die u nodig heeft om de juiste beslissingen te nemen.
-
Financieel inzicht
U wilt de juiste financiële beslissingen nemen op basis van betrouwbare en overzichtelijke managementinformatie. U wilt op ieder moment weten hoe u ervoor staat en waar u moet bijsturen.
-
Financial compliance
Is uw onderneming internationaal actief? Dan wilt en moet u voldoen aan de (financiële) wet- en regelgeving in de verschillende landen waar u actief bent. Maar hoe houdt u financieel overzicht?
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Corporate finance
Hoe sluit ik een goede deal als ik mijn bedrijf ga verkopen – of als ik een ander bedrijf koop?
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Impact House
Hoe kunt u verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Transaction services
Hoe krijg ik het (ver)koopproces van mijn bedrijf voor elkaar zonder al teveel kopzorgen? Wij zorgen voor een stevig fundament voor beslissingen bij de aan- en verkoop van bedrijven.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Verkoopt u uw aandelen, koopt u een andere aandeelhouder uit of laat u nieuwe investeerders toetreden? Werkt u aan een juridische of fiscale herstructurering? Bent u in gesprek met de fiscus voor de overdracht naar uw kinderen of medewerkers? Zit u met een geschil? Of wilt u voldoen aan uw verslaggevingsvereisten, zoals Purchase Price Allocation en Impairment Testing? Allemaal situaties waarbij de waarde van uw onderneming belangrijk is. De dynamiek kan per situatie echter heel verschillend zijn: waarde is namelijk altijd contextgevoelig.
-
Academy
Cursussen aan advocaten, vanuit aanvullende kennisgebieden aan de juridische dienstverlening van de advocatuur, brengen een kennisuitwisseling tot stand in het voordeel van de klant.
-
Controle jaarrekening
U moet zich financieel verantwoorden, bijvoorbeeld aan aandeelhouders en andere stakeholders. Financiële informatie moet dus betrouwbaar zijn.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
ISAE & SOC Reporting
Zakelijk Nederland is de afgelopen jaren flink veranderd. De overheid confronteert organisaties met toenemende regulering en compliance vereisten.
-
Pre-audit services
Pre-audit services staat voor het ‘controlegereed’ maken van de gehele financiële administratie voordat de externe accountant start met de controle van de jaarrekening.
-
Sarbanes Oxley controle en advies
De SOx wetgeving schrijft voor dat management structureel verantwoording af moet leggen over de interne controle met betrekking tot de financial statements. Dit moet bewezen worden door een verklaring van een onafhankelijke accountant.
-
Subsidieverklaringen
Is uw onderneming niet wettelijk verplicht tot controle, maar wilt u toch zekerheid verkrijgen over de getrouwheid van de cijfers?
-
Belastingadvies voor het mkb in Nederland
Hoe kan ik gebruikmaken van de innovatiebox? Kan ik die steeds terugkerende belastingaangiftes uitbesteden? Wat kost het als ik morgen wegval? Hoe regel ik mijn oudedagvoorziening? Voldoe ik wel aan alle nieuwe regelgeving? Zal ik NOW3 aanvragen? Allemaal goede vragen. Wij helpen met de antwoorden.
-
Belastingadvies voor Nederlandse multinationals
Als ik die interessante Head of sales in Frankrijk wil aannemen, hoe zit dat dan fiscaal? Welke vennootschap kan het beste een overname doen? Hoeveel scheelt het, als ik al onze belastingaanslagen wereldwijd bij één partij neerleg? Voor wie kan ik gebruikmaken van de 30%-regeling? En hoe? De boete van ‘niet melden’ 830.000 euro? Wat moet ik precies wél melden bij grensoverschrijdende fiscale constructies? Goede vragen. Wij beantwoorden er dagelijks honderden wereldwijd. Scherp en met aandacht voor uw situatie. In welk land dan ook.
-
Btw-advies
Als ondernemer heeft u te maken met btw-wetgeving, zowel als u nationaal als internationaal onderneemt. Die wetgeving is vaak complex. Een juiste toepassing en optimale benutting van de mogelijkheden van de btw-wetgeving vraagt specialistische kennis. Kennis die wij u kunnen bieden.
-
Douaneadvies
Ons internationale netwerk van douanespecialisten wijst u op de mogelijkheden die de douanewetgeving kan bieden. Dat bespaart u heel wat kosten en moeite.
-
HR services
Human resources services van Grant Thornton helpt u om uw zakelijke doelstellingen te bereiken en de loonkosten in bedwang te houden.
-
Innovatie & subsidieadvies
Gaat u met uw organisatie risicovolle projecten aan? De overheid stelt financiële middelen beschikbaar, door middel van het stimuleringsbeleid, voor ondernemers. De subsidieadviseurs van Grant Thornton adviseren en assisteren u graag bij uw subsidieaanvraag.
-
Tax technology
Weet u wat uw belangrijkste fiscale risico’s zijn? En weet u hoe u deze risico’s identificeert en beheerst? Heeft u voldoende tijd om u te focussen op de fiscale zaken die ertoe doen?
-
Transfer pricing
Transfer pricing (interne verrekenprijzen) raakt de meeste multinationale bedrijven. Voldoet uw organisatie aan de transfer pricing-documentatieverplichtingen?
-
Sustainable tax
In deze veranderende wereld wordt het steeds belangrijker om niet alleen naar de financiële prikkels te kijken, maar ook naar de impact op het milieu. Multinationale ondernemingen moeten hun belastingstrategie herzien, in lijn met het ESG-gedachtegoed.
-
Uitbreiden naar andere markten
Zoekt u naar kansen om internationaal uit te breiden? Of u nu op het punt staat een nieuw kantoor te openen in het buitenland of een internationale overname overweegt, u heeft zekerheid nodig bij het maken van de juiste keuzes voor uw onderneming. Wereldwijde uitbreiding is niet altijd zo eenvoudig als het klinkt. Het goede nieuws is dat wij er zijn om u te helpen!
-
Internationale contactpersonen
Waar u ook kiest om zaken te doen, u wilt toegang tot mensen met de beste ideeën en kritisch denkvermogen waarmee u uw onderneming in binnen- en buitenland kunt laten groeien. Grant Thornton heeft een netwerk van kantoren in meer dan 140 landen. Waar u ook wilt uitbreiden, de kans is groot dat onze specialisten ook daar zijn gevestigd.
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Kleine onderneming of grote multinational: uw mensen zijn de spil van uw bedrijf. Arbeid is verweven met diverse belangen en heeft vaak juridische consequenties. Voor grote strategische én alledaagse vragen over arbeidsrecht staan onze juristen voor u klaar. Óók voor internationale arbeidsrechtvragen. Een eigen HR-afdeling? Die assisteren we graag. Wij leveren service op maat en zijn er als u ons nodig heeft.
-
Specialismen
Naast onze focus op arbeids- en ondernemingsrecht adviseren wij ondernemers ook op uiteenlopende (specialistische) juridische vraagstukken. Een bedrijfsovername, uw vennootschapsadministratie, ingewikkelde zorgvraagstukken: u bent bij ons aan het juiste adres.
-
Reorganiseren
Reorganiseren, meestal niet de leukste kant van ondernemen. Er kunnen verschillende redenen zijn om te moeten reorganiseren. Wat die reden ook is, bij reorganiseren komt veel kijken. Denk aan het indienen van een ontslagverzoek, het opstellen van een sociaal plan en het voeren van exitgesprekken. Wij helpen u graag bij de inrichting van het reorganisatietraject. Zo kunt u snel weer koers zetten naar betere tijden.
-
Opleiding: Duurzaamheidsrapportage en sturing
Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; duurzaamheid staat inmiddels hoog op de agenda van de meeste bedrijven.
-
Opleiding: Impactmanagement
Als impact driven organisatie wil je wel zeker weten dat je het goede doet. En je wilt je impact ook kunnen communiceren naar je stakeholders.
-
Opleiding: Expeditie Impactmeten
Uw maatschappelijke missie staat voorop, dat maakt u een sociaal ondernemer of maatschappelijk initiatief. Het is dan ook logisch dat u graag wilt weten in hoeverre u uw maatschappelijke missie realiseert. Oftewel: wat uw impact is.
-
Advocatuur
Grant Thornton werkt intensief samen met advocatenkantoren op tal van gebieden. De specialistische dienstverlening van Grant Thornton op het gebied van Accountancy en Forensic services is complementair aan de juridische dienstverlening door de betrokken advocatenkantoren.
-
Gerechtsdeurwaarders
Gerechtsdeurwaarders vervullen veelal wettelijke taken en zijn daarmee gebonden aan specifieke wetregeling. Eén van de consequentie hiervan is dat het toetreden in deze markt moeizamer is. In de afgelopen jaren is de concurrentie verhevigd en hebben forse schaalvergrotingen plaatsgevonden.
-
Incassobureaus
Incassobureaus opereren in een open markt. U bent niet gebonden aan specifieke wetgeving rondom toetreding in de markt. Hierdoor is de concurrentie relatief hoog.
-
Medisch specialistische zorg
Als bestuurder in de zorg of als medisch specialist wilt u de kwaliteit van uw zorg zo hoog en efficiënt mogelijk houden. Hoe biedt u de juiste zorg aan uw patiënt tegen een gezonde prijs?
-
Eerstelijnszorg
Als eerstelijnshulpverlener wilt u de kwaliteit van uw zorg zo hoog mogelijk houden. Terwijl uw zorgaanbod verandert en de vraag naar zorg toeneemt. Bijvoorbeeld doordat de overheid meer zorg bij eerstelijnshulpverleners neer wil leggen. Oftewel hoe biedt u de juiste zorg voor uw patiënt en hoe houdt u uw praktijk gezond?
-
Cure & care
De diverse trends en ontwikkelingen binnen de cure en care sector hebben een financiële impact op uw zorginstelling of ontstaan als gevolg van nieuwe wet- en regelgeving.
-
Biotech & life sciences
Hoe krijgt u als ondernemer in bio life sciences sector voldoende financiering voor uw R&D-activiteiten?
-
Apothekers
De apotheekbranche is continu aan veranderingen onderhevig, dalende bruto marges, de toenemende macht van de zorgverzekeraars, strengere eisen door banken.
-
E-Commerce
Onze btw-, douane- en ICT-experts hebben ruime ervaring in de e-commerce en maken graag een efficiëntieslag in uw administratieve lasten.
-
Digital marketing
De ontwikkeling van de digital marketing branche gaat hard. De concurrentie is hevig. En de aantrekkende economie zorgt voor een groeiende vraag naar digital marketing diensten. Hoe creatief bent u als digital marketing organisatie als het gaat om het verzilveren van uw kansen?
-
Maritiem
Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie. Onze kennis brengt de maritieme cluster aan de wereldtop.
-
Eigenaarschap
Aan het hoofd staan van een familiebedrijf is een flinke opgave. Het brengt veel verschillende verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe is het eigendom geregeld? Wie heeft welk belang in het bedrijf? Zijn er familieleden die u liever niet aan het roer ziet staan van de onderneming?
-
Duurzaamheid
Duurzaamheid gaat verder dan alleen het behalen van (milieu)doelen, het anticiperen op klimaatrisico’s en het inspelen op kansen. Duurzaamheid is breder en bij uitstek een onderwerp dat bij familiebedrijven past.
-
Opvolging
Ook voor u als dga komt het moment waarop u serieus aandacht moet besteden aan bedrijfsopvolging. Het is geen wonder dat bedrijfsopvolging binnen het familiebedrijf bijzonder complex is.
-
Vermogen
Het onderwerp 'vermogen' binnen familiebedrijven is een belangrijk maar complex onderwerp, dat vele aspecten omvat. Goed plannen en goede afspraken maken voor de continuïteit van het aanwezige vermogen is dus cruciaal.
-
Het Goede Gesprek
Dagelijkse bezigheden (ook in het bedrijf) maken het vaak moeilijk om prioriteit te geven aan échte reflectie. Even uit de day-to-day business stappen om kritisch na te denken over wat u als eigenaar wilt bereiken
-
Estate planning
Wilt u uw vermogen optimaal overhevelen naar uw volgende generatie zonder te veel erf- en schenkbelasting? Dat kan via bedrijfsoverdracht, schenken of via uw testament.
-
Vermogensbeheer
U hebt inmiddels vermogen opgebouwd of u hebt een goed salaris en pensioen. En daarnaast hebt u een aantal wensen. U wilt bijvoorbeeld uw kinderen helpen bij de aankoop van hun eerste woning en hen een bedrag schenken. Of een camper aanschaffen om door Europa te trekken tijdens uw pensioen. Kan dat?
-
Fiscaal advies en aangifte inkomstenbelasting
Is de aangifte inkomstenbelasting voor u jaarlijks een frustrerend proces? Klopt de vooraf ingevulde aangifte en wat moet u nog meer invullen? Onze specialisten nemen u deze zorg uit handen en adviseren u bij het optimaliseren van uw fiscale positie.
-
Pensioen en andere oudedagsvoorzieningen
Heeft u zich al goed voorbereid op uw oude dag? Het pensioenstelsel in Nederland bestaat uit 3 pijlers: AOW, pensioenopbouw via een werkgever en individuele pensioenverzekeringen. Daarnaast kunt u ook zelf sparen voor uw oude dag: de 4e pijler. Wat betekent deze optelsom voor het totaal van uw oudedagsvoorziening straks?
-
Over Grant Thornton
Grant Thornton biedt een plek waar jouw talent telt. Waar we nieuwsgierig zijn naar wat jíj kunt bijdragen. Een omgeving vol dynamiek en scherpte. Dat is Grant Thornton.
-
Diversiteit & Inclusie
Wij sturen op de gender verdeling binnen ons bedrijf, wetende dat ook andere dimensies van diversiteit belangrijk zijn. In 2021 is het percentage vrouwelijke partners bijna 20%, waarvan 20% ook een eigendomsrecht heeft. Onze raad van commissarissen bestaat voor 66% uit vrouwen.
-
Aliriza
"Zo zat ik ineens met de CFO van een groot scheepvaartbedrijf met verschillende entiteiten aan tafel."
-
Jasmine
"Ik kreeg na een jaar werken al de vrijheid en het vertrouwen kreeg om remote te gaan werken in het buitenland waar Grant Thornton memberfirms heeft."
-
Kelly
“Ik krijg er energie van om bij klanten langs te gaan. Ze waarderen dat ook enorm.”
-
Lilly
"Ik word dus niet in een hokje gestopt, maar mag mezelf ontwikkelen in wat ik leuk vind. Je krijgt de ruimte om dingen te doen waar je energie van krijgt."
-
Werner
“Als je hier een goed idee hebt, krijg je de ruimte en hulp om dat tot een succes te maken.”
-
Studenten & starters
Je bent ambitieus. Je wilt naast je studie al ervaring opdoen of je bent net afgestudeerd. Je wilt deskundige worden binnen jouw vakgebied, maar je wilt je ook breed ontwikkelen.
-
Persoonlijke ontwikkeling
Wij kijken naar de mensen achter de cijfers, naar de drive achter organisaties. In welke rol je ook actief bent, je werkt vaak intensief samen met ambitieuze cliënten, voor wie alleen het beste advies telt.
-
Solliciteer nu
Ben jij klaar om te beginnen met het echte werk?
-
Onze recruiters
Onze recruiters staan je graag te woord over jouw (groei)mogelijkheden en carrière bij Grant Thornton.
-
Onze vestigingen
Onze vestigingen
-
Veelgestelde vragen
Je bent geïnteresseerd in een carrière bij Grant Thornton en je hebt nog wat vragen. Lees antwoorden op de meest gestelde vragen.

COVID-19 heeft veel impact gehad op uw werknemers. De nieuwe manieren van werken hebben de druk op managers en hun teams vergroot. Door de lockdowns en het werken op afstand zijn de grenzen tussen werk en privé vervaagd. Het fysieke en mentale welzijn van werknemers vraagt opeens meer aandacht. Gezondheid, moreel, werkomgeving, vaardigheden zijn kritieke zaken die opeens prioriteit vragen. Volgens de uitkomsten van het International Business Report van Grant Thornton gaf 36,7 procent van de ondernemingen in het middenbedrijf aan personeelsbeleid en leiderschapsuitdagingen op de agenda te hebben staan in de aanloop naar herstel.
Begeleid de terugkeer naar de nieuwe situatie zorgvuldig
Daar waar werknemers nog steeds op locatie werken, moet u zorgen voor een veilige omgeving met passende zelfvoorzienende faciliteiten. In bepaalde mate geldt dit ook voor thuiswerken. De IBR-gegevens van Grant Thornton laten zien dat 46,8 procent van het middenbedrijf bezig is met de veiligheid op de werkplek, waaronder de werkplek thuis.
Maar daar blijft het niet bij. Als mensen straks weer terugkeren naar hun voormalige werkplek, hebben ze ook behoefte aan duidelijkheid en goede begeleiding door het management.
Theo Ostermann als bestuurslid verantwoordelijk voor human resources bij Grant Thornton, zegt: "Als mensen geconfronteerd worden met veel veranderingen of zich onzeker voelen, verliezen ze hun focus. Ze zijn afgeleid en minder productief, tenzij het voor hen duidelijk is wat er verandert en waarom, hoe de verandering zowel hen persoonlijk als hun team beïnvloedt. Met de negatieve impact die COVID-19 al heeft gehad, moeten ondernemingen zo snel mogelijk terug naar de stabiele basis.”
Goed uitgevoerde veranderingen kunnen daarbij een positief effect hebben. Met een doordachte planning en zinvolle betrokkenheid, kan verandering een kans zijn om beter ‘terug te bouwen'. Ostermann: “Ook wij maken de slag naar een post-corona werkomgeving waarin ongetwijfeld blijvend meer thuis gewerkt gaat worden en het kantoor een andere functie gaat krijgen. De kantoorinrichting en de arbeidsvoorwaarden moeten daar op worden aangepast, zodat medewerkers naadloos kunnen doorwerken in een veranderende omgeving. Ook de werving van talent zal beter slagen als deze zaken voor ‘het nieuwe normaal’ zijn ingericht.”
Overweeg om specifieke taken uit te besteden
Veel ondernemingen aarzelen om nieuwe werknemers aan te nemen. Daardoor zal de vraag naar outsourcing toenemen. , partner global mobility services bij Grant Thornton zegt: "Door meer diensten te outsourcen, kan efficiënter gewerkt worden. In plaats van bijvoorbeeld een team van gespecialiseerde marketeers, is het gebruik van een extern bureau flexibeler tot er meer zekerheid is. Als het gaat om zeer specialistische kennis en vaardigheden, is het inhuren van een externe consultant misschien voordeliger dan het in dienst iemand nemen van iemand. Er zijn genoeg consultancy ondernemingen en zzp’ers die hun klanten zeer specialistische kennis kunnen leveren op het moment dat daar behoefte aan is. Nederland is en blijft een topland waar het gaat om de kwaliteit van de zakelijke dienstverlening."
Herzie uw arbobeleid
Veel ondernemingen maken zich zorgen over de mentale gezondheid van de werknemers, die nu vaker of volledig op afstand werken. Uit nieuw onderzoek van de VN is gebleken dat vrouwen onevenredig zwaar worden getroffen door het thuiswerken in combinatie met zorgtaken en de onzekerheid over werkgelegenheid in bepaalde sectoren. Het onderzoek laat zien dat veel vrouwen in de zwaarst getroffen sectoren werken. Jonge gezinnen (twee verdieners) hebben het zwaar, omdat ze thuiswerken moeten combineren met thuisonderwijs door sluiting van scholen en kinderopvang. Een ander aandachtspunt is dat veel jonge werknemers op dit moment wonen en werken in een gedeelde woning en door gebrek aan ruimte en privacy niet onder optimale omstandigheden kunnen werken. Andere – ook vaak jonge werknemers – raken door het thuiswerken in een sociaal isolement. De kans op uitval wordt door deze omstandigheden groter. De vraag is hoe u als werkgever hiermee om moet gaan. Dit gaat veel verder dan het zorgen voor een werkplek die voldoet aan Arbowet.
Dekker: "Stel vast wat in de nieuwe wereld de impact is van uw strategie en personeelsbeleid op het welzijn van uw werknemers en – in het verlengde daarvan – op de resultaten. Richt bijvoorbeeld een proces in waar de leidinggevenden regelmatig met alle medewerkers in contact blijven en zorg ervoor dat zij oprechte interesse tonen. Zo weet u of alles goed met hen gaat en of er in welke vorm dan ook ondersteuning nodig is.”
Negeer uw bedrijfscultuur en waarden niet
Met de focus op overleven is het niet verwonderlijk dat cultuur bij veel ondernemingen van de radar is verdwenen. Maar Ostermann zegt: "De aandacht aan het belang van kernwaarden dreigt te verslappen, net als de aandacht aan het belang van een missie en visie, en hoe je met je mensen omgaat, hoe je zaken doet. Niet alleen vanuit de werknemer bezien, maar ook vanuit het oogpunt van de aandeelhouder en de klant."
Werknemers die bijvoorbeeld door de coronasituatie, en hoe de werkgever hiermee om gaat, niet lekker op hun plek zitten, zijn angstig omdat ze zien dat de werkloosheid toeneemt. Ostermann vult aan dat werknemers blijven zitten waar ze zitten, ook als ze ongelukkig zijn. Puur omdat het alles is wat ze op dit moment hebben. "Dit is niet gezond vanuit het oogpunt van welzijn, cultuur of productiviteit."
"Probeer altijd eerlijk en oprecht te communiceren, zowel met uw personeel als met andere belanghebbenden. Uit onderzoek naar de betrokkenheid van medewerkers wordt slechte communicatie vaak als het kritiekpunt genoemd. Het maakt mensen van streek als ze in de krant lezen wat er in hun onderneming gebeurt; dat horen ze liever direct vanuit het management.”
Ondernemingen moeten transparanter zijn in hun communicatie. "Als mensen zich zorgen maken over hun baan, is het belangrijk om uit te leggen hoe de zaken ervoor staan. Zonder in te gaan op allerlei technische details. Breng het op zo’n manier dat mensen begrijpen wat het voor hen betekent. Tenslotte is dat wat iedereen wil weten.”
Juist in deze moeilijke tijden zijn integriteit en kernwaarden heel belangrijk. "Cultuur weerspiegelt zich in uw dienstverlening aan klanten en is speerpunt bij de werving en behoud van personeel. Ook al moet u moeilijke beslissingen nemen over mogelijke inkrimping van het aantal medewerkers, ga met uw mensen om tafel en neem ze mee in de situatie. Zodra u uw waarden los laat is het eind zoek.”
Zorg voor de juiste competenties om klaar te zijn voor de post-COVID-wereld
De nieuwe uitdagingen door COVID-19, vereisen nieuwe vaardigheden binnen de organisatie. Dekker zegt: "De pandemie dwingt organisaties om uit een verouderde manier van sturing te stappen, technologie te omarmen en een veel meer inclusieve aanpak te hanteren om werknemers van alle leeftijden, in alle gemeenschappen, op te leiden en bij te scholen."
Bijscholing heeft een positief en motiverend effect op werknemers, dus ondernemingen kunnen zich sterk positioneren door nu al na te denken over de vaardigheden die de werknemers in de toekomst nodig hebben. Sommige functies zijn drastisch veranderd door de omstandigheden of zullen drastisch veranderen. Door de crisis krijgen mensen de kans om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen en vast te stellen waar er ruimte is om de competenties te vergroten.
Dekker zegt dat HR-managers het menselijk kapitaal zo nodig nog meer op de directieagenda moeten zetten en de directie laten zien dat technologie kan helpen bij personeelsplanning voor de korte en lange termijn.
Het World Economic Forum beweerde onlangs dat de financiële sector de komende zes maanden tot 30 procent van de functies zal automatiseren. Ostermann zegt hierover: "Organisaties moeten zich aanpassen en wendbaar zijn en met een positieve blik naar de mogelijkheden kijken. Wees ook transparant op dat gebied door te zeggen: ‘het is onze strategie om technologie te gebruiken om dit soort rollen te vervullen, dus laten we onze mensen opleiden en omscholen voor andere nieuwe rollen. Het is gebleken dat in de financiële sector automatisering niet altijd leidt tot minder mensen, maar juist tot andere functies, die meer uitdaging bieden’. Het verzamelen en intelligent gebruik van data spelen daar een belangrijke rol in. COVID-19 heeft deze ontwikkeling zeker nog een extra zetje gegeven.”
Een ontwricht, gedemotiveerd en afstandelijk team is net zoiets als de verkeerde brandstof in de auto te stoppen. Een heroriëntatie, gebaseerd op proactieve communicatie, transparantie, kernwaarden en een evaluatie van de vaardigheden, kan ervoor zorgen dat uw mensen goed uitgerust zijn voor de race die voor hen ligt.
Spreek met onze adviseurs om u te helpen de kansen en bedreigingen in uw markt te beheren. Of schrijf u in voor onze nieuwsbrief en ontvang onze nieuwste inzichten direct in uw mailbox.
Maak een pitstop
In een serie artikelen delen wij inzichten met u - ondernemers in het middenbedrijf - om u te helpen kijken naar de externe en interne mogelijkheden om uw bedrijfsstrategie te ondersteunen, prestaties te verbeteren en uw veerkracht te vergroten.

Blijf op de hoogte!
Wij geven u graag nieuwe (internationale) inzichten op het gebied van financiën, bedrijfsvoering, strategie, governance, risk, compliance en meer.